Sidan 90 av 106 Första ... 40808889909192100 ... Sista
  1. #2671
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Ska ut i garaget senare, kan se om jag har någon hyffsat hel original koppling då
    Vore bra, se vad du hittar så får vi se.
    Senast redigerat av Coolvette den 2012-04-10 klockan 20:57. Anledning: Felsnavning...

  2. #2672
    Citat Ursprungligen postat av mksp Visa inlägg
    Ta ur tändstiftet och lägg det mot toppen, kicka/trampa o kolla efter gnista. Töm tanken o fyll på med fräsch bensin, gör rent förgasaren också, aldrig fel!
    Jag har redan kollat gnista och ingen kommer.
    plus har bytt bensin och olja rengjort förgasarn med.

  3. #2673
    Har problem med en helt vanlig Ciao med brytare (polarens). Den tänder inte ordentligt - endast när man springer som fan tänder den till lite, sedan dör den igen, ingen tomgång. Detta trots fräsch bensin i tank och förgasare, ren och fin förgasare med rätt munstycke, nytt stift, bra gnista, ny tändhatt och -kabel, ny kondensator, nya brytare. Allt detta är alldeles nyligen bytt. Inga problem med kopplingen, krysskil, pys eller liknande. Det enda jag inte bytt på ett tag är inre tändspole, eftersom Q-Parts skickade en som inte passade. Moppen har gått fint tidigare och har inte blivit utsatt för några särskilda ingrepp sedan dess, den la bara av - successivt genom att först bli lite svårstartad när den var kall, och nu slutligen vill den inte alls. Några tips?

  4. #2674
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av Hebbe Visa inlägg
    Har problem med en helt vanlig Ciao med brytare (polarens). Den tänder inte ordentligt - endast när man springer som fan tänder den till lite, sedan dör den igen, ingen tomgång. Detta trots fräsch bensin i tank och förgasare, ren och fin förgasare med rätt munstycke, nytt stift, bra gnista, ny tändhatt och -kabel, ny kondensator, nya brytare. Allt detta är alldeles nyligen bytt. Inga problem med kopplingen, krysskil, pys eller liknande. Det enda jag inte bytt på ett tag är inre tändspole, eftersom Q-Parts skickade en som inte passade. Moppen har gått fint tidigare och har inte blivit utsatt för några särskilda ingrepp sedan dess, den la bara av - successivt genom att först bli lite svårstartad när den var kall, och nu slutligen vill den inte alls. Några tips?
    Är brytarna rätt inställda? Får den bensin?
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  5. #2675
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Är brytarna rätt inställda? Får den bensin?
    Brytarna är helt nya och därmed rätt inställda(?). Glipan uppfattar jag som något större än 0,4 men man ska väl inte behöva ställa in en ny brytare? Testade även med en gammal men fungerande brytare som vi ställde in exakt på 0,4 resp. 0,45 flera gånger men exakt samma sak där. Den får bensin, ja - efter varje försök att få igång den droppar det ut bensin/olja när man tar av avgasröret, och stiftet blir blött efter ett tag. Ej heller några stopp i slangarna eller i förgasaren...

  6. #2676
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av Hebbe Visa inlägg
    Brytarna är helt nya och därmed rätt inställda(?). Glipan uppfattar jag som något större än 0,4 men man ska väl inte behöva ställa in en ny brytare? Testade även med en gammal men fungerande brytare som vi ställde in exakt på 0,4 resp. 0,45 flera gånger men exakt samma sak där. Den får bensin, ja - efter varje försök att få igång den droppar det ut bensin/olja när man tar av avgasröret, och stiftet blir blött efter ett tag. Ej heller några stopp i slangarna eller i förgasaren...
    Självklart behöver du ställa in de nya brytarna

    Eftersom jag är för lat för att förklara så kanske denna guide kan hjälpa dig?

    http://www.moppeforum.net/guider/273...sachs-mfl.html
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  7. #2677
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Självklart behöver du ställa in de nya brytarna

    Eftersom jag är för lat för att förklara så kanske denna guide kan hjälpa dig?

    http://www.moppeforum.net/guider/273...sachs-mfl.html
    Har testat att ställa in brytarna ett par gånger nu (de var på 0.40-0.45 redan från början, och är nu garanterat 0.40), men skiten tänder fortfarande inte. Börjar bli riktigt jävla desperat... Jag och min polare har lagt tiotals timmar på att försöka hitta felet.

