1. #1

    am6 stannade, värmenöp den?

    Körde hemåt idag efter skolan.
    jag kör med mk pr och 95munstycke och mitt i allt tvärstannade den. Men jag kunde dra igång den igen som tur var. (om det var ett nyp så släppte den säkert när jag rullade). När jag startade lös vatten lampan men den släcktes sen. När jag var hemma öppnade jag kylarlocket och det pyste (övertryck alltså). Märkte att kylarslangen (till) var vikt så den kan ha fått nedsatt kylareffekt.

    Jo glömde att innan var jag tvungen att växla ner för att jag skulle kunna accelerera. Det hände ingenting annars. Har det nu hänt ett värmenyp tror ni ska jag byta till större munstycke?
    skulle haft a-traktor istället!

  2. #2

    Reg.datum
    Oct 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    Mycket troligt att den värmenöp om den nu inte fick kylarvatten? Varför ska du då byta munstycke?

  3. #3
    Elliotts avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    Sala
    Inlägg
    1 238
    Övertryck i kylarn betyder oftast att topplockspackning går.
    FD rkan

  4. #4
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Riv isär cylindern och ta en titt så allt står rätt till är mitt tips!

    Om den har nypt så får du hona cylinder och eventuellt fixa en ny kolv om den inte går att rädda.

    Fixa en RAK kylarslang som tillåter ett bra flöde och gå upp några storleker i munstycke
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  5. #5
    Tycker du har något vasst rör för orgcyllen, det varvar lite för mycket och tror att ett MK SP/gianelli eller liknande skulle gå bättre
    Du bör iaf kolla igenom cylinder och kolv, oftast klarar det sig om det bara nyper till lite, men med tanke på att din kanske inte har fått kylarvatten som den ska så kanske det kan ha gått värre! Kolla stiftet och bestycka om ifall det behövs

  6. #6
    Peter_95s avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    472
    Citat Ursprungligen postat av PiMpoPeD Visa inlägg
    Tycker du har något vasst rör för orgcyllen, det varvar lite för mycket och tror att ett MK SP/gianelli eller liknande skulle gå bättre
    Du bör iaf kolla igenom cylinder och kolv, oftast klarar det sig om det bara nyper till lite, men med tanke på att din kanske inte har fått kylarvatten som den ska så kanske det kan ha gått värre! Kolla stiftet och bestycka om ifall det behövs
    Rörer är absolut inte för vasst för original cyllen , tycker han borde byta munstycke ett par storlekar ( testasigfram) sen kontrolera att han har rätt mängd vatten & att inga slangar är i klämm . tror du fick ett värme nyp där , btw hektor när ska vi rejsa med våra riejus då

  7. #7
    visst, Vänta en vecka då jag är fortfarande lite orolig över motorn.
    Citat Ursprungligen postat av Peter_95 Visa inlägg
    Rörer är absolut inte för vasst för original cyllen , tycker han borde byta munstycke ett par storlekar ( testasigfram) sen kontrolera att han har rätt mängd vatten & att inga slangar är i klämm . tror du fick ett värme nyp där , btw hektor när ska vi rejsa med våra riejus då
    skulle haft a-traktor istället!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in