1. #1

    Hur länge håller bensin?

    Hur länge håller 200 liter bensin innan den blir gammal? :3
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  2. #2
    Exnars avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    245
    Vad förvaras den i? Typ jeep dunk?
    ska nog inte vara nått problem på 2-3år.
    Använde själv bensin från 2009 i gräsklipparen i sommras

  3. #3

  4. #4
    Hade tänkt att förvara det i ett slutet 200 liters fat med litet lock på. Hade även tänkt att använda det till bilen, kan det göra knas för motorn om soppan har förlorat lite av sina egenskaper?
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  5. #5
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    Förr så satte de ju i något som jag inte alls minns namnet på men de blev fördyrt ansåg Regeringen å då slutade med att lägga i det i bensinen så nu håller den ju fan inte ens nästan 2 år...

    Så förr kunde bensinen stå minst upp till 10 år så var den lika grym men minnst inte attans vad de hete....

  6. #6
    Hörde från en macksnubbe att bensinens egenskaper försämras redan efter 3 månader... Men det är nog främst oktan-halten som minskar i början.
    Vad har du för bil? Har du FSI/TSI/TFSI ska du nog vara lite försiktig med att tanka annat än bränsle från en mack, men är det en gammal 850 så kan du ju, i värsta fall ifall den går dåligt, bara tanka i lite fräsch soppa samtidigt så äre nog lugnt

  7. #7

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Punkarn Visa inlägg
    Förr så satte de ju i något som jag inte alls minns namnet på men de blev fördyrt ansåg Regeringen å då slutade med att lägga i det i bensinen så nu håller den ju fan inte ens nästan 2 år...

    Så förr kunde bensinen stå minst upp till 10 år så var den lika grym men minnst inte attans vad de hete....
    Bensin är egentligen inte bensin idag utan bara ett namn som man valt att behålla för att inte göra det så krångligt. Idag spädes bensinen till stor del ut(vilket den alltid gjorts men faktum är att bensinen numer består av 10% Etanol här i Sverige) för att minska utsläppen. Det som en gång var 95 oktan kan man lite fint säga att du hittar i 98 oktan trots att oktanhalterna är densamma. Man kan alltså dra slutsatsen om att bensinens hållbarhet minskat avsevärt sedan man börjat spä ut den och det är också därför vissa bilar idag måste köras på t.ex. 98. Man har aldrig tillsatt något mig veterligen för att öka hållbarheten på bensinen, man har snarare tagit bort och ersatt komponenter och det i sin tur har lett till hur det ser ut idag.
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Bensin är egentligen inte bensin idag utan bara ett namn som man valt att behålla för att inte göra det så krångligt. Idag spädes bensinen till stor del ut(vilket den alltid gjorts men faktum är att bensinen numer består av 10% Etanol här i Sverige) för att minska utsläppen. Det som en gång var 95 oktan kan man lite fint säga att du hittar i 98 oktan trots att oktanhalterna är densamma. Man kan alltså dra slutsatsen om att bensinens hållbarhet minskat avsevärt sedan man börjat spä ut den och det är också därför vissa bilar idag måste köras på t.ex. 98. Man har aldrig tillsatt något mig veterligen för att öka hållbarheten på bensinen, man har snarare tagit bort och ersatt komponenter och det i sin tur har lett till hur det ser ut idag.
    Inte för att jag inte tror dig, men källa?

  10. #10
    Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Västra götaland
    Inlägg
    683
    Köpte en 850 GLT som stått i 4,5 år. Den gick kanon på det som låg i tanken. 30 liter soppa.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Casal Visa inlägg
    Köpte en 850 GLT som stått i 4,5 år. Den gick kanon på det som låg i tanken. 30 liter soppa.
    Bensinen hade annan kvalité då den tankades

  12. #12
    Köpte en cr80 för ett par år sen som inte ville starta vad jag än gjorde. Men när jag fick en snilleblixt och bytte bensinen i den så startade den med en gång
    Har tyvärr inte en aning om hur länge den hade stått, och sen vart det ju 2t-olja i också som kanske spelade sin roll...

