1. #1

    åka 6 i en bil med 5 säten !!!!!.

    tja.. jag och några åkte 6 i en bil med 5 säten.. .

    polisen fråga om alla hade bälten och alla hade bälten.. polisen sa att det var bra att vi hade det.

    killlen som köde har haft körkort i ett halv år och polisen sa till han att han fick 500 kr i böter.. och det hade han redan betalat in med bensinen så det blev gratis..

    men kan ha förlora körkortet nu' ?

  2. #2

  3. #3
    Låter som en myt.. Polisen tog han men alla hade inte bälte?

    Hade några polare som åkte utan bälte för några dagar sen och dom voltade så några flög ur bilen och fick diverse skador men ingen skadades allvarligt... Killen som körde sitter i häktet fortf..

    Ha alltid bälte på er, hur kort sträcka ni än ska.
    //Johan

  4. #4
    man kan sitta 2 i ett säte och dra över bältet över båda?
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    En EPA pojke som är född 97 trodde han kunde mer om min S60 än jag kan.
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    rifat eller?
    Bäver som gillar lennarts svettiga <3

  5. #5
    Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    3 741
    Citat Ursprungligen postat av beaver Visa inlägg
    man kan sitta 2 i ett säte och dra över bältet över båda?
    Nej , det är livs farligt ifall det sker en krock.
    Men har för mig att om alla har bälte och det inte står något i reg beviset att det får vara MAX 5 så får man faktiskt åka 6 st så länge alla som kan , har bälte på sig
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Berggren Visa inlägg
    Nej , det är livs farligt ifall det sker en krock.
    Men har för mig att om alla har bälte och det inte står något i reg beviset att det får vara MAX 5 så får man faktiskt åka 6 st så länge alla som kan , har bälte på sig
    Det ändrades för ett par år sen, nu får det bara vara så många som det finns bälten för eller nåt sånt.

  7. #7

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    hur kan 6 pers ha bälten om det bara finns 5 säten? om polisen inte sa något om körkortet lär det inte hända något heller
    2 killar som satt 2 i ett säte.. polisen fråga bara varför vi satt 6 stycken i bilen. och om alla hade bälten på sig...
    sen fick föraren 500 kr i böter..

    men kan han förlora körkortet tro ?
    Citat Ursprungligen postat av Yoohan Visa inlägg
    Låter som en myt.. Polisen tog han men alla hade inte bälte?

    Hade några polare som åkte utan bälte för några dagar sen och dom voltade så några flög ur bilen och fick diverse skador men ingen skadades allvarligt... Killen som körde sitter i häktet fortf..

    Ha alltid bälte på er, hur kort sträcka ni än ska.
    //Johan
    japp STÖRSTA myten !!!!!!11111.
    Citat Ursprungligen postat av beaver Visa inlägg
    man kan sitta 2 i ett säte och dra över bältet över båda?
    exakt

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    2 killar som satt 2 i ett säte.. polisen fråga bara varför vi satt 6 stycken i bilen. och om alla hade bälten på sig...
    sen fick föraren 500 kr i böter..

    men kan han förlora körkortet tro ?

    japp STÖRSTA myten !!!!!!11111.

    exakt
    Då skulle han ha gjort det när polisen stannade han...dumdristigt att åka så många i bilen dock.
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Då skulle han ha gjort det när polisen stannade han...dumdristigt att åka så många i bilen dock.
    jasså ?.. bra det då..

    jo.. men ingen av oss hade pengar till nattbussen hem.
    och det är över 3 mil att gå.
    och det fanns ingen annan som kunde hämta

  11. #11
    Men skojar du eller. Ring till polisen i Skara kommun och fråga bara eller skicka ett mail. Tror inte det här är den rätta hemsidan att ställa dessa slags frågor.

  12. #12
    Fyrens avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    660
    Är det inte så att så länge man använder alla bälten, och inte går över vikten som fordonet är godkänt för att köras med (tjänstevikt va?) är det grönt?

  13. #13

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av TheDude Visa inlägg
    ifall man ska förlora kortet måste dom ta det på plats
    det va bra att höra =)

  15. #15
    En bil med 5 platser har endast 5 bälten och enligt lagen skall var och en VARSITT bälte de innebär att man inte får dela. Dock finns de ju i några äldre bilar att man kan sitta i bagage med bälte.

    Hade jag varit snuten hade jag inte tvekat dra in körkortet

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av TheDude Visa inlägg
    ifall man ska förlora kortet måste dom ta det på plats
    Nej? tex om man blir tagen för fortkörning och blånekar så är man inte dömt för något innan rättegången...
    Moppemorfar

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av CiaoBella Visa inlägg
    Nej? tex om man blir tagen för fortkörning och blånekar så är man inte dömt för något innan rättegången...
    JOOO????? Tror du att du får köra vidare om du åker dit för 100km/h på 50 väg eller? Dom tar körkortet och nekar du att du körde så snabbt så blir det rättegång och det är förmodligen du som får betala flera tusen extra för den där rättegången. Du är visst dömd tills att motsatsen bevisats, och rätta mig gärna men jag tror att jag kan det där.

