1. #10141
    alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm Tumba
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Bmw e38 730 (3.0L V8 som levererar 215hk samt 290Nm) tjänstevikt runt 2000kg.

    VS

    Bmw e34 525 (2,5liters rak 6A som levererar 192hk samt 245Nm) tjänstevikt runt 1800kg.

    Vilken tror ni är den skönaste bilen som första bil?
    Av dem två skulle jag välja 730in, Fast skulle dock lagt till dem få kronorna extra en 740 e38 kostar istället. bränsleförbrukningen är ändå typ samma som 730in, fast man har typ 70hk extra att köra med.

    Om du har räknat, och har räknat rätt. Då har du råd med bilen helt enkelt. Så är det, massa snack om att man tror att man ska ha råd med diverse bilar hit och dit innan man köper dem, och inser vad det kostar per månad. Säger bara såhär: Räkna in allt, sen räknar du på vad du vill/kan lägga ut per år eller månad i omkostnader. Sen ser du om du har råd eller inte. ENKEL matematik, man behöver inte köpa en bil för att få reda på vad den kostar att äga!

    Antar att du redan har räknat ut att du har råd med dessa. Då skulle jag som sagt gått på en e38.


    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Dock tycker jag de är rätt bortskämt för som jag förstått de på dig står dina päron för: Försäkring, soppa och körkort?
    Beror ju på vad man tycker är bortskämt och inte, hans föräldrar kanske pyntar soppa, för att själva slippa köra honom. Han har ju fortfarande köpt bilen själv osv (Vilket jag tycker är bra). Körkort är väl helt normalt att päronen betalar? Känner inte en enda person som har pyntat det själv. Fast sen har ju dem flesta av mina kompisar med bilar även fått dem betalade av sina päron, det är väl kanske lite bortskämt med tanke på vilka jävla åk några har fått. Senast då: polarens lillesyrra som fyller 18 om en vecka fick en Merca för ca 650000:- (Helt ny SLK) Där kan vi snacka bortskämt, men att en snubbe får lite soppa pengar av päronen är inte bortskämt någonstans, det får man fan räkna med som förälder..

    Btw: Någon som vet vad låten i videon heter?


    Edit:
    M-ratten och allt på plats. Så jävla nöjd


    Även eibach -30mm fjädrar på plats. Perfa!


    Troligtvis så åker bilen in på lackering i veckan (igen...)
    Senast redigerat av alleexs den 2012-04-22 klockan 23:32.

  2. #10142
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Ser fint ut Alleexs!

    Kanske får sålt S60n någon gång under denna veckan, kanske till helgen. Han har planer om 300hästar och kjolpaket så det blir säkert bra, haha!

  3. #10143
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av BlasterGurra^ Visa inlägg
    Vet du omkostnaderna till såna här bilar? Värdelös förståbil om jag får säga mitt. Visst dina päron kanske payar bra. Jag tycker inte om e38an. Hade hellre valt e34an då.
    Inte särskilt smart o glida runt med v8 som en kåt 18 åring som du lär bli
    Kollat något på e39?
    Ja det vet jag. Dyrare skatt samt försäkring. En aning högre bensinkostnad 1,2liter per mil får man räkna med som minimum.
    Annars skiljer sig inte något speciellt mot e34. Visst, det är 2cylindrar till. Om något rasar så är det betydligt mer kostnader än en rak 6a.
    Men ett ras räknar jag inte då med då jag ska köpa en e38 -95 som gått 20000mil. Min låtsas pappa är ägaren och haft bilen i 10år.



    Citat Ursprungligen postat av ToMiii Visa inlägg
    kan inte mer än hålla med dig fast han kanske har nåt jobb som drar in lite pengar, isf så kan det ju gå dock så måste slitage delar räknas in då du inte lär ligga och köra eco drive när du har lite pollar
    Jag har inget jobb för tillfället men har lagt undan pengar till bil. Dock tror jag man kör lugnare med en e38 då den är mycket större och betydligt finare
    bil i mitt tyckte.


