1. #1

    Question terräng körkort/förarbevis

    hejsan jag skulle vilja veta har sökt men jag hittar inget, vad får man köra på terräng körkortet eller förarbeviset ?
    checka mitt vivacity projekt!! en moppe ska behandlas som en brud med kärlek
    http://www.moppenet.nu/showthread.ph...t-street-stunt

  2. #2





    Start / Väg / Fordon / Fordonsregler / Fyrhjuling / Terrängmotorfordon
    Terrängmotorfordon

    Ett terrängmotorfordon är ett motordrivet fordon som i första hand är avsett för transport av personer eller gods i terräng.

    Det finns två slag av terrängmotorfordon som i sin tur delas in i två typer:
    Terrängskoter. Ett terrängmotorfordon med en tjänstevikt av högst 400 kilogram.
    Terrängskotrar delas in i:

    • Snöskoter (en terrängskoter som är avsedd för färd på snötäckt mark och som är försedd med band och medar)
    • Terränghjuling (en annan terrängskoter än en snöskoter, till exempel ATV)

    Terrängvagn: Ett terrängmotorfordon med en tjänstevikt över 400 kilogram.
    Terrängvagnar delas in i:

    • Lätt terrängvagn (tjänstevikt 400 kg - 2000 kg)
    • Tung terrängvagn (mer än 2000 kg)

    Terrängmotorfordon ska vara registrerade och ha registreringsskylt monterad framtill på fordonet. Om terrängmotorfordonet används i uthyrningsrörelse eller i yrkesmässig trafik ska det vara godkänt vid kontrollbesiktning hos ett ackrediterat besiktningsföretag.
    Vi rekommenderar hjälm

    Vi rekommenderar att du använder hjälm när du kör ett terrängmotorfordon, även om det inte finns något krav.
    Terrängkörning är inte tillåtet

    Terrängkörning är normalt inte tillåtet. Terrängmotorfordon får endast köras på enskilda vägar, om den enskilda vägen används av allmänheten för trafik är den högsta tillåtna hastigheten 20 km/tim. Om det är nödvändigt får du köra ett terrängmotorfordon kortast möjliga sträcka på allmän väg, till exempel för att korsa en väg. Du får då inte ha passagerare.
    Tung terrängvagn på hjul får framföras på väg. Du får inte köra i terräng på barmark med ett motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk. Även på snötäckt mark är det förbjudet att köra om det finns risk för skada för jord- eller skogsbruket. Läs mer på Naturvårdsverkets webbplats under Terrängkörning på barmark.
    "Golfbil"

    En "golfbil" är terrängmotorfordon endast när den används på och i anslutning till golfbana, trots att fordonet inte är avsett att brukas i obanad terräng. Detta enligt en föreskrift utgiven av Trafiksäkerhetsverket (TSVFS 1991:33).
    Förarbevis

    För att köra terrängmotorfordon ska du ha ett körkort utfärdat före den 1 januari 2000 eller ha ett förarbevis för terränghjuling eller snöskoter beroende på vilken typ av fordon du ska framföra. Körkort, oavsett behörighet, utfärdade efter 1 januari 2000 ger dig endast behörighet att köra terränghjuling eller snöskoter inom organiserad turistverksamhet. För att få köra terrängvagn ska du ha körkort med förarbehörighet B.
    Svårt och riskabelt med oregistrerade fordon

    Om du kör ett oregistrerat fordon och orsakar en olycka kan det bli dyrt. Det går att teckna en trafikförsäkring för ett oregistrerat fordon, men det är ändå inte säkert att du kan använda den eftersom du inte får köra fordonet i trafiken. Skadar du en person kan det röra sig om stora belopp som inte täcks av någon försäkring.
    För att kunna registrera, och därmed lagligt framföra fordonet, krävs att det uppfyller kraven för aktuellt fordonsslag, vilket i normalfallet bevisas genom att fordonstillverkaren utfärdat ett CoC-dokument (Certificate of Conformity) för fordonet. CoC-intyget garanterar att fordonet helt överensstämmer med EG-direktivet för aktuell fordonstyp.
    Krav på terrängmotorfordon

    Körkortskrav: Förarbevis A / B (Läs mer på Körkortsportalen)
    Registreringsskylt: Ja
    Kontrollbesiktning: Nej, i normalfall
    Fordonsskatt: Nej, i normalfall
    Trafikförsäkring: Ja (Läs mer om trafikförsäkring)
    Hastighetskrav: Högst 20 km / tim på trafikerad väg
    Krav på hjäm: Nej, men vi rekommenderar det.
    Passagerare: Inte på väg som används av allmänheten.


    Dela:




    Länkar

    Externa länkar:


    http://www.transportstyrelsen.se/sv/...torfordon-ATV/


    ADHD DET ÄR INTE MIG DET ÄR FEL PÅ DET ÄR DIG !

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av dannedamp Visa inlägg





    Start / Väg / Fordon / Fordonsregler / Fyrhjuling / Terrängmotorfordon
    Terrängmotorfordon

    Ett terrängmotorfordon är ett motordrivet fordon som i första hand är avsett för transport av personer eller gods i terräng.