    Kan det vara kass inre tändspole? Den ser fin ut och har funkat tidigare, därför har jag inte trott att det är den. Men alla andra delar är ju bytta...

  8. #2678
    Citat Ursprungligen postat av Coolvette Visa inlägg
    Tack för tipset.
    Dessvärre har jag insett att den koppling jag köpte i höstas från Holland inte går att kombinera med dessa fjädrar...
    Jag kanske letar upp en frisk originalkoppling och monterar då kan jag använda dessa fjädrar eller så får jag börja leka med att lätta drivbackarna.

    Nå, vi får se vad jag kommer fram till när jag börjar testa maskinen.
    Jag har en koppling över just nu, du kan få med allt på bilden om du är intresserad.

    Namn:  IMG_0102.jpg
Visningar: 1265
Storlek:  111,3 KB

  9. #2679
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av kenthas Visa inlägg
    Jag har en koppling över just nu, du kan få med allt på bilden om du är intresserad.

    Namn:  IMG_0102.jpg
Visningar: 1265
Storlek:  111,3 KB
    Vad för utväxling är det i navet?
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  10. #2680
    Tror att det standard, fick den i dag så jag vet inte så mycket om den.
    Skulle bara ha kopplingen, köpte den av "Ljuungan".
    Vad behöver du? jag har lite prylar som ligger.

  11. #2681

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Citat Ursprungligen postat av kenthas Visa inlägg
    Tror att det standard, fick den i dag så jag vet inte så mycket om den.
    Skulle bara ha kopplingen, köpte den av "Ljuungan".
    Vad behöver du? jag har lite prylar som ligger.
    Ciaobella är nog intresserad av allt, han letar variatorkit.
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  12. #2682
    Tjena , jag är helt ny här på detta forum. Jag håller på att trimma en ciao. Först körde jag med ett Jamarcol badsnake rör, 80mm remskiva, cuttad luftburk och gör den cirka 45km/h på plan mark och 55km/h i nedförsbackar Igår satte jag på polini kopplingsfjädrar vilket gjorde att den varvade som as men den fick nästan sämre acc en jag hade tidigare. Kan bero på att cylindern är original så det är ingen kraft i motorn. Efter det i allafall så satte jag på en kopia av dellortos SHA 13mm förgasare och så slängde jag på ett större munstycke också. Men jag upplevde nästan ingen skillnad från den förra setupen. Kanske att de blev lite starkare. Den varvar väldigt mycket men det känns som den knappt biter, inget vrid Pytte lite bättre än förut.. Jag köpte nämligen bara 3 st hårdare fjädrar till kopplingen. Det finns ju sex st. Ska man byta de 3 andra också ? De 3 fjädrarna var mycket mindre än de översta jag bytte. Så det är tveksamt om det går byta ut med samma fjädrar? Vad tror ni ? Hur gjorde ni när ni bytte?

    Jag ska få en annan original ciaomotor uppsvarvad till 60cc så jag har beställt packningar och en större( 60cc kolv). Vi ska försöka få ut max effekt av den svarvade originalmotorn, plana toppen, fila insuget och utblåset, jacka kolven mm Jag kan återkomma och säga hur det gick och vad vi får upp den i.

    Är det någon som har erfarenheter av att svarva en 50cc motor till 60cc? Något man bör tänka på ?

