1. #1

    Svårare tjuvkoppling

    Det är väldigt lätt att tjuvkoppla en rieju drac, de flesta vet säkert, men min fråga är, går det att göra så det blir svårare att tjuvkoppla än att bara dra ut en sockerbit?

  2. #2

  3. #3
    Silvertejp runt sockerbiten
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Ludix har jag för mig ska funka skitbra org.
    Citat Ursprungligen postat av AeroXCallE Visa inlägg
    Jo, dom har typ ett axx på 0-50 km/h på 2 sek orginal

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Stalker-Sebbe Visa inlägg
    Silvertejp runt sockerbiten
    gud va kul med serriösa svar
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    Marknadsmallen kan ju va bra att använda. om inte moddsen ska fixa ett nytt rövhål på dig.

  5. #5
    Men om man drar silvertejp runt den sockerbiten så är det ju inte direkt svårt att lista ut att det är tändnings sockerbiten som är där under :p

  6. #6
    En extra brytare till tändningen som du gömt någonstans där du ändå kommer åt den. Slå av switchen och moppen går inte ens starta med nyckel om switchen inte slås på.

  7. #7
    Han är säkert seriös, bara hjärndöd :p

  8. #8
    Vart kan man köpa en sån switch då och vart är ett bra ställe att sätta den?

  9. #9

  10. #10
    http://www.cykelkraft.se/KGUN05991.phtml

    typ sån? :p hur kopplar man då?

  11. #11
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    http://www.kjell.com/sortiment/el/el...opplare-p36016
    köp den
    billigare och du slipper frakt, kjell ligger ju på tuna park.

    du klipper bara kabeln du vill bryta och se skarvar så långt så det räcker dit du sätter brytaren sen kopplar ihop

  12. #12
    Men då kommer jag ju ha 2 "strömbrytare" en vid framkåpan och den där tex "under sadeln" men kan man inte tjuvkoppla med den vid framkåpan då?

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av robinpalesjo Visa inlägg
    Men då kommer jag ju ha 2 "strömbrytare" en vid framkåpan och den där tex "under sadeln" men kan man inte tjuvkoppla med den vid framkåpan då?
    Man kommer kunna tjuvkoppla den som är uppe vid framkåpan, men man kommer inte kunna starta mopeden eftersom den gömda strömbrytaren är av.
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    gay video, gay musik, du måste vara gay.

  14. #14

  15. #15
    ta isär sockerbiten o limma lite, så det inte går dra ut den!

  16. #16
    Detta är sockerbitar:


    I elsystem har man kontakter av en eller annan form. Kopplingsplintar för skruvanslutning brukar också kallas sockerbit, men dom hör inte hemma på fordon dör dom utsätts för fukt och vibrationer.


    Nästan alla moppetändsystem är löjligt enkla att "tjuvkoppla", man kan lägga till dolda strömbrytare eller finesser som att en kabel som måste sitta ihop går genom samma kontakt som dödarkabeln - dras kontakten itu fungerar inte tändningen för att den nödvändiga kabeln blir utkopplad, även omtändningslåset satts ur spel. Jag vet en enda mopedmodell som är så "avancerad", och den är över 30 år gammal... Tekniken går framåt.

    Jag har en annan fråga: Varför vill du göra det svårare att tjuvkoppla den? Det hindrar ingen från att stjäla den, det tar bara lite längre tid att flytta en moped som inte går starta. Styrlås gör den lite svårare att stjäla för folk som går till fots, men det tar två man 30 sekunder att kasta upp moppen på en släpkärra oavsett om det är låst eller inte så det spelar inte heller någon roll. Samma sak gäller bromsskivslås och andra lås som bara sitter fast i löstagbara delar av moppen, det hindrar bara dom oförberedda. Ett kättinglås som låser fast moppen i något annat är betydligt bättre, men bara om man tänker sig för när man väljer var man sätter det. Ett hjul tar bara någon minut att plocka bort, så bli inte förvånad om du bara hittar hjulet prydligt fastkedjat där du lämnade det, men utan moppen inom synhåll. Någon stadig del av ramen som inte går plocka loss är det bästa att dra kedjan runt, helst samtidigt som den går genom ett hjul eller något mer. Skyltar och andra stolpar som går lyfta upp ur marken är ganska värdelösa att försöka låsa fast något i, lyktstolpar och andra stadiga föremål betydligt bättre.

    Men... med rätt verktyg går det öppna vilket lås som helst, så du stoppar aldrig någon som verkligen vill ha den. Men har du tur kan du få dom att gå vidare till en annan mer lättstulen moped, om du låst din så bra att dom inte tycker att den är värd så mycket jobb.

  17. #17
    skölds avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    2 321
    glöm inte den lättaste kabeln! den gröna som kommer från elsystemet och in i cdin (den gröna till vänster), den är bara att dra ut så går det starta moppen, dock så fungerar ju inte lysena eller nånting då, fäst den kabeln riktigt samt att göm kablarna väl och limma i komtakterna!
    Citat Ursprungligen postat av Stalker-Sebbe Visa inlägg
    Vad e det för något som ligger brevid stötdämparen? Kan det vara en kick?
    Citat Ursprungligen postat av zvezda999 Visa inlägg
    om du menar det kromade är de en SSP ställbar styrstam

  18. #18
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    Ha moppen Hemma å Se Glad ut

  19. #19
    Nej men det är folk som drar ut sockerbiten, kickar igång och låter den stå på när man inte märker det..

  20. #20
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    Sätt kamera på något ställe å ta fast jävlarna, å Klåbba skiten ur dem...

