Detta är inte min guide och jag tar inga "credits" för att ha gjort den. Jag har nytta av en och tror att många kan ha det. Därför lägger jag upp den. Om ägaren vill att jag tar bort den så är det bara att säga till så gör jag det!

Förgasarinställning

Det finns många inställningar och saker att ändra på vad gäller förgasaren. Förgasarens uppgift är att tillföra lagom mycket bränsle vid olika varvtal, förhållanden m.m. l förgasaren blandas luft och bensin till en gas. Du kan ställa in förgasaren om du vill ha en fetare blandning (mer bensin) eller en tunnare (mer luft) blandning till motorn. Nya hojar som kommer från fabriken är oftast för fett bestyckade. Detta är för att tillverkarna inte har råd att bestycka hojarna olika för olika förhållanden och klimat. Man säljer ju samma modell världen över. Mellan en original bestyckad 25Occ och en rätt inställd så kan det skilja 5 hästkrafter. Så nu ska jag hjälpa dig att få ut så mycket som möjligt från din hoj.

Förgasarens olika delar:
l förgasaren sitter det massa olika munstycken som används beroende på hur mycket gaspådrag man har. Från 0 till 1/8 gas används luftskruven (luft) och lågfartsmunstycket (bensin). Från 1/8 till 1/4 gas används luftskruven, lågfartsmunstycket, trotteln. Från 1/4 till 1/2 gas används trotteln och förgasarnålen. Från 1/2 till full gas används förgasarnålen, huvudmunstycket och luft regleras av trotteln.

Tänk på att innan du börjar ställa in förgasaren och byta munstycken m.m. så ska du vara säker på att det inte finns några läckor nånstans så att motorn drar tjuvluft, förgasaren ska vara ren och likaså luftfiltret.

Bästa metoden att själv ställa in förgasaren är att köra och lyssna på hur hojen beter sig när du gasar. Du kan markera uppe vid gashandtaget hur mycket gaspådrag du har, använd fyra markeringar. Markera från 0 till full gas i 1/4 markeringar. För du måste kunna se sen hur mycket gas du har när du ska testa och utvärdera vilket munstycke som behöver ställas in. Innan du börjar testa så ska luftskruven vara rätt inställd. Normalt är 1,5 varv ut från fullt stängd. För att kolla inställningarna upp till 1/2 gaspådrag, kör på 2:an eller 3:an. Gasa från 1/4 till 1/2 lagom snabbt. Svarar motorn långsamt och låter "boowaaah" så är inställningen för tunn, den ska ha fetare blandning. Om blandningen är för fet när du gasar som förut så känns hojen som att choken skulle vara i och avgaserna ryker mycket. För att kolla från 1/2 till full gas ska du köra i 3:an eller 4:an. Gasa från 1/2 gas till full gas och låter den boowaah så ska blandningen vara fetare. Är det mycket avgaser, går som om choken vore i, då är blandningen för fet och ska vara tunnare. Tänk på att gå bara upp/ner en storlek i taget på munstyckena ända tills hojen går bättre. Många är rädda för att ändra på såna här inställningar och tror att motorn kommer att skära och så. Men så är det inte, så länge du tar en storlek i taget och utvärderar efter det. När du anser dig ha den inställning som du är nöjd med så är det dags att finjustera med luftskruven. Testa dig fram även här genom att köra så sakta som det bara går på 2:an och sen vrider du gasen i bott, utan att tveka ska hojen börja accelerera för fullt. Tvekar den eller går orent så får du justera med luftskruven i max ett halvt varv åt gången.

Vädret spelar roll:
Lufttrycket ändras beroende på väder och gör att hojen går fetare eller tunnare. När temperaturen ute stiger så sjunker lufttrycket och man får använda mindre munstycken eftersom det lägre lufttrycket gör att blandningen blir fetare. När lufttrycket ökar och barometern stiger så är det det motsatta. Större munstycken behövs då. Det är därför en del ändrar munstycken när det blir kallare ute framåt vintern och tvärtom när det blir sommar. Tävlingsförarna ställer in förgasaren inför varje tävling. Dessutom ändras lufttrycket när man kör på högre höjder, högt belägna banor. Då ska du ha mindre munstycken i annars kommer motorn gå dåligt.

Exakt samma text finns på - http://www.smkostgota.com/tips/forgasarinstallning.htm