    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    hm jag hade då inte tagit e38an iallafall. e34an är iallafall pigg och har ett ganska aggressivt utseende som jag gillar mer. nu vet jag inte vad du har för ekonomi men annars hade jag spanat efter en e28, riktigt brutala.
    kolla in rusty slammington, riktigt vacker innan han började "förstöra den", även om den blev jävligt grym efteråt också man sitter skönt i dem och åker bra.
    http://www.stanceworks.com/forums/sh...ad.php?t=10970
    Okej! Jo e28 är också riktigt feta.. dock lite för gammal bil enligt mig. Samt att de springer iväg ganska rejält i pris. Tänker lägga max 30000kr


    Citat Ursprungligen postat av BlasterGurra^ Visa inlägg
    Denna snubben är 94 tror jag. Fyller alltså 18 i år och går i skolan, då har man normalt inget tillräckligt bra jobb för att glida runt i en 730 haha.. Är ju försäkring, skatt, och då slitage delar som du säger.. Bmw delar är inte gratis heller.
    Är 95a, har inget jobb men undanlagda stålar. Som Alex säger så kommer jag bli sponsrad av Pappa och mamma. Kommer
    ej betala varken skatt eller försäkring första året.



    Citat Ursprungligen postat av alleexs Visa inlägg
    Av dem två skulle jag välja 730in, Fast skulle dock lagt till dem få kronorna extra en 740 e38 kostar istället. bränsleförbrukningen är ändå typ samma som 730in, fast man har typ 70hk extra att köra med.

    Om du har räknat, och har räknat rätt. Då har du råd med bilen helt enkelt. Så är det, massa snack om att man tror att man ska ha råd med diverse bilar hit och dit innan man köper dem, och inser vad det kostar per månad. Säger bara såhär: Räkna in allt, sen räknar du på vad du vill/kan lägga ut per år eller månad i omkostnader. Sen ser du om du har råd eller inte. ENKEL matematik, man behöver inte köpa en bil för att få reda på vad den kostar att äga!

    Antar att du redan har räknat ut att du har råd med dessa. Då skulle jag som sagt gått på en e38.




    Beror ju på vad man tycker är bortskämt och inte, hans föräldrar kanske pyntar soppa, för att själva slippa köra honom. Han har ju fortfarande köpt bilen själv osv (Vilket jag tycker är bra). Körkort är väl helt normalt att päronen betalar? Känner inte en enda person som har pyntat det själv. Fast sen har ju dem flesta av mina kompisar med bilar även fått dem betalade av sina päron, det är väl kanske lite bortskämt med tanke på vilka jävla åk några har fått. Senast då: polarens lillesyrra som fyller 18 om en vecka fick en Merca för ca 650000:- (Helt ny SLK) Där kan vi snacka bortskämt, men att en snubbe får lite soppa pengar av päronen är inte bortskämt någonstans, det får man fan räkna med som förälder..
    Jo som du säger så kommer jag få bidrag av föräldrarna. Jag har en 730 jag kan få köpa billigt av min låtsas pappa. Så det blir nog den

  4. #10144
    Tips på sportig småbil i stil med civic? Hade en -92 vtec på g men den såldes, dom går ju som smör!
    Kollar på en Crx också men de är ju sånna överpriser...

  5. #10145
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av Yoohan Visa inlägg
    Tips på sportig småbil i stil med civic? Hade en -92 vtec på g men den såldes, dom går ju som smör!
    Kollar på en Crx också men de är ju sånna överpriser...
    Mitsubishi Colt?

  6. #10146
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Citat Ursprungligen postat av alleexs Visa inlägg
    Av dem två skulle jag välja 730in, Fast skulle dock lagt till dem få kronorna extra en 740 e38 kostar istället. bränsleförbrukningen är ändå typ samma som 730in, fast man har typ 70hk extra att köra med.

    Om du har räknat, och har räknat rätt. Då har du råd med bilen helt enkelt. Så är det, massa snack om att man tror att man ska ha råd med diverse bilar hit och dit innan man köper dem, och inser vad det kostar per månad. Säger bara såhär: Räkna in allt, sen räknar du på vad du vill/kan lägga ut per år eller månad i omkostnader. Sen ser du om du har råd eller inte. ENKEL matematik, man behöver inte köpa en bil för att få reda på vad den kostar att äga!

    Antar att du redan har räknat ut att du har råd med dessa. Då skulle jag som sagt gått på en e38.




    Beror ju på vad man tycker är bortskämt och inte, hans föräldrar kanske pyntar soppa, för att själva slippa köra honom. Han har ju fortfarande köpt bilen själv osv (Vilket jag tycker är bra). Körkort är väl helt normalt att päronen betalar? Känner inte en enda person som har pyntat det själv. Fast sen har ju dem flesta av mina kompisar med bilar även fått dem betalade av sina päron, det är väl kanske lite bortskämt med tanke på vilka jävla åk några har fått. Senast då: polarens lillesyrra som fyller 18 om en vecka fick en Merca för ca 650000:- (Helt ny SLK) Där kan vi snacka bortskämt, men att en snubbe får lite soppa pengar av päronen är inte bortskämt någonstans, det får man fan räkna med som förälder..

