1. #1

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    6 543

    Bromstryck försvinner och kommer tillbaka?

    Tjena
    Är något konstigt fel med min bakbroms. när jag bromsat i ca 5 sek och ska trycka direkt igen så är det som att det är luft i system men vänta man lite så funkar det igen. Tycker det är sjukt konstigt. I början tog den sjukt dåligt. Men nu tar den som den ska när den väl ta!

    Gärna lite tips.
    //Jonte

  2. #2

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Uppsala.
    Inlägg
    465
    Hur är bromsverkan om du trampar/drar saaaakta jämfört med hårt?

    Jag hade ett liknande problem på frambromsen där bromsen ibland tog tillfredsställande bra och ibland inget överhuvudtaget. Efter mycket luftande och svordomar plockade jag isär bromshandtaget med pump och såg att det var en gummigrej för 50kr (inuti handtaget under behållaren, bara o skruva isär så ser man den) som inte riktigt höll tätt och därmed släppte igenom bromsvätska när den kände för det. Om man drog i handtaget hårt och även om man "juckade" lite med fingrarna efter att ha bromsat hårt tog den bra men om man drog sakta kände man hur vätskan inte tog ordentligt, det kunde även bli så om jag inte drog jämnt i handtaget, eller helt enkelt lite när som helst. jag trodde jag var senil de första gångerna jag åkte med trasig broms då den ibland tog och ibland inte, haha!.. "Hmm men vänta, visst gick bromsen sönder ett tag sedan? Nee men den funkar ju! Eller vänta, den har väl aldrig varit sönder" Ossåvidare.

    Vet inte vad "gummigrejen" kallas för men du borde nog inte ha några problem med att veta vad jag menar eller hitta motsvarande del som skulle kunna krångla.. :p
    ( det borde vara nr. 10 på bilden, svarta pluppen, du har nog ha något liknande i mopeden din, kolla efter hål osv? http://www.easyparts.nl/showdrawing/..._Controls.html )

    Det låter onekligen som ett annorlunda problem som inte ens att ha skruvat ihop värstingmopeder kan ha förberett dig inför, jag kan bara önska dig lycka till!
    Senast redigerat av vonLidl den 2012-05-04 klockan 02:18.
    Citat Ursprungligen postat av DTrejsarn Visa inlägg
    Råkade såga lite i cylindern, men detta gör ingen större skillnad eller?

  3. #3
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Är systemet helt tätt? Det är det första du måste vara säker på. Sitter båda banjobultarna åt?
    Du har förmodligen en halvtaskig bromspump!

  4. #4

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    6 543
    Citat Ursprungligen postat av vonLidl Visa inlägg
    Hur är bromsverkan om du trampar/drar saaaakta jämfört med hårt?

    Jag hade ett liknande problem på frambromsen där bromsen ibland tog tillfredsställande bra och ibland inget överhuvudtaget. Efter mycket luftande och svordomar plockade jag isär bromshandtaget med pump och såg att det var en gummigrej för 50kr (inuti handtaget under behållaren, bara o skruva isär så ser man den) som inte riktigt höll tätt och därmed släppte igenom bromsvätska när den kände för det. Om man drog i handtaget hårt och även om man "juckade" lite med fingrarna efter att ha bromsat hårt tog den bra men om man drog sakta kände man hur vätskan inte tog ordentligt, det kunde även bli så om jag inte drog jämnt i handtaget, eller helt enkelt lite när som helst. jag trodde jag var senil de första gångerna jag åkte med trasig broms då den ibland tog och ibland inte, haha!.. "Hmm men vänta, visst gick bromsen sönder ett tag sedan? Nee men den funkar ju! Eller vänta, den har väl aldrig varit sönder" Ossåvidare.

    Vet inte vad "gummigrejen" kallas för men du borde nog inte ha några problem med att veta vad jag menar eller hitta motsvarande del som skulle kunna krångla.. :p
    ( det borde vara nr. 10 på bilden, svarta pluppen, du har nog ha något liknande i mopeden din, kolla efter hål osv? http://www.easyparts.nl/showdrawing/..._Controls.html )

    Det låter onekligen som ett annorlunda problem som inte ens att ha skruvat ihop värstingmopeder kan ha förberett dig inför, jag kan bara önska dig lycka till!
    Det är konstigt. Lite jobbigt när man ska bromsa i en grusbacke och sedan har man inget tryck så blir man lite rädd när man ligger i 75km/h...
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Är systemet helt tätt? Det är det första du måste vara säker på. Sitter båda banjobultarna åt?
    Du har förmodligen en halvtaskig bromspump!
    Ja, allt är tätt. Jo bromspumpen kan ju vara dålig! Kan det inte vara någon packning vid kolvarna i bromsoket som läcket ut olja?
    För det fick jag som förslag hos mc verkstad eller att det kan vara lite luft i systemet.

  5. #5
    Jag tycker det låter som luft men det kanske bara är jag då men, testa att lufta systemet det hjälpte för mej när min broms låg på. Men hur känns bromsen när du bromsar? Svampig, stum eller något annat?

  6. #6

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    6 543
    Citat Ursprungligen postat av izeman Visa inlägg
    Jag tycker det låter som luft men det kanske bara är jag då men, testa att lufta systemet det hjälpte för mej när min broms låg på. Men hur känns bromsen när du bromsar? Svampig, stum eller något annat?
    Bromsen har olika hård verkan hela tiden. ibland kan man låsa bakhjulet,å ibland bromsar den normalt när man trycker fyllt. Så väldigt konstigt och sedan rätt som det är kan den bara bli helt mjuk pedalen och då funkar det inte alls att bromsa. Men ska prova lufta systemet. beläggen och allt är i fint skick!

  7. #7
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av Ködden Visa inlägg
    Bromsen har olika hård verkan hela tiden. ibland kan man låsa bakhjulet,å ibland bromsar den normalt när man trycker fyllt. Så väldigt konstigt och sedan rätt som det är kan den bara bli helt mjuk pedalen och då funkar det inte alls att bromsa. Men ska prova lufta systemet. beläggen och allt är i fint skick!
    Det låter som luft till 99%!
    Det låter skumt om den skulle bygga tryck "när den kände för det"..

  8. #8

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    6 543
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Det låter som luft till 99%!
    Det låter skumt om den skulle bygga tryck "när den kände för det"..
    Jo, Det låter konstigt. Ska ut och lufta det någon dag när lusten finns!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in