1. #1

    vad gör jag för fel med tändning?!?

    Tjena!

    Idag så skulle jag ställa in tändningen så gjorde jag så att kolven var högst uppe dvs jag putade inte ner den något och sen skruvade fast rotorn vid markeringarna, den gick då helt okej men för lite förtändning så jag prövade mig fram lite i taget och den gick bättre och bättre och till slut kunde jag inte snurra på statorn mer för den var inställd på max förtändning, då gick den ganska bra men lite mer förtändning skulle inte skada så jag tog bort allt och putade ner kolven 1mm och sen prövade och då gick den sämre, då gav jag den mer förtändning med hjälp av att snurra på statorn och då gick den iallafall men riktigt dåligt så jag gav den max förtändning med hjälp av statorn och då gick den bättre men det behövs mer förtändning, så jag gjorde om allt och putade ner kolven 2 mm och då gick den som innan, den startade knappt om jag inte hade den inställd på max förtändning på statorn. så jag gjorde om allt igen och putade ner kolven 3 mm från högsta läget och då gick den som innan, den går bara om man ger den max förtändning med hjälp av statorn.

    Så den gick bäst när kolven var högst uppe dvs jag putade inte ner den något och när förtändningen vad inställd på max med hjälp av statorn,

    Jag trodde ju såklart att det bara skulle vara att flytta ner kolven lite och sen fortsätta men det gav ju bara ett sämre resultat :S

    När jag räknade ut 1,2 och 3 mm så gjorde jag så här:

    mellan kolven och toppen var det 26,3 mm så jag lag på 1mm dvs: 27,3 sen 2mm: 28,3 sen 3mm: 29,3mm

    vad ska jag göra för att ge den mer förtändning eller få den att gå bra?

    använde mig utav kolvstopp och skjutmått

    URSÄKTA EN RÖRIG OCH LÅNG TEXT MEN HOPPAS NI HAJJAR

  2. #2
    haha nu går skiten baklänges

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av hyper_freddx Visa inlägg
    haha nu går skiten baklänges
    Låt någon förklara hur du ställer in den rätt innan du rör den snälla! Går motorn baklänges så går även oljepump osv baklänges!

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av mksp Visa inlägg
    Låt någon förklara hur du ställer in den rätt innan du rör den snälla! Går motorn baklänges så går även oljepump osv baklänges!
    ställ in den du då

  5. #5
    "puttade" du ner kolven åt rätt håll?

    Från övre dödläget så ska du snurra rotorn/putta ner kolven medurs.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg
    "puttade" du ner kolven åt rätt håll?

    Från övre dödläget så ska du snurra rotorn/putta ner kolven medurs.
    yes det har jag gjort

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg
    Från övre dödläget så ska du snurra rotorn/putta ner kolven medurs.
    För att förenkla: du backar tillbaka kolven när den står i högsta läget.

    Skit i kolvstoppet för det lägger bara onödig belastning på nållagret i kolven när du ska spänna åt muttern vid rotorn. Mät med digitalt skjutmått genom tändstiftshålet till kolvens topp när den står i högsta läget. Dom mm du får på skjutmåttet plussar du på med hur många mm förtändning du vill ha. Plussa på 4mm extra sen backar du kolven och matchar rotorns streck med statorns. Skruva på muttern försiktigt och spänn åt den lagom med händerna sen tar du en vanlig mutterpicka och drar åt=klart. Dubbelkolla efter så att siffrorna stämmer.
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Kyckling är skiten! Det och lite proteinpulver så ska du se att du snart är framme!

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av hyper_freddx Visa inlägg
    ställ in den du då
    Hade jag haft mer koll på det där hade jag ju antagligen hjälpt dig Bättre att vänta nån timma på vettiga svar än o sabba moppen

    Hoppas du får igång den

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av hyper_freddx Visa inlägg
    yes det har jag gjort
    Låter väldigt otroligt, för av din text att döma så låter det precis som att du vridit veven åt fel håll.

  10. #10
    har gjort så här:

    mätt ut 2mm förtändning 26,3+2= 28,3mm, jag ställer in det måttet på skjutmåttet och sen och sen vrider vevpariet medurs(på den sida där tändningen sitter tar jag muttern och sen drar helt vevpartiet medurs) tills det tar i skjutmåttet. när kolven är nere totalt 28,3 mm tar jag kolvstoppet och skruvar ner det tills det precis tar i kolven sen skruvar jag på muttern på veven medurs på kolven slår emot kolvstoppet och sen monterar på rotorna så markeringarna är "jämna"

    sen startar jag och skiten går inte alls

  11. #11
    Men varför använder du kolvstopp?!
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Kyckling är skiten! Det och lite proteinpulver så ska du se att du snart är framme!

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Parden Visa inlägg
    Men varför använder du kolvstopp?!
    lättare att dra fast rotorn då

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av hyper_freddx Visa inlägg
    lättare att dra fast rotorn då
    Nej, det är det inte utan bara svårare. Du gör fel. Det enda du gör är att sabba nållagret i kolven.
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Kyckling är skiten! Det och lite proteinpulver så ska du se att du snart är framme!

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Parden Visa inlägg
    Nej, det är det inte utan bara svårare. Du gör fel. Det enda du gör är att sabba nållagret i kolven.
    Jag följde bara en guide när dem hade skjutmått samt kolvstopp

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Parden Visa inlägg
    Skjutmått och mutterpicka är det enda du behöver.
    Okej men gör den guide åt mig;D

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av hyper_freddx Visa inlägg
    Jag följde bara en guide när dem hade skjutmått samt kolvstopp
    Skjutmått och mutterpicka är det enda du behöver.
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Kyckling är skiten! Det och lite proteinpulver så ska du se att du snart är framme!

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Parden Visa inlägg
    Skjutmått och mutterpicka är det enda du behöver.
    Okej, men gör en guide åt mig då

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av hyper_freddx Visa inlägg
    Okej, men gör en guide åt mig då
    Följ den beskrivningen jag gjorde lite högre upp.
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Kyckling är skiten! Det och lite proteinpulver så ska du se att du snart är framme!

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Parden Visa inlägg
    Följ den beskrivningen jag gjorde lite högre upp.
    Du bor inte nära sthlm?

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Parden Visa inlägg
    Följ den beskrivningen jag gjorde lite högre upp.

    nu går den skit bra! tack för hjälpen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in