1. #1

    Hpi tändning tänder inte(beta rr am6)

    Tja har precis köpt en hpi tändning (analog) men jag lyckas inte få den att tända!!!
    I mellan den här adaptern och tänd plattan sa han att jag skulle använda 4 st m6 muttrar så jag använder det.
    Och jag har inte kopplat in tändningslåset jag testade att koppla in det men det gjorde skillnad.
    Sen så använder jag inte ljusspolen.


    Här kommer lite bilder på hur det ser ut














    Är väldigt tacksam för hjälp just nu då man är lite kör kåt haha

  2. #2
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    byt tändhatt å tändkabel som första utgångsmedel till några som funkar.

  3. #3

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    har du ställt in tändningen?
    yes men den borde väll endå tända om jag ställt fel bara att det är vid fel tid punkt ?

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Punkarn Visa inlägg
    byt tändhatt å tändkabel som första utgångsmedel till några som funkar.
    Aa får testa med det

  6. #6
    kommer det gnista ?

  7. #7

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    kommer det gnista ?
    nix

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    inte om gnstan kommer mycke fel. du får mäta upp och kolla vad förtändningen står på.
    Aa jag får kolla det imorgon ställde den på 3mm förtändning men det kan ju blivit fel

  10. #10

  11. #11
    Jag har bara jordat den på tändplattan som du ser på bilden och dödar kabeln sitter ju på Cdin men den har jag inte kopplat in

  12. #12

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    du får ju jorda cdin och tändspolen också

    dödarkabeln ska du inte jorda för då bryts tändningen
    Glömde säga tändspolen också den sitter ju i ramen som du ser på bilden men Cdin går ju inte å jorda ?

  14. #14

  15. #15

  16. #16
    Har flyttat tändspolen till andra sidan då det var färg på ena men det hjälpte inte... Kollade för tändningen också och den låg på 3mm och den ska ligga på 2-4mm

  17. #17
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    från cdin ska det gå två kablar, en som ska gå till strömbrytaren(strömslutare i detta fall) som sen jordas mot ramen och en som ska till tändspolen(den har du satt rätt ser jag iaf)
    Sen ska det vara jordat mellan tändplattan och motorn. Har du monterat svänghjulet rätt? här är en bruksanvisning på engelska iaf
    http://hpi.be/pdf/068_1cyl_2T_eng.pdf

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Heideken Visa inlägg
    från cdin ska det gå två kablar, en som ska gå till strömbrytaren(strömslutare i detta fall) som sen jordas mot ramen och en som ska till tändspolen(den har du satt rätt ser jag iaf)
    Sen ska det vara jordat mellan tändplattan och motorn. Har du monterat svänghjulet rätt? här är en bruksanvisning på engelska iaf
    http://hpi.be/pdf/068_1cyl_2T_eng.pdf
    ska den svart vita kabeln från Cdin jordas (strömslutaren) mot ramen just nu hänger den oinkopplad

  19. #19
    Jag har kollat så att allt annat är jordat och det är det

  20. #20

  21. #21
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    Citat Ursprungligen postat av sam970 Visa inlägg
    ska den svart vita kabeln från Cdin jordas (strömslutaren) mot ramen just nu hänger den oinkopplad
    den MÅSTE inte vara inkopplad, men om du vill kunna stänga av motorn måste du koppla den till en strömbrytare/strömslutare, som sluter strömmen mot ramen

    testa flytta ut statorn ännu mer, ser ut om att den sitter för långt in i förhållande till rotorn/svänghjulet. För min sitter längre ut

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in