1. #1

    Rätt mängd bensin? Cylindrarna skär gång på gång! (Am6)

    Får den rätt mängd med bensin när tändstiftet ser ut såhär?
    (Det är lite mörkare brun i verkligheten)



    Tja, det här börjar spåra ur!
    Har en Rieju Drac med en Am6 motor som jag kört med 50cc. Bytte till denna cylinder: http://www.twostroke.se/product.asp?product=12180 och en 21mm förgasare med 92 i huvudmunstycke. Körde in den genom att ha den på tomgång i ca 45min sen körde jag med den väldigt lungt i början.
    Hade den i ca 1,5-2 månader sen så skar den.
    Såhär såg den ut:







    Trodde att anledningen till det var att jag hade ett för litet huvudmunstycke så jag satte dit ett i storlek 100 och köpte en sån här cylinder och satte på: http://www.twostroke.se/product.asp?product=12450

    Körde in den likadant som med 70cc:en men innan jag ens hunnit köra in den klart så skar den också:







    Tillsammans med de båda cylindrarna har jag haft en 21mm förgasare, underliggande Yasuni R1 (50cc) avgassystem, slitstarkare lameller med MHR kopplingsfjädrar, sportluftfilter och 15/56 i drevning.

    Har nu satt på 50cc:en igen och den verkar inte skära.

    Varför tror ni att cyllindrarna skär?
    // Kalle
    Senast redigerat av hondakalle den 2013-08-03 klockan 18:59.

  2. #2
    för det är nått som är löst i vev huset ditt huvud

  3. #3

  4. #4
    Inkörning på tomgång är jätte NO NO. Motorn skall belastas korta stunder så kolvringarna sliter in sig riktigt.
    Det är inte det som är orsaken till raset, men värt att tänka på till nästa gång.

  5. #5
    Tomgångskörning i 45min som "inkörning"? Man slutar då aldrig att förvånas

  6. #6
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    kollade du stiftets färg när du satte på 80cc:N då?

    Annars måste jag bara säga dig en sak. Ung&Dum är du..

    kan vara Drevningen också Gosse. Ganska strong för att köra in cyllar på..

  7. #7
    Byt framdrevet till typ 12, Och öka munstycket, Vad har du i lågfart? jag körde storlek 98 på min 65cc så 92 låter jävligt lite för din setup 125 -135 låter mer hyffsat för din setup
    Braap Braap

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    för det är nått som är löst i vev huset ditt huvud
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Japp, skit i Vevhuset. Nyp pga för snålt med soppa ser lite annorlunda ut!
    Kollade efter spån men kunde inte se nånting men då ligger det nå skit längre ner då.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Enok Visa inlägg
    Inkörning på tomgång är jätte NO NO. Motorn skall belastas korta stunder så kolvringarna sliter in sig riktigt.
    Det är inte det som är orsaken till raset, men värt att tänka på till nästa gång.
    Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg
    Tomgångskörning i 45min som "inkörning"? Man slutar då aldrig att förvånas
    Enok: Aa okej det har jag hört förut men inte riktigt greppat...

    Perra.S: Det var inte så att efter 45min så satte jag mig o gasa järnet

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av SmexX Visa inlägg
    Byt framdrevet till typ 12, Och öka munstycket, Vad har du i lågfart? jag körde storlek 98 på min 65cc så 92 låter jävligt lite för din setup 125 -135 låter mer hyffsat för din setup
    Menar du att jag ska ha 12 när jag kör in den eller att "det blir bättre för min setup"?
    Har 50 i lågfart.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av hondakalle Visa inlägg
    Menar du att jag ska ha 12 när jag kör in den eller att "det blir bättre för min setup"?
    Har 50 i lågfart.
    Han menar nog att du ska ha stl 12 under inkörning så inte mopeden behöver jobba lika hårt.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Bengtsson96 Visa inlägg
    Han menar nog att du ska ha stl 12 under inkörning så inte mopeden behöver jobba lika hårt.
    Aa okej

  13. #13
    Thoz3s avatar
    Reg.datum
    Jan 2013
    Ort
    mitt ute i ingen stans
    Inlägg
    197
    viktet gradantal har du på tändstiftet? typ "br9hs"

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Thoz3 Visa inlägg
    viktet gradantal har du på tändstiftet? typ "br9hs"
    Till 70cc:en hade jag br9es och till 80cc:en hade jag br8es.

  15. #15

    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Valdemarsvik/ Norrköpingstrakten
    Inlägg
    196
    Jag har br9es till mitt 80cc och det är vad fabrikatet rekomenderade

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av kitte Visa inlägg
    Jag har br9es till mitt 80cc och det är vad fabrikatet rekomenderade
    På twostroke rekomenderade dom br8es

  17. #17
    Rätt mängd soppa?

