1. #1

    Registrera om EU moped - Ny fråga - 26/6

    Frågan har säkert varit uppe innan och om det är så får ni gärna linka det
    Men går det att registrera om en EU-moppe till 30-moppe och vart vänder man sig då någonstans?


    Men om jag nu skulle köpa en EU moppe och köra med den när jag bara har förarbevis för 30, då är det samma böter för att jag kört en trimmad EU som att jag hade kört en trimmad 30-moppe, olovlig köring på båda ju? eller?
    Senast redigerat av miniaktiv den 2011-06-26 klockan 03:00.

  2. #2
    Nej

  3. #3
    dom ända som kan det är väll polisen? sett på blocket där en slider hade blivit om reggad till 30 av polisen stod det
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    jävlar vilken hyper. har säkert hela 10hk och en toppfart på 85kmh

  4. #4
    Nej...

  5. #5
    Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej och NEJ.
    Kolla gärna in mina fordon:Yamaha Aerox, Speedciao'n, Masai db50, flakmoppe

  6. #6

    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    936
    Är inte helt säker. Men jag tror inte det går... Men går det att registrera en moppe med 125cc motor som en lätt MC?

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av RifatTV Visa inlägg
    Är inte helt säker. Men jag tror inte det går... Men går det att registrera en moppe med 125cc motor som en lätt MC?
    http://www.twostrokerider.se/artiklar/511. står ingenting om 125cc motor men

  8. #8
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Nej på ALL (!) omregistrering utav mopeder! 30moppe > EU-moppe = NEJ! EU-moppe > 30moppe = NEJ! EU-moppe > 125a = NEJ! 30moppe > 125a = NEJ! 125a > EU-moppe = NEJ!

  9. #9
    eu moppe till 125a går faktiskt

    Men om du har en eu-moppe så kan du knacka i nytt ramnr från en 30moppe / ev byta ram, o om du vill ha den 100 laglig så tar du alla nödvändiga motordelar från en 30moppe

  10. #10
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    eu moppe till 125a går faktiskt

    Men om du har en eu-moppe så kan du knacka i nytt ramnr från en 30moppe / ev byta ram, o om du vill ha den 100 laglig så tar du alla nödvändiga motordelar från en 30moppe
    Nej inte längre! Det gick tills några år sedan.
    Detta har varit uppe för många gånger.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Nej på ALL (!) omregistrering utav mopeder! 30moppe > EU-moppe = NEJ! EU-moppe > 30moppe = NEJ! EU-moppe > 125a = NEJ! 30moppe > 125a = NEJ! 125a > EU-moppe = NEJ!
    har för mig att det ska gå att registrera om EU45 moppe till lätt mc, men att det skulle vara dyrt och svårt...

  12. #12
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av str8 Visa inlägg
    har för mig att det ska gå att registrera om EU45 moppe till lätt mc, men att det skulle vara dyrt och svårt...
    Fortfarande nej.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Fortfarande nej.
    /Den kunnige allvetarn som alltid har rätt?

  14. #14
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av tjäder Visa inlägg
    /Den kunnige allvetarn som alltid har rätt?
    Om just detta vet jag mycket väl vad som gäller.

  15. #15
    Det går visst att regga om eu till lätt mc.
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    köp ridstövlar och hjälm också när du ändå är i farten. sanslöst jävla bögigt med såna där jackor, ser mest ut som en snobb-bonde som kommer direkt från ridpolon. inte för att du bryr dig men ändå

  16. #16
    Om just detta vet jag mycket väl vad som gäller.
    Citat Ursprungligen postat av str8 Visa inlägg
    har för mig att det ska gå att registrera om EU45 moppe till lätt mc, men att det skulle vara dyrt och svårt...
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    eu moppe till 125a går faktiskt

    Men om du har en eu-moppe så kan du knacka i nytt ramnr från en 30moppe / ev byta ram, o om du vill ha den 100 laglig så tar du alla nödvändiga motordelar från en 30moppe
    Grabbar, om ni ska skriva något så skriv källa... ingen bryr sig om vad ni tror..
    Citera för svar... seriöst.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Isaxon Visa inlägg
    Grabbar, om ni ska skriva något så skriv källa... ingen bryr sig om vad ni tror..
    inte för att va sån, men Hast hade heller ingen källa vad jag såg..?

  18. #18

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Isaxon Visa inlägg
    Därför jag citerade han med?
    förlåt, missade de!

  20. #20
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av Isaxon Visa inlägg
    Därför jag citerade han med?
    Tänkte göra de själv för 1år sedan. Kontaktade trafikverket och fick nej för de går inte längre. Sen är min mamma jurist och håller koll på alla Sveriges lagar. Man yttrar väl sig inte om man inte vet säkert? Jag gör då inte det iaf.

  21. #21

  22. #22
    Lånar tråden lite, om man kör trimmad moppe som gör över godkända maxhastigheten/har slagvolym över 50cc så klassas mopeden som lätt mc av polisen om man åker fast. (Frågat poliser om det) Undrar därför VARFÖR man inte skulle kunna regga om tex 30 till EU? Godkända bromsar, backspeglar och sånt är självklart!

    Vill ha länkat en källa där det står att det inte går/att det går! Tack.

  23. #23
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av Ackér Visa inlägg
    Lånar tråden lite, om man kör trimmad moppe som gör över godkända maxhastigheten/har slagvolym över 50cc så klassas mopeden som lätt mc av polisen om man åker fast. (Frågat poliser om det) Undrar därför VARFÖR man inte skulle kunna regga om tex 30 till EU? Godkända bromsar, backspeglar och sånt är självklart!

    Vill ha länkat en källa där det står att det inte går/att det går! Tack.
    Enligt NTF så ska man kontakta närmaste besiktning för att fråga vidare. Men alla som testat har fått nerslag. Men det borde gå egentligen.
    Lite annorlunda när de gäller moped -> lätt mc. Dom lär ju ha lägre krav på omregistrering av mopeder.

    Men din moped får ju inte gå fortare än 52km/t och ska ha katalysator. Då borde den kunna klassas som en eu-moped.

  24. #24
    Men om jag nu skulle köpa en EU moppe och köra med den när jag bara har förarbevis för 30, då är det samma böter för att jag kört en trimmad EU som att jag hade kört en trimmad 30-moppe, olovlig köring på båda ju? eller?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in