Ämne: Aktiv bas

  1. #1

    Post Aktiv bas

    Tjenare!

    Är det någon som vet om man kan ta ut baselementet från en aktiv bas och använda som en passiv bas?

    / Tobbe

  2. #2

  3. #3
    Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Västra götaland
    Inlägg
    683
    Du kan ha kvar samma låda med, en god idé då den låda som elementet sitter i är bättre än det du kommer bygga.

    Sätt i en terminal eller koppla in högtalaranslutningen till något uttag som redan finns.

  4. #4
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    blev inte du hänvisad i din andra tråd till ljudtråden?
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    blev inte du hänvisad i din andra tråd till ljudtråden?
    Jo, men jag blev hänvisad till billjud tråden och jag tänker inte ha det i någon bil

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe96 Visa inlägg
    Jo, men jag blev hänvisad till billjud tråden och jag tänker inte ha det i någon bil
    Fortfarande billjud........

  7. #7
    Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    3 741
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    Fortfarande billjud........
    Behöver det ju dock inte vara .
    Han kanske bygger ljudet till någon dator eller liknande?

    Billjud sitter i bilar
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av HHR Visa inlägg
    Du kan ha kvar samma låda med, en god idé då den låda som elementet sitter i är bättre än det du kommer bygga.
    mycket tveksamt, de flesta moderna "aktiva subwoofers" har alldeles för små lådor för att fungera vettigt, det finns en anledning till att jag har 390 liter baslådor, och det är inte för att jag vill... om elementet inte är totalt skrot och man kan få en låda simulerad till sig blir det antagligen bättre än originallådan.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Berggren Visa inlägg
    Behöver det ju dock inte vara .
    Han kanske bygger ljudet till någon dator eller liknande?

    Billjud sitter i bilar
    Nej men det är ljud anpassat för bil då är det billjud, spelar ingen roll vad man har det nånstans, så högtalarna jag har i min båt är båtljud då ?

  10. #10

    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Hultsfred
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    Nej men det är ljud anpassat för bil då är det billjud, spelar ingen roll vad man har det nånstans, så högtalarna jag har i min båt är båtljud då ?
    Aktiva baslådor förekommer även i hemmet. Jag själv har två stycken som är renodlade hemmabiobasar..

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Andiih Visa inlägg
    Aktiva baslådor förekommer även i hemmet. Jag själv har två stycken som är renodlade hemmabiobasar..
    ja, nuförtiden är det vanligare med aktiva än passiva, i princip alla kommersiella "sub"woofers är ju aktiva nuförtiden. samma sak med datorhögtalare, tror aldrig jag har sett en datorsub som inte har varit aktiv.

  12. #12
    Eddes avatar
    Reg.datum
    Nov 2008
    Ort
    Tyresö!
    Inlägg
    2 461
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    ja, nuförtiden är det vanligare med aktiva än passiva, i princip alla kommersiella "sub"woofers är ju aktiva nuförtiden. samma sak med datorhögtalare, tror aldrig jag har sett en datorsub som inte har varit aktiv.
    Lär väl bli intressant om en laptop skulle driva en bas med sitt fjutiga ljudkort

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Edde Visa inlägg
    Lär väl bli intressant om en laptop skulle driva en bas med sitt fjutiga ljudkort
    fast man kan ju ha en extern förstärkare som inte är inbyggd i subben, då blir det en passiv sub

  14. #14
    Eddes avatar
    Reg.datum
    Nov 2008
    Ort
    Tyresö!
    Inlägg
    2 461
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    fast man kan ju ha en extern förstärkare som inte är inbyggd i subben, då blir det en passiv sub
    Jo såklart men du sa ju datorhögtalare och det klassas väl inte som de om du ska koppla till en förstärkare och de

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Edde Visa inlägg
    Jo såklart men du sa ju datorhögtalare och det klassas väl inte som de om du ska koppla till en förstärkare och de
    nu vet jag inte vad du menar, men om systemet består av en förstärkare som är en egen låda som driver högtalarna så har man passiva högtalare... om man kopplar det till en dator eller inte är skitsamma. om man däremot som man oftast har, har en sub med inbyggd förstärkare som man koppar in datorn i så har man en aktiv sub.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in