    Det finns två slag av terrängmotorfordon som i sin tur delas in i två typer:
    Terrängskoter. Ett terrängmotorfordon med en tjänstevikt av högst 400 kilogram.
    Terrängskotrar delas in i:

    • Snöskoter (en terrängskoter som är avsedd för färd på snötäckt mark och som är försedd med band och medar)
    • Terränghjuling (en annan terrängskoter än en snöskoter, till exempel ATV)

    Terrängvagn: Ett terrängmotorfordon med en tjänstevikt över 400 kilogram.
    Terrängvagnar delas in i:

    • Lätt terrängvagn (tjänstevikt 400 kg - 2000 kg)
    • Tung terrängvagn (mer än 2000 kg)

    Terrängmotorfordon ska vara registrerade och ha registreringsskylt monterad framtill på fordonet. Om terrängmotorfordonet används i uthyrningsrörelse eller i yrkesmässig trafik ska det vara godkänt vid kontrollbesiktning hos ett ackrediterat besiktningsföretag.
    Vi rekommenderar hjälm

    Vi rekommenderar att du använder hjälm när du kör ett terrängmotorfordon, även om det inte finns något krav.
    Terrängkörning är inte tillåtet

    Terrängkörning är normalt inte tillåtet. Terrängmotorfordon får endast köras på enskilda vägar, om den enskilda vägen används av allmänheten för trafik är den högsta tillåtna hastigheten 20 km/tim. Om det är nödvändigt får du köra ett terrängmotorfordon kortast möjliga sträcka på allmän väg, till exempel för att korsa en väg. Du får då inte ha passagerare.
    Tung terrängvagn på hjul får framföras på väg. Du får inte köra i terräng på barmark med ett motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk. Även på snötäckt mark är det förbjudet att köra om det finns risk för skada för jord- eller skogsbruket. Läs mer på Naturvårdsverkets webbplats under Terrängkörning på barmark.
    "Golfbil"

    En "golfbil" är terrängmotorfordon endast när den används på och i anslutning till golfbana, trots att fordonet inte är avsett att brukas i obanad terräng. Detta enligt en föreskrift utgiven av Trafiksäkerhetsverket (TSVFS 1991:33).
    Förarbevis

    För att köra terrängmotorfordon ska du ha ett körkort utfärdat före den 1 januari 2000 eller ha ett förarbevis för terränghjuling eller snöskoter beroende på vilken typ av fordon du ska framföra. Körkort, oavsett behörighet, utfärdade efter 1 januari 2000 ger dig endast behörighet att köra terränghjuling eller snöskoter inom organiserad turistverksamhet. För att få köra terrängvagn ska du ha körkort med förarbehörighet B.
    Svårt och riskabelt med oregistrerade fordon

    Om du kör ett oregistrerat fordon och orsakar en olycka kan det bli dyrt. Det går att teckna en trafikförsäkring för ett oregistrerat fordon, men det är ändå inte säkert att du kan använda den eftersom du inte får köra fordonet i trafiken. Skadar du en person kan det röra sig om stora belopp som inte täcks av någon försäkring.
    För att kunna registrera, och därmed lagligt framföra fordonet, krävs att det uppfyller kraven för aktuellt fordonsslag, vilket i normalfallet bevisas genom att fordonstillverkaren utfärdat ett CoC-dokument (Certificate of Conformity) för fordonet. CoC-intyget garanterar att fordonet helt överensstämmer med EG-direktivet för aktuell fordonstyp.
    Krav på terrängmotorfordon

    Körkortskrav: Förarbevis A / B (Läs mer på Körkortsportalen)
    Registreringsskylt: Ja
    Kontrollbesiktning: Nej, i normalfall
    Fordonsskatt: Nej, i normalfall
    Trafikförsäkring: Ja (Läs mer om trafikförsäkring)
    Hastighetskrav: Högst 20 km / tim på trafikerad väg
    Krav på hjäm: Nej, men vi rekommenderar det.
    Passagerare: Inte på väg som används av allmänheten.


    Dela:




    Länkar

    Externa länkar:


    http://www.transportstyrelsen.se/sv/...torfordon-ATV/


    okej men får man köra cross på körkortet om man registrerar den ?
    checka mitt vivacity projekt!! en moppe ska behandlas som en brud med kärlek
    http://www.moppenet.nu/showthread.ph...t-street-stunt

  4. #4

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av dannedamp Visa inlägg
    vad jag minns så måste du har crosskörkort för att få köra cross på vägar men då får du bara köra från hemmet till tränning
    Då ska den ha bromsljus och helljus och halvljus. Dock minns jag inte om det behövdes blinkers men tror det.
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Ludix har jag för mig ska funka skitbra org.
    Citat Ursprungligen postat av AeroXCallE Visa inlägg
    Jo, dom har typ ett axx på 0-50 km/h på 2 sek orginal

  6. #6
    okej, men hur ska jag göra om jag ska köra cross på vägen till ett sandtag och grusvägar ?
    checka mitt vivacity projekt!! en moppe ska behandlas som en brud med kärlek
    http://www.moppenet.nu/showthread.ph...t-street-stunt

  7. #7

  8. #8
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Passar inte den här bättre i Lagfrågor? Flyttar den dit i alla fall.

  9. #9

  10. #10
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av dannedamp Visa inlägg
    vad jag minns så måste du har crosskörkort för att få köra cross på vägar men då får du bara köra från hemmet till tränning
    åh herregud. sluta gissa, du har helt fel.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in