1. #1

    Komma igång med Husqvarna Novolette!

    Hej!
    Jag har haft turen(?) att komma över en Husqvarna Novolette. Efter att ha kikat runt lite tror jag det handlar om en -55:a, har jag rätt?
    Det jag vill ha hjälp med är att komma igång med renoveringen. Jag vet att hon varit igång för några år sen men inget mer. Är det ens lönt att börja lägga massa pengar? ..dock ser hon ganska frisk ut för sin ålder.
    Men till saken: Vad bör jag börja med innan ett återupplivningsförsök? Tips på oljor, delar som ska bytas och måsten utan att förstöra skönheten välkomnas! Kan tilläggas att jag är nybörjare på området veteranmoped.

    Tanken är att fullfölja ett veteranrally 2015!

    Tack på förhand. Mvh /Nikke
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  2. #2
    Hej,

    Ser ut som en väl patinerad moppe du hittat, på bilderna ser jag inget som måste göras så mitt tips vad det gäller utsidan är att röra så lite som möjligt.
    Skicket är i mina ögon absolut perfekt och vad du än gör, lackera aldrig om den, då raseras allt!
    Du ska bara tvätta och rengöra den, inget annat.

    Går motorn runt och ger gnista?
    Om så är fallet skulle jag bara rengöra tanken och förgasaren och sedan se om den gick att starta, möjligen att du ska kolla bromsarna först.

    Eftersom dessa motorer saknar växellåda tror jag inte att det finns mycket olja att byta.

    Gå in på ett annat forum som passar mer för veteranmoppar: www.raketsport.com
    Där får du kontakt med många kunniga människor som kan hjälpa dig med mer tips.

    Som sagt, behåll patinan!

  3. #3

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    nånstans..
    Inlägg
    96
    Finns hur mycket info som helst på nätet om dessa Novolette..
    Bara att läsa på. (Googla..)
    Mekaniska beskrivningar, res delskataloger, sprängskisser mm.

  4. #4
    Tack för svar! Håller med dig Coolvette angående mopedens patina, där har vi samma tanke!
    Har nu fixat däcken, rengjort tanken och rengjort förgasaren mm. Tyvärr har jag ingen gnista, annars verkar allt annat helt ok. Någon som vet om det kan vara ett vanligt fel med gnistan så skriv en rad!

    Fortsätt gärna med tips!

    Mvh Nikke

  5. #5

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    nånstans..
    Inlägg
    96
    Nä !
    Min -54 ska lackas om.
    Till 100%
    Ska det vara snyggt så ska det....

  6. #6
    Du får kolla brytarna, att de är rena och öppnar lagom. Är Stefa tändsystem på dessa har jag för mig, så jag kommer ej ihåg brytargapet... Rengör kontaktytorna genom att öppna brytaren med tex en liten skruvmejsel, kläm en liten remsa fint sandpapper mellan brytarna och rör fram och tillbaks. Finns brytarfilar, men jag tycker papper är bättre, då det inte kan slipa ytorna sneda. Känn på ramlagerna genom att rucka på svänghjulet uppåt-nedåt. Det får inte glappa nämnvärt, då ändras hela tiden brytargapet. Viktigt som du säger att byta soppan. Gör rent förgasaren, flottörnålen har med stor trolighet torkat fast. Blås ur munstyckena. På gamla moppar som stått länge händer det ofta att de går igång lätt, men sen stannar med oljigt stift. Det kan vara gamla avlagringar från vevhuset om nån kört med mycket oljeinblandning, vilket var vanligt med äldre oljor. Så snöa inte in på flödande förgasare om det blir surt, det kan vara skit från vevhuset. Jag brukar rengöra genom att antingen ta av cyllen och helt enkelt skölja ur vevhuset med soppa, eller hälla i genom stifthålet. Dock mkt svårare att få ur. brukar gå genom att först rulla med växel i och sen stå och lufta nån dag.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in