  13. #13
    Nismos avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Bensin är egentligen inte bensin idag utan bara ett namn som man valt att behålla för att inte göra det så krångligt. Idag spädes bensinen till stor del ut(vilket den alltid gjorts men faktum är att bensinen numer består av 10% Etanol här i Sverige) för att minska utsläppen. Det som en gång var 95 oktan kan man lite fint säga att du hittar i 98 oktan trots att oktanhalterna är densamma. Man kan alltså dra slutsatsen om att bensinens hållbarhet minskat avsevärt sedan man börjat spä ut den och det är också därför vissa bilar idag måste köras på t.ex. 98. Man har aldrig tillsatt något mig veterligen för att öka hållbarheten på bensinen, man har snarare tagit bort och ersatt komponenter och det i sin tur har lett till hur det ser ut idag.
    nej det stämmer inte endast 5% inblandning

    http://www.vibilagare.se/nyheter/e10...-tidigast-2014
    Nissan Skyline R33 GTR
    http://www.garaget.org/?car=186820

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Nismo Visa inlägg
    nej det stämmer inte endast 5% inblandning

    http://www.vibilagare.se/nyheter/e10...-tidigast-2014
    Vad tråkigt. ((
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  15. #15
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    Vad som gör att bensinen inte håller längre vad jag har hört nu är Bly:et när de tog bort det ifrån bensinen :/

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Punkarn Visa inlägg
    Vad som gör att bensinen inte håller längre vad jag har hört nu är Bly:et när de tog bort det ifrån bensinen :/
    Det stämmer inte. Vet du när dom tog bort bly ur bensinen och varför?

  17. #17
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    Detta är bara något jag har hört så...

    etanolen blev ersättningen till blyet

    1995 slutade de med blyad bensin i finland iallafall...

    även Blyfri bensin blev en jättevinst för global ekonomi

  18. #18

    Reg.datum
    Mar 2013
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    4
    Så hära ligger det till. Om du förvarar Bensinen i ett väl förslutet kärl, en jeepdunk, och står svalt till och där den inte kan utsätts för solljus och värme så kan den förvaras upp till 1år utan några problem. Det som händer när bensinen utsätts för högvärme och solljus är att de lättare partiklarna/komponenterna avdunstar vilket leder till sämre hållbarhet på bensinen. Förvarar man den i plastdunkar i garaget så håller den bara i 3-5 månader.

    Den Bensin som jag pratar om är 95oktan med MAX 5% etanol blandning.
    98oktan är i regel etanolfri, beroende på om det är sommar eller vinterbensin.
    Vill man ha en bensin med längre hållbarhet så ska man köpa alkylatbensin(Aspen) som har 10gånger längre hållbarhet än vanlig 95otkan.
    Audi S4 USA-spec - 00 (Brukisen)
    Audi S6 - 96
    KTM 300 exc-e - 08


  19. #19

  20. #20

  21. #21

    Reg.datum
    Mar 2013
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    andra märken kan ha bättre hållbarhet
    Precis. Alla mackar (Menar då statoil, preem ect ect) har inte samma leverantör utav bränsle. Skiljer sig ganska mycket mackarna emellan.

    Sedan det jag skrev är ett medelvärde mellan mackarna.
    Audi S4 USA-spec - 00 (Brukisen)
    Audi S6 - 96
    KTM 300 exc-e - 08


  22. #22
    Citat Ursprungligen postat av Ribban Visa inlägg
    Precis. Alla mackar (Menar då statoil, preem ect ect) har inte samma leverantör utav bränsle. Skiljer sig ganska mycket mackarna emellan.
    Det är möjligt att det är som du säger, men vad jag hört så finns det mackar som använder sig av exakt samma bränsle eftersom det tappas från samma cisterner.
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in