1. #1

    Vattnet går runt ?

    Som rubriken lyder.
    Hur märker ja att vattnet går runt i min AM6 motor ?
    Verkar som att det inte går runt som det ska och kyls som det ska
    då en kolv har gått åt. Vet dock inte vad det berodde på.

    Tacksam för snabba svar då jag behöver moppen och inte vill kosta på en kolv till!

  2. #2
    Kollat så den får olja då?

  3. #3
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    sätt i växeln å knuffa å se om de sörplar någe

  4. #4
    Kolla så termostaten inte har pajat, det hade hänt på min Derbi. Då var den stängd hela tiden så efter ett tag så kokade den så toppackningen gick.
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Punkarn Visa inlägg
    sätt i växeln å knuffa å se om de sörplar någe
    hur menar du att de ska sörpla ?

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Ciao Doktorn Visa inlägg
    Kolla så termostaten inte har pajat, det hade hänt på min Derbi. Då var den stängd hela tiden så efter ett tag så kokade den så toppackningen gick.
    Termostaten kan man väl plocka bort helt ? så vattnet kan passera runt helt ändå ? eller tar det någon skada på något ?

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Dawidd Visa inlägg
    Kollat så den får olja då?
    Har kopplat bort oljetanken och kör direkt i soppan. Så Japp den får Olja!

  8. #8

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    du kan ju koppa termostaten och impellern till vattenpumpen. är dom kvar och fungerar så äre ju inge problem.
    Impellern vet ja att det inte är något fel på. Då ja har kollat den nyligen, och termostaten kan ja väl plocka lös och lägga i en kastrull och kolla så att den öppnar. vid CA 80 grader. Men lättaste sättet borde väl vara att lägga handen på kylaren och känna om den blir ganska varm ? För det borde den väl bli om vattnet cirkulerar ?

  10. #10

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    blir den varm så mäker du de men öppnar termostaten helt då? enklast att öppna o kolla
    Jag kanske inte hinner märka att den blir varm om den nyper innan ja märker det. Därför ja vill veta att det cirkulerar riktigt.
    Men jag kan ju öppna och ta termostaten och lägga den i en kastrull och prova så att den öppnar. Annars är det ju bara plocka bort den så får vattnet cirkulera runt

  12. #12
    öppna kylarlocket och se om vattnet rör sig, har det gjort på mina am6or iaf
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av E.Hansson Visa inlägg
    öppna kylarlocket och se om vattnet rör sig, har det gjort på mina am6or iaf
    Det var lite så jag vart fundersam. när ja öppnade locket och kollade på vattnet så såg de inte ut som att de rörde sig speciellt :/

  14. #14
    inte när du gasade heller? prova plocka bort termostaten, har aldrig använt en sådan
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av E.Hansson Visa inlägg
    inte när du gasade heller? prova plocka bort termostaten, har aldrig använt en sådan
    Okey. Det fungerar alltså bra utan termostat med ? För det kan ju vara den som strular.

  16. #16

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    jadå. de kan bara ta lånjg tid innan den komemr upp i bra motortemp bara.
    Fint då ska jag iväg och slänga ur den och prova nu
    Skriver om det fungerade sen
    Senast redigerat av EkkeL den 2012-09-10 klockan 16:49.

  18. #18
    Sådär nu är problemet löst. Det var Splinesen på Impellern som hade gått då impellern är av plast. Så nu är det fixat med ny impeller Men tack för alla tips!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in