  13. #2683

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Citat Ursprungligen postat av Jacobsson Visa inlägg
    Tjena , jag är helt ny här på detta forum. Jag håller på att trimma en ciao. Först körde jag med ett Jamarcol badsnake rör, 80mm remskiva, cuttad luftburk och gör den cirka 45km/h på plan mark och 55km/h i nedförsbackar Igår satte jag på polini kopplingsfjädrar vilket gjorde att den varvade som as men den fick nästan sämre acc en jag hade tidigare. Kan bero på att cylindern är original så det är ingen kraft i motorn. Efter det i allafall så satte jag på en kopia av dellortos SHA 13mm förgasare och så slängde jag på ett större munstycke också. Men jag upplevde nästan ingen skillnad från den förra setupen. Kanske att de blev lite starkare. Den varvar väldigt mycket men det känns som den knappt biter, inget vrid Pytte lite bättre än förut.. Jag köpte nämligen bara 3 st hårdare fjädrar till kopplingen. Det finns ju sex st. Ska man byta de 3 andra också ? De 3 fjädrarna var mycket mindre än de översta jag bytte. Så det är tveksamt om det går byta ut med samma fjädrar? Vad tror ni ? Hur gjorde ni när ni bytte?

    Jag ska få en annan original ciaomotor uppsvarvad till 60cc så jag har beställt packningar och en större( 60cc kolv). Vi ska försöka få ut max effekt av den svarvade originalmotorn, plana toppen, fila insuget och utblåset, jacka kolven mm Jag kan återkomma och säga hur det gick och vad vi får upp den i.

    Är det någon som har erfarenheter av att svarva en 50cc motor till 60cc? Något man bör tänka på ?
    Köp en dr evo 63cc på cykelkraft för 800 , då får du fart på maskineriet.

    De små fjädrarna är startbacksfjädrar och behöver inte bytas.

    Dina kopplingsfjädrar är antagligen för hårda så kopplingen slirar om du fick sämre acc efter att du bytt.
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  14. #2684
    hur tas centralstödet av?

  15. #2685

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    Hallå allihopa!

    Ciaoen är färdig Ställt in förgasaren någorlunda nu och ska börja ta mig en titt på variatorn.

    På tomgång roterar remmen längst in på variatorn (liten diameter). När jag sedan åker max, skulle uppskatta 60-65km/h, har den endast rört sig cirka 1cm längre ut. Kvar till kanten finns väll uppskattningsvis 2cm. Är detta en normal förflyttning eller borde spannet mellan tomgång och maxvarv vara större?

    Stämmer det att ifall jag slänger på tyngre vikter så kommer diametern ökas snabbare, och med lägre vikter måste jag ha högre varvtal för att öka diametern?

    Kan kanske vara värt nämna att jag har original-tryckfjäder på den bakre kopplingen.

    /Viktor

  16. #2686
    Citat Ursprungligen postat av 94vikcha Visa inlägg
    Hallå allihopa!

    Ciaoen är färdig Ställt in förgasaren någorlunda nu och ska börja ta mig en titt på variatorn.

    På tomgång roterar remmen längst in på variatorn (liten diameter). När jag sedan åker max, skulle uppskatta 60-65km/h, har den endast rört sig cirka 1cm längre ut. Kvar till kanten finns väll uppskattningsvis 2cm. Är detta en normal förflyttning eller borde spannet mellan tomgång och maxvarv vara större?

    Stämmer det att ifall jag slänger på tyngre vikter så kommer diametern ökas snabbare, och med lägre vikter måste jag ha högre varvtal för att öka diametern?

    Kan kanske vara värt nämna att jag har original-tryckfjäder på den bakre kopplingen.

    /Viktor
    http://www.youtube.com/watch?v=MoU2E...feature=relmfu

    Kolla filmen på tuben, visar en kinapuff men principen är densamma

  17. #2687

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av kenthas Visa inlägg
    http://www.youtube.com/watch?v=MoU2E...feature=relmfu

    Kolla filmen på tuben, visar en kinapuff men principen är densamma
    Tack! Skönt med lite slaffsigt tuggummi-tuggande i bakgrunden...