    Enligt din teori så kan jag köra en bil som går 500000km/h och sedan bara köra vidare om polisen stannar mig och jag säger att det bara gick 50km/h, smurto.
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    JOOO????? Tror du att du får köra vidare om du åker dit för 100km/h på 50 väg eller? Dom tar körkortet och nekar du att du körde så snabbt så blir det rättegång och det är förmodligen du som får betala flera tusen extra för den där rättegången. Du är visst dömd tills att motsatsen bevisats, och rätta mig gärna men jag tror att jag kan det där.

    Enligt din teori så kan jag köra en bil som går 500000km/h och sedan bara köra vidare om polisen stannar mig och jag säger att det bara gick 50km/h, smurto.
    Nej du har nog rätt. Och jag orkar inte göra några efterforskningar heller. Men du var en jävel på att ta i
    Moppemorfar

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av CiaoBella Visa inlägg
    Nej du har nog rätt. Och jag orkar inte göra några efterforskningar heller. Men du var en jävel på att ta i
    Horohsho. Jag tar inte i så mycket irl.
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Nneeggrroo Visa inlägg
    En bil med 5 platser har endast 5 bälten och enligt lagen skall var och en VARSITT bälte de innebär att man inte får dela. Dock finns de ju i några äldre bilar att man kan sitta i bagage med bälte.

    Hade jag varit snuten hade jag inte tvekat dra in körkortet
    varför ta in körkortet ? .. det är som att ta in körkortet för att jag kör utan bälte.. hur låter det ?.

    jag tror inte han kommer förlora körkortet.. har sökt och sökt men det som kommer fram är att den person som INTE har körkort ska ha böter... men alla hade de nu.. så det va föraren som fick 500 kr i böter för det va 6 i bilen.. polisen sa att det var bra att alla hade bälte på sig inget mer...

  21. #21
    HEDINs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    Svalöv, Skåne
    Inlägg
    1 451
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Du är visst dömd tills att motsatsen bevisats, och rätta mig gärna men jag tror att jag kan det där.
    Är man inte oskyldig tills motsatsen bevisats, det säger dem iallafall i cops och såna tvprogram, men hur det är i sverige vet jag inte.
    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Abk kommer gå lös med sin kebab

  22. #22

  23. #23
    Citat Ursprungligen postat av HEDIN Visa inlägg
    Är man inte oskyldig tills motsatsen bevisats, det säger dem iallafall i cops och såna tvprogram, men hur det är i sverige vet jag inte.
    i usa är man skyldig till motsatsen bevisats har jag för mig .
    sen typ tvärt om i sverige
    Citat Ursprungligen postat av BlasterGurra^ Visa inlägg
    meen ååh! Sluta oroa dig! Han kommer inte bli av med körkortet till 100%. För att en passagerare åker utan bälte ryker inte hans kort, man är bara skyldig att ha koll på bälterna om barnen är under 12/15 år eller vad det är.
    ingen åkte som sagt utan bälte.. POLISEN tyckte det va bra att alla va bältade i bilen.. men inte att vi åkte 6 stycken i bilen

  24. #24
    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    i usa är man skyldig till motsatsen bevisats har jag för mig .
    sen typ tvärt om i sverige

    ingen åkte som sagt utan bälte.. POLISEN tyckte det va bra att alla va bältade i bilen.. men inte att vi åkte 6 stycken i bilen
    Du är " oskyldig " tills din motsats är bevisad även i sverige. Det är därför du aldrig är misstänkt utan typ misstänkt på sannolika skäl.
    Enda gången du är skyldig tills motsatsen är bevisad är i vissa civilrättsliga mål.

    Till topic ! Föraren skall ha böter för han tagit för många passagerare. Står i regbeviset hur många passagerare ditt fordon får ha.

  25. #25
    Citat Ursprungligen postat av The_svensson Visa inlägg
    Du är " oskyldig " tills din motsats är bevisad även i sverige. Det är därför du aldrig är misstänkt utan typ misstänkt på sannolika skäl.
    Enda gången du är skyldig tills motsatsen är bevisad är i vissa civilrättsliga mål.

    Till topic ! Föraren skall ha böter för han tagit för många passagerare. Står i regbeviset hur många passagerare ditt fordon får ha.
    Tack då för rättningen, var lite ute och vimsade.

    Men visst stämmer det att han med största sannolikhet inte bllir kontaktad i efterhand av polisen? Hade han fått böter eller tenderat till att få indraget körkort så hade han väl fått det på plats?
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in