    Btw: Någon som vet vad låten i videon heter?


    Edit:
    M-ratten och allt på plats. Så jävla nöjd


    Även eibach -30mm fjädrar på plats. Perfa!


    Troligtvis så åker bilen in på lackering i veckan (igen...)
    Tycker inte heller att det man är bortskämd om man får kortet, annars får man ju köra sina barn hela sitt liv. Har en i klaasen vars bror fick en ett år "gammal" 911 av sina föräldrar, helt sjukt Ser riktigt bra ut förresten!

    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Ser fint ut Alleexs!

    Kanske får sålt S60n någon gång under denna veckan, kanske till helgen. Han har planer om 300hästar och kjolpaket så det blir säkert bra, haha!
    Härligt! En trimmad T5a kan nog dra flera bilar. Blir det en pigg småbil om du får sålt den?
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Ja det vet jag. Dyrare skatt samt försäkring. En aning högre bensinkostnad 1,2liter per mil får man räkna med som minimum.
    Annars skiljer sig inte något speciellt mot e34. Visst, det är 2cylindrar till. Om något rasar så är det betydligt mer kostnader än en rak 6a.
    Men ett ras räknar jag inte då med då jag ska köpa en e38 -95 som gått 20000mil. Min låtsas pappa är ägaren och haft bilen i 10år.





    Jag har inget jobb för tillfället men har lagt undan pengar till bil. Dock tror jag man kör lugnare med en e38 då den är mycket större och betydligt finare
    bil i mitt tyckte.




    Okej! Jo e28 är också riktigt feta.. dock lite för gammal bil enligt mig. Samt att de springer iväg ganska rejält i pris. Tänker lägga max 30000kr




    Är 95a, har inget jobb men undanlagda stålar. Som Alex säger så kommer jag bli sponsrad av Pappa och mamma. Kommer
    ej betala varken skatt eller försäkring första året.





    Jo som du säger så kommer jag få bidrag av föräldrarna. Jag har en 730 jag kan få köpa billigt av min låtsas pappa. Så det blir nog den
    Bra att du har föräldrar som kan backa upp dig, för bilar går alltid sönder när man minst anar eller vill. Så har det varit för mig iaf.
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

  7. #10147

    Reg.datum
    Mar 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 819
    Menade att jag är ensam om att ha den. Hade varit en annan sak om varannan snubbe körde med likadan menar, men det kanske du inte förstår. Vill jag ha något unikt räcker det att kolla på bilen smarthead?

    Håller med, fast å andra sidan så tycker jag aldrig att det är snyggt och har aldrig tyckt att det är snyggt med klistermärken på rutor
    Vissa gillar det, andra inte. Jag är varken för eller emot. Tanken när jag köpte bilen var att alpine dekalen åker direkt. Men är riktigt gött att ha något som skymmer på framrutan. Är väl just därför jag skaffade en ny dekal, tycker inte den ljusblå org toningen är särskilt upphetsande heller för den delen.
    Tycker iallafall att dekalen passar in i stuket på bilen!

    Citat Ursprungligen postat av Tobbe94 Visa inlägg
    Jo, när man var 16 år trodde man att man kunde köpa en 330 E46 som förstabil och att pengarna skulle komma av sig själv. Men verkligheten är en helt annan om man inte är redigt bortskämd och får allt gratis..

    Böter är aldrig roligt Förresten gillar dekalen, ser bra mycket bättre ut än Alpine-dekalen!
    Kul att nån gillar den. Jo precis, denna är lite snyggare än alpine dekalen..
    Förövrigt så har man ju turen med sig, fick punka på mitt 1 månad gamla däck idag. Andra punkan man får nu, sjukt drygt!

  8. #10148

  9. #10149
    Citat Ursprungligen postat av Findus Visa inlägg
    Mitt jobb passar mig perfekt för tillfället. Bara att fråga så får jag låna i princip vilken bil som helst. Lite kul att komma till skolan med ny bil var och varannan dag.


