1. #1

    Konstig gnista, Ludix snake

    Skaffat en pissig ludix att harva runt på i byn, problemet är, jag har bara mekat gamla moppar förr, och nu, den här öket till moped..
    Nu till problemet, den gnistar typ 6- 10 gnistor när man tar på starten sen är de dött på stiftet, ger samma lika varje gång man tar om på starten, stark och fin gnista men bara i typ 1- 2 sek..
    någon som har koll?

  2. #2
    liten uppdatering, stoppade tillbaka stiften och varje gång jag kickar så varvar den upp typ 1sekund innan den dör, likadant varje gång.., ?

  3. #3

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    nånstans..
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av wikstromm Visa inlägg
    liten uppdatering, stoppade tillbaka stiften och varje gång jag kickar så varvar den upp typ 1sekund innan den dör, likadant varje gång.., ?
    - Brist på soppa..

    Suger luft
    Fel på vakuumkran eller ngt runtom den (Slang, gasare)
    Finns det bränslefilter i tanken?

    Kan du hålla den igång på startgas?

    Lite att börja med

  4. #4
    läs inlägget, den gnistar nåra gånger i början varje gång man drar på starten, att den som nästan tappar gnistan när startmotorn fått upp farten.., samma sak när man kickar, den gnistar nåra gånger varje kick..., alltså jag har haft stiftet ut skruvat ur cylindern, även provat med det monterat och den tänder ju till och vill starta direkt man kickar eller tar på starten men den tappar gnistan..

  5. #5
    Dålig cdi/tändspole? Eftersom den går igång en kort stund så måste bränsle/luft blandningen vara ok.
    Kung på Piaggio Ape 50
    behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
    Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec

  6. #6
    håller med mekaniskt att det bör rimligtvis vara antingen cdi eller tändspolen som spökar.

  7. #7
    Jag är inte helt insatt i den aktuella mopeden tändsystem, men vid närmare eftertanke. Kan ju vara laddspolen i statorn som är dålig, eller impuls spolen också. Och kablaget mellan allt kan också vara glsppt eller skadat
    Kung på Piaggio Ape 50
    behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
    Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec

  8. #8
    ja det kan med vara en trolig tanke att statorplattan har någon spole antingen laddningsspolen för tändningen eller den så kallade pickupp spolen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in