1. #1

    70cc topplockspackning sönder

    Hallå, på min hebo 70cc så gick topplockspackingen sönder och det är en sådan där gummi http://www.cykelkraft.se/ProduktInfo...27-801-03.aspx

    Men jag tänkte, vad heter sådana produkter som man kan täta med någon sörja, är helt tom i huvudet, och så undrar jag (I länken)
    först är det ju cylinderfots packning,
    sedan är det dom små runda till till pinbultarna och
    sen så är det den stora runda som är till topplocket,
    vad är dom andra 3 runda packningarna till? Har inte sätt den på min cylle och den verkar funka bra utan dom, om jag nu inte har missat dom.


    tacksam för snabba svar!

    Wops, fel länk !
    http://www.cykelkraft.se/SHR4000720.phtml


    dom där menar jag :>
    Senast redigerat av D3rbin den 2012-08-16 klockan 18:56.

  2. #2

  3. #3

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Gummiringens korrekta namn är Oring! Oringspackning.
    Kan vara bra att veta tills nästa gång, tack!

    Citat Ursprungligen postat av whak Visa inlägg
    Det där ser väldigt bra ut, får bli att dra iväg och köpa en sådan tub imorgon!



    Ingen som har någon gissning på vad dom andra o'ringspackningar ska sitta?

  5. #5
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    dom små eller stora?

  6. #6
    Lånar tråden lite, någon som vet hur bra biltemas packning på tub är? Jag har lite läck i cylinderfoten på min DT och tänkte använda packning på tub från biltema med original packning

  7. #7
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    Citat Ursprungligen postat av Biffen79 Visa inlägg
    Lånar tråden lite, någon som vet hur bra biltemas packning på tub är? Jag har lite läck i cylinderfoten på min DT och tänkte använda packning på tub från biltema med original packning
    funkar bra. du kan också köpa som någon kräm du kan lägga runt packningen å smeta ut så slipper du läckningarna.

  8. #8
    för mig blev det bara skit när ja hadde packning på tub till topp packning
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    Marknadsmallen kan ju va bra att använda. om inte moddsen ska fixa ett nytt rövhål på dig.

  9. #9
    Får testa att och se hur det blir

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Punkarn Visa inlägg
    dom små eller stora?
    Gick ut och kollade på cyllen, hittade alla packningar så glöm den frågan

    Citat Ursprungligen postat av Biffen79 Visa inlägg
    Lånar tråden lite, någon som vet hur bra biltemas packning på tub är? Jag har lite läck i cylinderfoten på min DT och tänkte använda packning på tub från biltema med original packning
    Lungt, du kan få den om du vill!

  11. #11

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264
    Jag har hört både bra och dåligt om packning på tub. Pratade med min kusins pappa som är speedway mekaniker (80cc) och han skulle aldrig använda packning på tub just för att den är inte samma som en original packning, Det måste finnas viss rörlighet i packningarna för om de är för stumma kan det leda till det ena och de andra bla. lagerras med mera, vet ej hur det är med mopeder då speedwaycyklarna varvar upp emot 20-30tusen varv per minut. Kan vara värt att tänka på samt att originalpackning inte verkade kosta så mycket på länken i första inlägget, till polini evo 80cc kostar ett sådant kit ca 149:- och det tycker inte jag är farligt med tanke på att du får ett kit som är anpassat för din cylinder med "rätt" rörlighet osv.

  12. #12
    Man måste inse att olika typer av packning/packningsmaterial används på olika platser av olika orsaker. En 0,5mm tjock papperspackning mellan blockhalvorna som ersätts med någon flytande sort leder till att blockhalvorna kläms ihop 0,5mm extra vid montering - ibland går det fint, andra gånger klämmer man fast någon av axlarna inne i motorn för att det blir för tajt. En papperspackning mellan cylinder och motorblock isolerar också värmen i cylindern från att värma upp blocket. Kanske inte nått att bry sig om när man kör vattenkylt, men en 170 grader varm luftkyld cylinder är en annan historia.

    Med andra ord: Byt inte en typ av packning mot en annan utan att fundera över hur mycket annat som påverkas. Ibland går det fint att byta, det kan t.o.m. fungera bättre än originalet ibland, men har man inte koll på läget kan det istället leda till att man förstör något dyrt...

  13. #13
    MkII & G-son

    Tack för infon, dock så behövde jag bara packning på tub till att göra så det blir lite tätare eftersom O'ringspackningen hade gått sönder så man kunde lägga den där den hade delats Men det får bli att köpa helt nya packningar tror jag.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in