  21. #21
    Mattyyys avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    649
    Citat Ursprungligen postat av robinpalesjo Visa inlägg
    Nej men det är folk som drar ut sockerbiten, kickar igång och låter den stå på när man inte märker det..
    Välkommen till Eskilstuna...


    Istället för bara en enkel switch så kan du koppla in ett extra tändningslås/switch med lås för om dom skulle hitta den så kan dom ändå inte starta den (Visst kan dom men inte lika enkelt) så det rekommenderar jag
    You're so homo that even Justin Bieber look straight!

  22. #22
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Detta är sockerbitar:


    I elsystem har man kontakter av en eller annan form. Kopplingsplintar för skruvanslutning brukar också kallas sockerbit, men dom hör inte hemma på fordon dör dom utsätts för fukt och vibrationer.


    Nästan alla moppetändsystem är löjligt enkla att "tjuvkoppla", man kan lägga till dolda strömbrytare eller finesser som att en kabel som måste sitta ihop går genom samma kontakt som dödarkabeln - dras kontakten itu fungerar inte tändningen för att den nödvändiga kabeln blir utkopplad, även omtändningslåset satts ur spel. Jag vet en enda mopedmodell som är så "avancerad", och den är över 30 år gammal... Tekniken går framåt.

    Jag har en annan fråga: Varför vill du göra det svårare att tjuvkoppla den? Det hindrar ingen från att stjäla den, det tar bara lite längre tid att flytta en moped som inte går starta. Styrlås gör den lite svårare att stjäla för folk som går till fots, men det tar två man 30 sekunder att kasta upp moppen på en släpkärra oavsett om det är låst eller inte så det spelar inte heller någon roll. Samma sak gäller bromsskivslås och andra lås som bara sitter fast i löstagbara delar av moppen, det hindrar bara dom oförberedda. Ett kättinglås som låser fast moppen i något annat är betydligt bättre, men bara om man tänker sig för när man väljer var man sätter det. Ett hjul tar bara någon minut att plocka bort, så bli inte förvånad om du bara hittar hjulet prydligt fastkedjat där du lämnade det, men utan moppen inom synhåll. Någon stadig del av ramen som inte går plocka loss är det bästa att dra kedjan runt, helst samtidigt som den går genom ett hjul eller något mer. Skyltar och andra stolpar som går lyfta upp ur marken är ganska värdelösa att försöka låsa fast något i, lyktstolpar och andra stadiga föremål betydligt bättre.

    Men... med rätt verktyg går det öppna vilket lås som helst, så du stoppar aldrig någon som verkligen vill ha den. Men har du tur kan du få dom att gå vidare till en annan mer lättstulen moped, om du låst din så bra att dom inte tycker att den är värd så mycket jobb.
    inte för att vara sån nu men menar du att han ska låta bli att göra så att det blir svårare att tjuvkoppla mopeden? det kostar max 50kr och tar inte lång tid att fixa en gömd switch någonstans, och det kan vara allt som behövs för att man ska få ha mopeden i behåll..
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  23. #23
    Mattyyys avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    649
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    inte för att vara sån nu men menar du att han ska låta bli att göra så att det blir svårare att tjuvkoppla mopeden? det kostar max 50kr och tar inte lång tid att fixa en gömd switch någonstans, och det kan vara allt som behövs för att man ska få ha mopeden i behåll..
    Här i tuna så brukar tjuvarna inte vara allt för kunniga och det har räddat flera polare som dom försökt sno hojar för eller moppe.
    You're so homo that even Justin Bieber look straight!

  24. #24
    Det är sjukt mycket stulna moppar och crossar i etuna nu

  25. #25
    Mattyyys avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    649
    Citat Ursprungligen postat av robinpalesjo Visa inlägg
    Det är sjukt mycket stulna moppar och crossar i etuna nu
    Ja det verkar vara en ligga som snor en massa skit nu. Jag vet flera i Skogstorp och Kjula som blivit av med hojar och där dom försökt sno dom. Säkert några av alla turkar eller polacker som håller på. Hos min kusin så snodde 2st polacker en uppsättning sprillans nya BBS fälgar med nya däck precis när han vände ryggen om i max 5min.
    You're so homo that even Justin Bieber look straight!

  26. #26
    Citat Ursprungligen postat av Mattyyy Visa inlägg
    Ja det verkar vara en ligga som snor en massa skit nu. Jag vet flera i Skogstorp och Kjula som blivit av med hojar och där dom försökt sno dom. Säkert några av alla turkar eller polacker som håller på. Hos min kusin så snodde 2st polacker en uppsättning sprillans nya BBS fälgar med nya däck precis när han vände ryggen om i max 5min.
    Och Reinfeldt vill ha in fler av dom -.-
    Edit: fick ta bort lite av vad jag skrev
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Ludix har jag för mig ska funka skitbra org.
    Citat Ursprungligen postat av AeroXCallE Visa inlägg
    Jo, dom har typ ett axx på 0-50 km/h på 2 sek orginal

  27. #27
    Japp mina polare blev av med sina crossar, men nu har snuten tagit en av dom :p

  28. #28
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    inte för att vara sån nu men menar du att han ska låta bli att göra så att det blir svårare att tjuvkoppla mopeden?
    Nej. Påpekar bara att det har ganska begränsad funktion om någon verkligen vill ha moppen.

  29. #29
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Nej. Påpekar bara att det har ganska begränsad funktion om någon verkligen vill ha moppen.
    Okej, det är sant. Lät som du avrådde honom från att göra det och istället bara acceptera att folk vill stjäla saker.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in