1. #1

    Post Hjälp mig med blandningen snälla!

    Hej!
    Jag har en veteranmoped, en Monarped, jag tror det är 1964 års modell.
    Nu undrar jag om någon kan tala om för mig hur mycket olja jag ska ha till varje liter bensin för att motorn ska må bra. Jag antar att jag ska ha 95 oktanig bensin.
    Tack på förhand

  2. #2

  3. #3
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Då 2-taktsoljan även smörjer växellådan (Om det är en enpetare) så tycker jag du ska blanda lite fetare, c:a 4%.

    Alltså 2dl olja till 5L bensin.
    Jag brukar köra på cirka 3% till original ciaoarna, men när dom är lite vässade blir det något mer

  4. #4

  5. #5
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Fast där har du ingen växellåda som ska smörjas. På enpetare är allting i samma hus. Vevparti, utgående axel m.m. Som då även 2-taktsoljan ska smörja.
    Nej sant Jag har en separat slutväxel Är inte monarped 1 pet?

  6. #6

  7. #7
    Hej igen!
    Blir det2dl olja till 5liter bensin? Är ni överens om det?

  8. #8
    Wiklunds avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    165
    I originalhandboken står det 2% och oljorna har knappast blivit sämre, dom monarpederna med fler än en växel har separat olja till växellådan.
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Jag vet bättre sätt att döda en k50 än att tömma på olja!

  9. #9
    Hej igen!
    Ni är kunniga och fattar inte hur korkad jag är. Enpetare??? till exempel vad är det? Nu har någon svarat att det i originalhandboken står 2%. Min moped har tre växlar tror jag. Alltså hur många dl olja per liter bensin. Jag kan tyvärr inte räkna ut hur mycket 2% utgör. Dyskalkyli. Snälla någon, tala bar om för mig hur många dl olja jag ska blanda i för varje liter bensin.
    /Tittie

  10. #10

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Citat Ursprungligen postat av Tittie Visa inlägg
    Hej igen!
    Ni är kunniga och fattar inte hur korkad jag är. Enpetare??? till exempel vad är det? Nu har någon svarat att det i originalhandboken står 2%. Min moped har tre växlar tror jag. Alltså hur många dl olja per liter bensin. Jag kan tyvärr inte räkna ut hur mycket 2% utgör. Dyskalkyli. Snälla någon, tala bar om för mig hur många dl olja jag ska blanda i för varje liter bensin.
    /Tittie
    Enpetare = 1 växel
    2% = 2dl på 10 liter = 0,2 dl på 1 liter.

    // Sebbe
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  11. #11
    Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 217
    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Enpetare = 1 växel
    2% = 2dl på 10 liter = 0,2 dl på 1 liter.

    // Sebbe
    Om man ska vara besserwisser blir det liite mindre än 2% om man blandar så men det är så man alltid gör
    Jag blandar alltid 3% i tanken på mina fordon, även ifall det är trimmat eller ej
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

  12. #12

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Citat Ursprungligen postat av Shöwtek Visa inlägg
    Om man ska vara besserwisser blir det liite mindre än 2% om man blandar så men det är så man alltid gör
    Jag blandar alltid 3% i tanken på mina fordon, även ifall det är trimmat eller ej
    Jag blandar nog bra jävla mycket mer än 5% för jag häller alltid i från flaska
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  13. #13
    Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 217
    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Jag blandar nog bra jävla mycket mer än 5% för jag häller alltid i från flaska
    Jag gör också det, men jag räknar så det blir ändå typ 3% fast på sistonde har jag kört senda med oljetank, fy så skönt
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in