  18. #18
    Ser ut som något lager kan vara trasigt och släppa ifrån sig delar. Kolla vevstakslager, kolvbultslager samt ramlagren så dessa är okej. Jag skulle även klyva motorn och rensa vevhuset, för det är någon typ av skräp där i som förstör dina cylindrar.

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Crisse Visa inlägg
    Ser ut som något lager kan vara trasigt och släppa ifrån sig delar. Kolla vevstakslager, kolvbultslager samt ramlagren så dessa är okej. Jag skulle även klyva motorn och rensa vevhuset, för det är någon typ av skräp där i som förstör dina cylindrar.
    Yes vevpartiets lager är fräscha men det var nog kolvbultslagret som släppte ifrån sig nått metall skräp. Men är mängden soppa ok?

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av hondakalle Visa inlägg
    Yes vevpartiets lager är fräscha men det var nog kolvbultslagret som släppte ifrån sig nått metall skräp. Men är mängden soppa ok?
    Skadorna på kolv/cylinder beror inte på fel bränslemängd, på något sätt har det kommit in skräp genom cylinderkanalerna som inte borde vara där. Jag gissar som sagt på något lager som gått sönder och släppt ifrån sig metallbitar.

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av Crisse Visa inlägg
    Skadorna på kolv/cylinder beror inte på fel bränslemängd, på något sätt har det kommit in skräp genom cylinderkanalerna som inte borde vara där. Jag gissar som sagt på något lager som gått sönder och släppt ifrån sig metallbitar.
    Ja det fattar jag men undrar bara om stiftet ska se ut som mitt gör när det är ok mängd soppa?!

  22. #22
    titta nållager osv.. kan va lurigt att se

  23. #23

    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Valdemarsvik/ Norrköpingstrakten
    Inlägg
    196
    Och ja, stiftet har rätt färg! Kolla nållager. Har du satt dit kolvringarna rätt under montering?

  24. #24
    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    titta nållager osv.. kan va lurigt att se
    Citat Ursprungligen postat av kitte Visa inlägg
    Och ja, stiftet har rätt färg! Kolla nållager. Har du satt dit kolvringarna rätt under montering?
    Okej bra! Ni menar nållagrerna som sitter vid vevstaken va? Det som satt på kolvbulten var ju som sagt var trasigt. ja jag satte kolvringen/ kolvringarna rätt.

  25. #25
    Citat Ursprungligen postat av hondakalle Visa inlägg
    Okej bra! Ni menar nållagrerna som sitter vid vevstaken va? Det som satt på kolvbulten var ju som sagt var trasigt. ja jag satte kolvringen/ kolvringarna rätt.
    Satt du dit nytt nållager innan du bytte cylindern?

    Edit: När du bytte från 50cc till 70cc satt du en trasa i vevhuset när du lyfte cylindern? Eller vet du om det finns möjlighet till att det trillade ner skit?

  26. #26
    Citat Ursprungligen postat av hondakalle Visa inlägg
    Okej bra! Ni menar nållagrerna som sitter vid vevstaken va? Det som satt på kolvbulten var ju som sagt var trasigt. ja jag satte kolvringen/ kolvringarna rätt.
    va det trasigt ?.. då har du ju det där.. titta även den där vid staken också

  27. #27
    Citat Ursprungligen postat av Bengtsson96 Visa inlägg
    Satt du dit nytt nållager innan du bytte cylindern?

    Edit: När du bytte från 50cc till 70cc satt du en trasa i vevhuset när du lyfte cylindern? Eller vet du om det finns möjlighet till att det trillade ner skit?
    Jag satte dit ett nytt nållager när jag bytte från 50cc till 70cc, nej jag satte inte en trasa i vevhuset när jag bytte från 50cc till 70cc men då kan det inte ha kommit ner nått.
    Min teori är att nållagret pajade på något jävla vänster när jag hade 70cc på och så ramlade det ner bitar ifrån det ner i vevhuset som åkte upp i cylindern och det var orsaken till att den skar. Sedan så låg det bitar kvar som var orsaken till att 80cc skar men då så åkte skräpet ut och nu är det inget skräp kvar i vevhuset. Har slipat er märkena i toppen och i cyllen på 80cc och köpt en ny kolv och kolvring så jag ska pröva igen.

  28. #28
    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    va det trasigt ?.. då har du ju det där.. titta även den där vid staken också
    Ja det var pajj.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in