    Får ta och prova lite tyngre vikter då

  18. #2688

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    Har nu varit och kollat variomatiken. Slängde på mina tyngsta vikter (5,8gr) men fortfarande samma fenomen. Kollade in den bakre kopplingen och märkte att remmen aldrig kom ytterst på den bakre skivan, även fast remmen var längst in vid variatorn. Remmen är ganska spänd.

    Kollade längden på remmen och den var 940mm. Original sitter väll 960mm om jag inte missminner mig? I alla fall på Ciao utan variator.

    Remmen ligger ca 1cm in på den bakre remskivan. Borde jag åka och köpa en 960mm eller är det något annat jag ska kolla?

  19. #2689
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av 94vikcha Visa inlägg
    Har nu varit och kollat variomatiken. Slängde på mina tyngsta vikter (5,8gr) men fortfarande samma fenomen. Kollade in den bakre kopplingen och märkte att remmen aldrig kom ytterst på den bakre skivan, även fast remmen var längst in vid variatorn. Remmen är ganska spänd.

    Kollade längden på remmen och den var 940mm. Original sitter väll 960mm om jag inte missminner mig? I alla fall på Ciao utan variator.

    Remmen ligger ca 1cm in på den bakre remskivan. Borde jag åka och köpa en 960mm eller är det något annat jag ska kolla?
    http://vespa-ciao.nl/page.php?id=222
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  20. #2690
    Citat Ursprungligen postat av 94vikcha Visa inlägg
    Har nu varit och kollat variomatiken. Slängde på mina tyngsta vikter (5,8gr) men fortfarande samma fenomen. Kollade in den bakre kopplingen och märkte att remmen aldrig kom ytterst på den bakre skivan, även fast remmen var längst in vid variatorn. Remmen är ganska spänd.

    Kollade längden på remmen och den var 940mm. Original sitter väll 960mm om jag inte missminner mig? I alla fall på Ciao utan variator.

    Remmen ligger ca 1cm in på den bakre remskivan. Borde jag åka och köpa en 960mm eller är det något annat jag ska kolla?
    Kolla om du kan flytta motorn lite bakåt, vad har du för bredd på remmen? och vad har du för diameter på dom bakre remskivorna?
    När motorn är avstängd så ska remmen ligga längst ner i variatorn och högst upp i dom bakre remskivorna, och går inte det så är remmen för kort, eller för smal.

  21. #2691

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Jag verkar ha 100mm bakre koppling, ska jag ha 975mm rem? Vart får jag tag på en sådan?

    Citat Ursprungligen postat av kenthas Visa inlägg
    Kolla om du kan flytta motorn lite bakåt, vad har du för bredd på remmen? och vad har du för diameter på dom bakre remskivorna?
    När motorn är avstängd så ska remmen ligga längst ner i variatorn och högst upp i dom bakre remskivorna, och går inte det så är remmen för kort, eller för smal.
    Då jag har kickmekanism på min motor är det inte så lätt att flytta den fram och tillbaka... Antingen blir kedjan för slapp så den bara hoppar över kuggarna, eller så är den så pass hård att den inte orkar glida ut för att släppa veven.

    Remmen är sprillans ny, 10x940. Är 10mm rätt bredd?

    Vilken bredd och längd ska jag ha? Polini variator och skivans diameter på kopplingen är ca 100mm

  22. #2692
    Citat Ursprungligen postat av 94vikcha Visa inlägg
    Jag verkar ha 100mm bakre koppling, ska jag ha 975mm rem? Vart får jag tag på en sådan?



    Då jag har kickmekanism på min motor är det inte så lätt att flytta den fram och tillbaka... Antingen blir kedjan för slapp så den bara hoppar över kuggarna, eller så är den så pass hård att den inte orkar glida ut för att släppa veven.

    Remmen är sprillans ny, 10x940. Är 10mm rätt bredd?

