1. #1

    Angry försäkrings problem ..

    tja äger en derbi , växellådan är fucked på något vis :/ vet ej hur , den rullar bra på femmans växel . går ej att växla upp , eller ner . Och nu till frågan : Jag har helförsäkring på trygg hansa , betalar cirka 700 kr i månaden, och vad kan jag göra ?? självrisken är på 4000 kr , kostar det så mycket om jag bara ska laga den eller? eller blir det billigare? nåt gott lär man ju få eftersom man pröjsar en ganska hyffsad summa tacksam för svar

    P.S , vet någon en bra verkstad för derbi ? mvh @axelgillarorrar

  2. #2
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    för 4000kr får du nästan en helt
    ny motor för. Mer värt att skaffa en annan motor då.
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  3. #3
    vaaa ? ska jag köpa en ny separat derbi motor och sätta på ? nej tack kan inte ett skit om motorer...

  4. #4
    Lökens avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Norrköping & Gamleby
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av axelgillarorrar Visa inlägg
    vaaa ? ska jag köpa en ny separat derbi motor och sätta på ? nej tack kan inte ett skit om motorer...
    Det är inga svårigheter att byta motor. Du kanske t.om har nån kompis som kan hjälpa dig?

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av axelgillarorrar Visa inlägg
    vaaa ? ska jag köpa en ny separat derbi motor och sätta på ? nej tack kan inte ett skit om motorer...
    Fixa fram en motor så monterar jag den åt dig
    Tkr du ska fixa en ny motor sen ta bort helförsäkringen för självrisken är oftast dyrare än delarna som man behöver nytt...

  6. #6
    men kan någon länka en motor då?

  7. #7
    Kan någon bara säga en bra verkstad som servar derbi?

  8. #8

  9. #9
    det är inte jag som betalar men man borde kunna få lite valuta för pengarna ?

  10. #10
    Tycker 700 i månaden och 4k i självrisk var väldigt mkt. Vet att farsan betalar 1100kr/halvår och de är helförsäkring på Slidern

  11. #11
    vet , pappa betalar också min , men skit samma i priset ! nu vill jag ha svar på frågan ?

  12. #12
    Om de inte är du som betalar och du vill heller inte skruva, så skicka bara in moppen då å be dem fixa allt då
    betala 4000 dvsa

  13. #13
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av axelgillarorrar Visa inlägg
    vet , pappa betalar också min , men skit samma i priset ! nu vill jag ha svar på frågan ?
    För att svara på din fråga så borde du köpa en begagnad motor på blocket. Den kan vilken mopedverkstad montera på för en inte allt för stor peng förhoppningsvis.

    För det andra så borde du se över ditt försäkringsbolag, så stora summor för försäkring och sen få en sån stor självrisk är sjukt. Då hela reperationen antagligen skulle kostat mindre.

  14. #14
    vilka fösäkringsbolag har ni !?

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av axelgillarorrar Visa inlägg
    vilka fösäkringsbolag har ni !?
    länsförsäkringar

  16. #16
    är någon här på forumet en bra reparatör och vill tjäna lite pengar på att hjälpa mig . eller kan säga en bra verkstad hära i STOCKHOLM!?

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    För att svara på din fråga så borde du köpa en begagnad motor på blocket. Den kan vilken mopedverkstad montera på för en inte allt för stor peng förhoppningsvis.

    För det andra så borde du se över ditt försäkringsbolag, så stora summor för försäkring och sen få en sån stor självrisk är sjukt. Då hela reperationen antagligen skulle kostat mindre.
    Beroende på vart du bor osv så kostar det faktiskt så mycket. Många bolag har att du har högre självrisk , men lägre avgift.
    På din helförsäkring har du INTE motorskada inkluderat, så kör du sönder växellådan får du bekosta det ur egen ficka. Men om det skulle vara t.ex ett fabrikationsfel så har du rätt att inom 3 år reklamera mopeden. Prata med handlaren du köpte mopeden av.

    Mvh

  18. #18
    tack fan , men tror du inte man kan lämna in moppen och säga som de e att det bara slutade att fungera eller? asså eller vad ska jag göra enligt dig? mvh

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av axelgillarorrar Visa inlägg
    tack fan , men tror du inte man kan lämna in moppen och säga som de e att det bara slutade att fungera eller? asså eller vad ska jag göra enligt dig? mvh
    Klart du kan lämna in moppen. Dock, så får du vara beredd på en sinnesjukt dyr offert, Även för en felsökning. Verkstäder är duktiga på att ta sinnesjukt höga summor.

    Bättre om du letar upp nån duktig privatperson istället.

  20. #20
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av axelgillarorrar Visa inlägg
    tja äger en derbi , växellådan är fucked på något vis :/ vet ej hur , den rullar bra på femmans växel . går ej att växla upp , eller ner . Och nu till frågan : Jag har helförsäkring på trygg hansa , betalar cirka 700 kr i månaden, och vad kan jag göra ?? självrisken är på 4000 kr , kostar det så mycket om jag bara ska laga den eller? eller blir det billigare? nåt gott lär man ju få eftersom man pröjsar en ganska hyffsad summa tacksam för svar

    P.S , vet någon en bra verkstad för derbi ? mvh @axelgillarorrar
    Citat Ursprungligen postat av The_svensson Visa inlägg
    Beroende på vart du bor osv så kostar det faktiskt så mycket. Många bolag har att du har högre självrisk , men lägre avgift.På din helförsäkring har du INTE motorskada inkluderat, så kör du sönder växellådan får du bekosta det ur egen ficka. Men om det skulle vara t.ex ett fabrikationsfel så har du rätt att inom 3 år reklamera mopeden. Prata med handlaren du köpte mopeden av.

    Mvh
    Nog för att jag inte vet vad som är normalt men det låter inte så billigt något av dem. Kanske är billigare här nere i skåne eller någonting men fortfarande. Det verkar väldigt dåligt?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in