    Var jobbar du?
    F.d summertime

  10. #10150

  11. #10151
    Citat Ursprungligen postat av BlasterGurra^ Visa inlägg
    Vet du omkostnaderna till såna här bilar? Värdelös förståbil om jag får säga mitt. Visst dina päron kanske payar bra. Jag tycker inte om e38an. Hade hellre valt e34an då.
    Inte särskilt smart o glida runt med v8 som en kåt 18 åring som du lär bli
    Kollat något på e39?
    men 525 är väl inte direkt dyr att äga? jag hade råd att äga en sådan med gt+studie bidrag. det va min förstabil.
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

  12. #10152
    fabbbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    vällingby
    Inlägg
    2 933
    Tjaa!

    Min volvo 850 2.5 10V hade stått över vintern och när pappa skulle starta den ville den inte gå igång så han laddade batteriet inge mer med det så den startade men han säger att den bara går på 4 av 5 cylindrar. Den vibbrerar lite när han körde den lilla sträckan som han testkörde den så han har parkerat den och låtit den stå helt enkelt , känner att jag måste fixa den nu.

    Farsan sa att det var topplockspackningen som gått men känns ju mer som att bara tändstiftet gått då bilen stått över vintern och fungerade utmärkt sista turen med den.

    Eftersom som jag är väldigt säker på att det är tändstiftet så tänker jag passa på att byta alla 5 st då varken jag eller farsan visste när den var bytt sist så nu till min fråga.. det är väll ingen jätte större skillnad att byta tändstift på bil jämnfört med mopeder är väll bara att skruva upp kåpan som det står 10V på och sen plocka loss tändhatten och skruva av är väll inget svårare än så?

    Är säkert en jätte noob fråga men är inte van med bilar än så tänkte att det är lika bra att jag frågar..

    Mvh
    Citat Ursprungligen postat av larsamagnusson Visa inlägg
    yamaha neos är guldvärd, skönare att åka på bakhjulet med en sån än att knulla
    Citat Ursprungligen postat av beaver Visa inlägg
    hur vet du det när du har varken knullat eller kört bakhjul med en?

  13. #10153

  14. #10154
    fabbbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    vällingby
    Inlägg
    2 933
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Yes, tror det ska vara 13 skruvar allt som allt!
    Okej det borde ju inte vara några problem , Vad kostar ett stift ungefär?
    Citat Ursprungligen postat av larsamagnusson Visa inlägg
    yamaha neos är guldvärd, skönare att åka på bakhjulet med en sån än att knulla
    Citat Ursprungligen postat av beaver Visa inlägg
    hur vet du det när du har varken knullat eller kört bakhjul med en?

  15. #10155
    Citat Ursprungligen postat av fabbbe Visa inlägg
    Okej det borde ju inte vara några problem , Vad kostar ett stift ungefär?
    Ett stift kostar 30 spänn på biltema, har ingen aning om kvalité dock, det borde duga iaf.

  16. #10156
    Min Peugeot 306 GTI Riktigt bra förstabil måste jag säga!
    Rösta/kommentera på http://www.garaget.org/?car=284353


    Uploaded with ImageShack.us


    Uploaded with ImageShack.us

    Polarens Golf jämte :p


    Uploaded with ImageShack.us
    Spaxi på förra moppenet!

  17. #10157
    Gubbar! Vad tror ni om denna http://www.blocket.se/vasternorrland...3.htm?ca=4&w=1
    Jag ska nog fara och kolla på den, något man bör kolla/fråga efter?
    Senast redigerat av Åkerlund den 2012-04-24 klockan 17:08.

  18. #10158
    Citat Ursprungligen postat av Åkerlund Visa inlägg
    Gubbar! Vad tror ni om denna http://www.blocket.se/vasterbotten/B...5.htm?ca=4&w=2 `?
    Jag ska nog fara och kolla på den, något man bör kolla/fråga efter?
    Kolla efter rost i skärmkanterna, sen om den kostar 6500kr så borde det ju vara ett o annat som behöver åtgärdas?
    Kolla gärna in mina fordon:Yamaha Aerox, Speedciao'n, Masai db50, flakmoppe

  19. #10159
    Fråga om toppen är renoverad (Du hör om den inte är det) då dom motorena är felbyggda av bmw så kamaxeln slits väldigt fort och bilen börjar ticka.

    Såg fin ut annars.
    Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
    You might surprise people, but you're still gay

  20. #10160
    Citat Ursprungligen postat av Tim Visa inlägg
    Kolla efter rost i skärmkanterna, sen om den kostar 6500kr så borde det ju vara ett o annat som behöver åtgärdas?
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Fråga om toppen är renoverad (Du hör om den inte är det) då dom motorena är felbyggda av bmw så kamaxeln slits väldigt fort och bilen börjar ticka.

