Sidan 99 av 106 Första ... 4989979899100101 ... Sista
  1. #2941
    Citat Ursprungligen postat av Shöwtek Visa inlägg
    Tjena. Har lite problem med en ciao jag försökt fått att fungera.
    Den går när den är uppe i varv och man gasar. Men så fort varvet går ner för mycket/länge så dör den. Soppa spottas även bak till luftfiltret.

    Den är inte borrad för mycket i insuget, utan hålet är runt 8-9mm. Har prövat 3 olika förgasare, och med nytt insugsnylon(?). Har prövat både med min gamla 65cc italkit cylinder och nu med original cylinder med ny kolv.
    Den tänder på låga varv så borde inte vara det, utan verkar som om att motorn inte vill suga soppa ordentligt. Någon som har en idé på vart problemet kan sitta?

    Precis samma med min :/

  2. #2942
    Hejsan!

    Behöver någon som är riktigt kunnig på ciao El!
    Jag har nämligen en Ciao som inte får någon gnista!
    jag bytte kondensator och tändspole. Då gnistrade det till 1-2 gånger.

    men efter det så får ja inte fram någon mer gnista.
    vad kan vara felet ?

    Svara gärna i PM
    snabba svar tack

  3. #2943

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Forsa utanför hudiksvall
    Inlägg
    16
    felinställd brytare! den ska glipa 0,40mm när kolven är längst uppe i toppen
    AM kort<3

  4. #2944
    Jag har precis monterat ihop min ciao och märkte att toppen inte höll tätt. Fick fram att en av skruvarna till pinnbultarna satt för löst och när jag skruvade i denna åkte istället pinnbulten ut. Hände varje gång jag testade vilket gjorde att jag tog ut hela pinnbulten och såg då en massa metallspån på gängorna... Alltså måste då gängorna i blocket vara förstörda? Om jag gängar om kommer ju hålet bli större vilket gör att jag måste ha större pinnbult vilken då inte kommer gå igenom cylle å topp isf Måste jag köpa ett nytt block bara för detta "lilla" fel?

  5. #2945
    Citat Ursprungligen postat av ciao Visa inlägg
    Jag har precis monterat ihop min ciao och märkte att toppen inte höll tätt. Fick fram att en av skruvarna till pinnbultarna satt för löst och när jag skruvade i denna åkte istället pinnbulten ut. Hände varje gång jag testade vilket gjorde att jag tog ut hela pinnbulten och såg då en massa metallspån på gängorna... Alltså måste då gängorna i blocket vara förstörda? Om jag gängar om kommer ju hålet bli större vilket gör att jag måste ha större pinnbult vilken då inte kommer gå igenom cylle å topp isf Måste jag köpa ett nytt block bara för detta "lilla" fel?
    Borra och gänga hålet till en 8mm gänga sen skruvar du in en insats gänga som gör så den blir en 6mm gänga. Sen skaffar du en ny pinnbult som är 6mm!
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  6. #2946
    Det förutsätter ju att man får tag i en insatsgänga som använder 8mm gänga utvändigt, så det är lite dumt att börja med att gänga upp hålet och sedan leta efter en passande insats.

    Den vanligaste typen av insatsgänga är den av Helicoiltyp, till den använder man istället en specialgängtapp för att insatsgängan ska passa (har för mig att gängstorleken är 7,4mm för M6-insatsen). Gängtapp, monteringsverktyg och oftast borr ingår i verktygssatsen, och sedan nått år säljer Biltema dessa satser för riktigt bra priser - tidigare har dom kostat från runt femhundringen och uppåt på andra platser. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...nssats-191373/



    Bodde du nära Vimmerby hade jag kunnat ordna det åt dig, jag har "ett par" på brahahyllan...



    Värdelöst vetande: Dessa grejer är inte avsedda för att reparera sönderdragna gängor från början, utan användes för att ge starkare gängor i lättmetalldelar på flygplan. Som du märkt är det ganska lätt att dra sönder gängor i aluminium, ett enkelt sätt att öka styrkan är att ha större gänga men det kräver också större skruvar och det väger för mycket på flygplan där varje kilo betyder högre bränsleförbrukning och mindre möjlig last. Så man gör istället en stor gänga i aluminiumdelarna, skruvar in en stålinsats i den med mindre gänga invändigt, och använder små skruvar som passar i insatsen - den stora gängans styrka med den lilla skruvens vikt!

  7. #2947
    Tack! Men vilken sats ska jag köpa för org pinnbulten? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...nssats-191373/.. M6, M8, M10?? Jag har ingen aning om vad det är för gänga.. Och ingår den gängningsborren som man behöver först för att göra hålet till en större gänga?

