1. #1

    Moppen varvar inte

    Tjena, satte ihop min Roxon idag efter vev o ramlager byte, förgasare o insug, och cdi. Den har stått i ca 7 månader utan start tills nu. När jag starta idag så går den på tomgång och dör på minsta gasrörelse, Den drar inte tjuvluft och jag har testat munstycke från 80 - 95 och ingen skillnad. Jag har testat med och utan luftfilter med chock och utan, nytt tändstift, med original cdi och allt jag kom på och det är ingen skillnad alls, jag ska testa med lite förtändning imorgon, nu är den helt neutral. Jag tycker den borde starta för det? Har ni några mer förslag?

    PS: Den nya cdin skulle sköta inst av tändning och kopplingen tar knappt heller, nybytt olja och fjädrar, va kan det vara?

  2. #2
    luftskruven är 2 varv ut

  3. #3
    Dags att byta bensin?

  4. #4

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    6 543
    Prova byta bensin. Min moppen gick dåligt som fan med 5 månders gammal bensin. Prova att byta det

  5. #5
    Det är ny bensin, Finns det något ni kommer på som jag glömt?

  6. #6
    Kanske kommit skit i förgasaren så den inte får någon / tillräckligt med bensin? Blås ur munstyckerna!

  7. #7
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Gjort rent förgasaren ordentligt? Gammal bensin blir till vitt klegg som gärna geggar igen allting i förgasaren.
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  8. #8
    Bensinen tömdes dirrekt efter jag tog isär den, för ca ett halvår sen och förgasaren är helt ny, funderar på lågfarts munstycket? med det borde inte göra så att den dör om man nuddar gasen, ska testa att strypa luften ordentligt och se om det blir bättre eller om den vill ha mer luft, ska även sätta den på förtändning 1mm. Kommer med svar imorgon vad som händer.
    Senast redigerat av Eric_9801 den 2012-10-28 klockan 20:06.

  9. #9

    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    linköping
    Inlägg
    1 239
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    Gjort rent förgasaren ordentligt? Gammal bensin blir till vitt klegg som gärna geggar igen allting i förgasaren.
    precis, min flottör på min viva var full av klet, satt med kniv och skärde bort remsor och klumpar, slutade med ett bad över natten i t-röd
    men sen gick den bra, så kolla det du med.
    edit: såg nu att förgasaren va helt ny. då kan du ju nästan utesluta det...
    btw, har inte sett nån uppdate på länge ?
    Hej, jag gillar att göra saker. Funkar det blir jag glad..

  10. #10
    Jag gör rent förgasaren då, bara för att. Men det är fabriksnytt så det bör inte bli nå skillnad men jag får hoppas på det!

  11. #11
    Fixat nu... Det var krysskilen vid tändningen som va paj så den tände fel. Dock ett annat problem, Om kör på vilken växel som helst och gasar fult, så hackar den o gör avgaspuffar, den går dock rent efter 8000rpm. sen så är gasresponsen lite små-seg, vad är fel?
    Senast redigerat av Eric_9801 den 2012-10-28 klockan 20:07.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Eric_9801 Visa inlägg
    Fixat nu... Det varkrysskilen vid tändningen som va paj så den tände helt cpe. Dock ett annat problem, Om kör på vilken växel som helst och gasar fult, så hackar den o gör avgaspuffar, den går dock rent efter 8000rpm. sen så är gasresponsen lite små-seg, har ni förslag på vad jag kan göra för att fixa det?
    säker på att du ställt tändningen rätt? provat att byta munstycke? vilket stift kör du med?
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

  13. #13
    Nej, jag är inte säker på att tändningen är rätt, satte den bara på 1mm förtändning, har satt i 85 munstycke, jag hade 80 original och har nu bytt, Vev, plugg borta, 21 pwk, och cdi. Kör med B8HS nu, hade BR8HS original, men min nya cdi skulle ställa in förtändning med (Power control) vet inte om det funkar men ska testa imon färg på stift o byta cdi o se va som händer, har munstycken från 85 - 100 i tvåsteg så ska testa lite större med

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Eric_9801 Visa inlägg
    Nej, jag är inte säker på att tändningen är rätt, satte den bara på 1mm förtändning, har satt i 85 munstycke, jag hade 80 original och har nu bytt, Vev, plugg borta, 21 pwk, och cdi. Kör med B8HS nu, hade BR8HS original, men min nya cdi skulle ställa in förtändning med (Power control) vet inte om det funkar men ska testa imon färg på stift o byta cdi o se va som händer, har munstycken från 85 - 100 i tvåsteg så ska testa lite större med
    Låter som lite lågförtändning kanske, testa vrid upp till 2 mm
    En kille sa att om man dra pluggen på en senda gör den 130
    Kolla in mitt projekt Derbi senda 80 racing
    http://www.moppenet.nu/showthread.php/7168-Edwalds-racing-senda-)-update-14-12-drev

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av x-treme-95 Visa inlägg
    Låter som lite lågförtändning kanske, testa vrid upp till 2 mm
    Ska testa det.
    Senast redigerat av Eric_9801 den 2012-10-28 klockan 20:08.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in