    Såg fin ut annars.
    Sorry gubbar! länkade fel bil. Menade denna http://www.blocket.se/vasternorrland...3.htm?ca=4&w=1
    Så ställer samma fråga igen, något man bör kolla/fråga efter?

  21. #10161

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Gothenburg
    Inlägg
    200
    Citat Ursprungligen postat av Åkerlund Visa inlägg
    Sorry gubbar! länkade fel bil. Menade denna http://www.blocket.se/vasternorrland...3.htm?ca=4&w=1
    Så ställer samma fråga igen, något man bör kolla/fråga efter?

    Rost i bakre skärmkanterna. Missljud från Vanosarna. Klonkande fram när man kör över fartgupp och liknande är vanligt, tyder på kassa spindelleder eller bussningar av något slag. Ojämn gång vid kallstart, det är oftast lättlöst dock.
    Försök helst få tag på en 328 istället då den drar nästan exakt lika mycket som 323 motorn men med mer kraffs i sig.

  22. #10162
    Fick bud på att byta min polo och 5000kr mot denna CRX utan baslådan.
    http://www.blocket.se/vi/39808647.htm

    Polon är rostig, hål i förardörren, golvet och trösklarna. Väldigt dåligt skick på passagerardörr och skärmar bak också. Huven har klarlacksläpp.
    Sprick över hela framrutan.
    Dock ny servad med stift olja och filter. Ny bessad, skattad till december, nytt hjullager höger fram.
    Värde, max 4000kr?

    Vad är crxen värd? Vad kan den bli värd?

  23. #10163

  24. #10164

    Reg.datum
    Apr 2008
    Ort
    Nära havet
    Inlägg
    1 075
    Citat Ursprungligen postat av sjöblom! Visa inlägg
    Ingen som har delar till bubbla? eller vet vart det finns beg. delar
    Finns mycket på Tradera. Antar att du behöver till en typ1?
    '' philip - säger: är helt sjukt, tror jag spräckte förhuden innan''

  25. #10165
    http://www.nettiauto.com/honda/integra/4723494

    Vad tror ni om den, en kompis vart intresserad

    kamrem bytt
    rostfri, bra lack
    importerad 2008 (står dock inte varifrån men den är vänsterstyrd?)
    Nothing puts a smile on your face like ProRace!

  26. #10166

  27. #10167

    Reg.datum
    Apr 2008
    Ort
    Nära havet
    Inlägg
    1 075
    Citat Ursprungligen postat av sjöblom! Visa inlägg
    Yes,behöver bromsok och fälgar till min buggy... en 1500 -67
    Fint! Själv har man också en 1500 dock en -68. Finns ju många sidor som säljer nya grejer om det är ett alternativ. Finns även ett gott forum där det finns många tips och råd. www.beachbuggy.se
    '' philip - säger: är helt sjukt, tror jag spräckte förhuden innan''

  28. #10168
    Krappar!

    Satt å funderade lite, vet att man inte ska ha 2st däck som har annorlunda rullomkrets jämt emot dom andra (5%) Men vad händer om man har de på en 2 hjulsdriven bil?

    Tex om jag skulle ha 235/45 17" i fram på bilen, å 205/55 15" i bak. Är 6% skillnad.
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

  29. #10169

    Reg.datum
    Mar 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 819
    Dom är fräcka, går rätt bra med haha.

    Polaren har en likadan, fast svart Tog en bild igår


    Tänkte åka iväg och testa o sänka bilen mer fram.. Hoppas det går o ratta sen bara, är redan såpass illa att man inte kan ratta fullt ut, men den e för hög!

  30. #10170
    alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm Tumba
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av JuppeN Visa inlägg
    Krappar!

    Satt å funderade lite, vet att man inte ska ha 2st däck som har annorlunda rullomkrets jämt emot dom andra (5%) Men vad händer om man har de på en 2 hjulsdriven bil?

    Tex om jag skulle ha 235/45 17" i fram på bilen, å 205/55 15" i bak. Är 6% skillnad.
    Varför ska du punda med olika fälgar?
    Men i alla fall, det värsta som kan hända är väl typ att ABS Lampan tänds, och även ACS/DSC osv, men dessa har du nog inte på 535an.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in