  8. #2948

  9. #2949
    http://www.racing-planet.se/mutter-m...-138033-1.html
    de verkar så ja! Men då finns ju inte ens m7 satsen att köpa på biltema eller?

  10. #2950
    Ajdå, M7 är en relativt ovanlig gänga så det lär nog inte gå hitta för hyfsat pris.

  11. #2951
    Vaf*n... Lär ju knappast va den enda som haft detta problem!
    Så att ett nytt block för nårra hundra är isf mer värt eller?
    kom på att de endast är den lilla blockhalvan! Ingen som har ett sånt liggandes hemma?
    Senast redigerat av ciao den 2012-11-21 klockan 14:44.

  12. #2952
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av ciao Visa inlägg
    Vaf*n... Lär ju knappast va den enda som haft detta problem!
    Så att ett nytt block för nårra hundra är isf mer värt eller?
    kom på att de endast är den lilla blockhalvan! Ingen som har ett sånt liggandes hemma?
    Jag har nog det liggandes, skicka pm
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  13. #2953
    Någon som skulle kunna vara snäll och UTFÖRLIGT förklara för mig hur jag ska porta mitt block efter min dr evo? Har ingen aning om hur man gör...

  14. #2954
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av ciao Visa inlägg
    Någon som skulle kunna vara snäll och UTFÖRLIGT förklara för mig hur jag ska porta mitt block efter min dr evo? Har ingen aning om hur man gör...
    http://www.twostrokerider.se/forum/v...c.php?p=396015
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  15. #2955
    Hur gör jag med det lilla hålet längst ned? röd linje:
    http://i624.photobucket.com/albums/t...g?t=1306683797

  16. #2956
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av ciao Visa inlägg
    Hur gör jag med det lilla hålet längst ned? röd linje:
    http://i624.photobucket.com/albums/t...g?t=1306683797
    Varför ska du röra det? Låt det vara
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  17. #2957
    haha jaja, verkar inte jätte svårt eller?

  18. #2958
    tjena har en kompis som har en ciao men den har ingen gnista. vi har bytt tändspole men den fungerar endå inte, vad kan felet vara då? sedan går det ner en svart kabel i motorblocket och den går att dra upp och ner ca 2cm, kan den ha låssat nere i motorn så det är de som är problemet?

  19. #2959
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av AeroxAT Visa inlägg
    tjena har en kompis som har en ciao men den har ingen gnista. vi har bytt tändspole men den fungerar endå inte, vad kan felet vara då? sedan går det ner en svart kabel i motorblocket och den går att dra upp och ner ca 2cm, kan den ha låssat nere i motorn så det är de som är problemet?
    Pröva att ställa in brytarspetsarna, alternativt köp nytt de brukar ge upp efter ett tag
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  20. #2960
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Pröva att ställa in brytaren, alternativt köp en ny
    okej det ska jag säga till han, tack

  21. #2961
    Ang kabeln så är det troligtvis inget problem, blev också misstänksam när det gick att göra så med min, men den satt fast som den skulle. Det som händer är att sladden "böjs" inne i blocket!

  22. #2962
    HejHur lång är leveranstiden på mopshop o jmpb ?

  23. #2963
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av Speedway Visa inlägg
    HejHur lång är leveranstiden på mopshop o jmpb ?
    1-2 veckor.
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  24. #2964

  25. #2965
    Tja funkar motip bra att lacka om ramen med ? Om inte vad skulle ni rekomendera för färg ?

  26. #2966
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av Speedway Visa inlägg
    Tja funkar motip bra att lacka om ramen med ? Om inte vad skulle ni rekomendera för färg ?
    Du såg min röda ellerhur? Den är lackad med det om jag inte minns fel.
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  27. #2967

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm/Huddinge/Segeltorp
    Inlägg
    841
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Du såg min röda ellerhur? Den är lackad med det om jag inte minns fel.
    Nehe du ljuger. Multona är det väl?
    Kåtmorfar<3

  28. #2968
    <okej aa jag såg den röda Kanske lackar med motip vi får se

  29. #2969
    Thoz3s avatar
    Reg.datum
    Jan 2013
    Ort
    mitt ute i ingen stans
    Inlägg
    197
    tja har en ciao som inte startar den får bensin och så har gnista cylinder är i fint skick nytt avgasrör vad kan vara fel?

  30. #2970
    Den kan vara svårstartad om den e kall .... står den i ett varmgarage ?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in