1. #1

    Sätta i ramlager

    Tja hur ska jag sätta i ramlagrena på min derbimotor? d50bo, går det utan lagerpress? finns det nån guide isåfall har kollat men har inte hittat
    Mycket tacksam för svar!

  2. #2

  3. #3
    med gummi hammare eller?

  4. #4
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Värm blocket, knacka i dem sen
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  5. #5

  6. #6
    Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    3 741
    Värm blocket med gas eller värmepistol och smör in lagrena med lager fett och knacka med hammare runt i yttre lagerbanan så sitter dom i blocket båda två på 2min
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

  7. #7
    Jag har svarvat ett verktyg i nylon eftersom mina lagersätten hade skärt sig lite och lagerna vägrade att gå i rakt. Den spänner på yttre lagerbanan plus att den har en tapp på 34mm som sticker in 35mm genom lagret så att den sitter i centrum. Sen är denna borrad rakt genom och jag har en lika dan fast utan tapp sitter på andra sidan av blocket. Sen tar jag en lång bult och sticker rakt genom och drar åt. På så sätt tvingas lagret i blocket efter att jag har värmt.

  8. #8
    Tack!!, ska man smörja in själva kulorna eller på ytter eller innersidan på lagret? och vad för fett?

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Eric_9801 Visa inlägg
    Tack!!, ska man smörja in själva kulorna eller på ytter eller innersidan på lagret? och vad för fett?
    Smörj på ytterringen.

    SKF lagerfett funkar bra även andra spelar inte så stor roll, tror du kan köpa det på närmaste mack. Men tror inte du behöver ha något fett, du kan smörja lite med tvåtakts olja också.

  10. #10
    Lägg lagerna i frysen och sen värm blocket så går det nästan o trycka i dom för hand eller om det är bättre o sätta dem på veven så lägger du veven i frysen och värmer lagerna

  11. #11
    tack! Grymt med svar här på mnf! jag beställer lager nu då och ska antagligen sätta ihop motorn under veckan

  12. #12

  13. #13

  14. #14
    Varför kan man inte lägga lagrerna i frysen också?

  15. #15

  16. #16
    det är väll inte bra om lagerfettet blir nerkyldt

  17. #17
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Eric_9801 Visa inlägg
    Bump
    du får inte bumpa tråden förrens om 7 dagar.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in