    Vilken bredd och längd ska jag ha? Polini variator och skivans diameter på kopplingen är ca 100mm
    Har du en ciao Si med variator original eller har du plockat ihop delar själv?

    Du kan kolla länkarna, men jag tror att du behöver den här om det är original: http://www.malossistore.co.uk/famigl...?Search=617227
    Här kan du se längder och art,nr http://www.malossistore.co.uk/Archiv...io/7311713.pdf
    Köp den här: http://www.sip-scootershop.com/en/pr...al+for_m617227
    Senast redigerat av kenthas den 2012-04-17 klockan 20:55. Anledning: Nu ska länken funka

  23. #2693

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    någon som är intresserad av en simoninimotor? tror det mesta förutom fögge finns! känner att jag itne kommer ha tid/ork att slänga ihop den vid frågor, prata med macahan, han vet mer om den än mig
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

  24. #2694

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av kenthas Visa inlägg
    Har du en ciao Si med variator original eller har du plockat ihop delar själv?

    Du kan kolla länkarna, men jag tror att du behöver den här om det är original: http://www.malossistore.co.uk/famigl...?Search=617227
    Här kan du se längder och art,nr http://www.malossistore.co.uk/Archiv...io/7311713.pdf
    Köp den här: http://www.sip-scootershop.com/en/pr...al+for_m617227
    Det är en Ciao-ram som jag tagit motor och hjul ifrån en SuperBravo. Kopplingen är alltså SuperBravo (100mm) och variatorn är Polini.

    Du tror alltså jag behöver 985mm och att Cykelkraft 960mm skulle vara för tajjt ändå?

  25. #2695
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av 94vikcha Visa inlägg
    Det är en Ciao-ram som jag tagit motor och hjul ifrån en SuperBravo. Kopplingen är alltså SuperBravo (100mm) och variatorn är Polini.

    Du tror alltså jag behöver 985mm och att Cykelkraft 960mm skulle vara för tajjt ändå?
    http://www.jmpbonderdelen.nl/citta/m...espa-ciao.html
    http://twostroke.se/product.asp?product=22988
    Eller så går du en Mekonomen butik och säger måtten så kan dom fixa fram en
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  26. #2696

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    http://www.jmpbonderdelen.nl/citta/m...espa-ciao.html
    Den ska du ha Svårare än så är det inte
    Tack, men fasen asså.... Precis fått hem en beställning från JMPB och frakten kostar ju drygt 100kr bara för en liten rem-jävel :/

    Någon i Stockholm som vill sam-beställa?

  27. #2697
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av 94vikcha Visa inlägg
    Tack, men fasen asså.... Precis fått hem en beställning från JMPB och frakten kostar ju drygt 100kr bara för en liten rem-jävel :/

    Någon i Stockholm som vill sam-beställa?
    Som sagt så kan vilken som helst Mekonomen butik ta hem, förmodligen Autoexpert butikerna också

    Gå till butiken och säg att du vill ha en fläktrem till en bil, och att den ska vara 978mm lång och 13mm bred så tar dom hem en till dig
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  28. #2698

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Som sagt så kan vilken som helst Mekonomen butik ta hem, förmodligen Autoexpert butikerna också

    Gå till butiken och säg att du vill ha en fläktrem till en bil, och att den ska vara 978mm lång och 13mm bred så tar dom hem en till dig
    Jasså! Tack för tippset Ska in till stan imorgon och kan svänga förbi Mekonomen då

    Kan du gissa vad mekonomen tar för en sådan rem? :p

  29. #2699
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av 94vikcha Visa inlägg
    Jasså! Tack för tippset Ska in till stan imorgon och kan svänga förbi Mekonomen då

    Kan du gissa vad mekonomen tar för en sådan rem? :p
    Runt hundralappen har det kostat för mig
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  30. #2700

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Runt hundralappen har det kostat för mig
    Grymt, tack för hjälpen!

    Om inte moppen blir såld före dess får vi racea lite på Frihamnen-meetet!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in