1. #1

    yamaha beluga (scooter) trimtips??

    hej jag har nyss fått köpt en yamaha beluga (CV80K), det är en gammal 80 tals scooter, troligtvis tidigt 80 tal då jag hört att det ändrade vissa saker efter 83 för att den skulle gå lite bättre.

    hursom skulle jag behöva lite tips ang trim då den är så sjukt trött, den ska tydligen toppa runt 60km/h men då får man nog ha tillgång till en startbana för flygplan. själv har jag bara fått upp den i ca 50 och då efter ett par hundra meter med lätt nedförsbacke.
    topp hastigheten är egentligen inte så viktig utan snarare lite mer ax å framförallt styrka.
    Det sitter en 80cc original på den( tror det är minarelli). jag har köpt nya variatorvikter 4-5,5 gram å ska prova mig fram.

    enligt manualen sitter det en 13 mm förgasare på och här misstänker jag att det borde finnas lite å hämta!?. tips?. den är nyligen servad så det borde inte ha med smuts el dyl att göra.
    tänkte nog pröva en annan förgasare typ 17,5mm, vad mer behöver jag byta för att de ska funka? munstycken för olja/bensin så den får tillräckligt?!

    jag är ganska grön när det gäller moppemek men gaska van vid mek i allmänhet, det är dock ganska mycke "slang" å fackspråk i forumen å då hänger jag inte riktigt me.

    tacksam för svar

  2. #2

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    nånstans..
    Inlägg
    96
    Börja med att kolla om inte cyl lopp/kolv/ringar är slitna..
    "Trimma" slitet mög är meningslöst, grejerna ska vara i toppskick först, annars är det meningslöst...

  3. #3
    ok tackar ska kolla de.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av 1200cc Visa inlägg
    Börja med att kolla om inte cyl lopp/kolv/ringar är slitna..
    "Trimma" slitet mög är meningslöst, grejerna ska vara i toppskick först, annars är det meningslöst...

    såg helt ok ut,rent osv. reedsen på ena sidan såg dock lite slappa utBifogad fil 14792 kan lite slappa reeds göra stor skillnad? antar att man förlorar kompression?

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av 1200cc Visa inlägg
    Börja med att kolla om inte cyl lopp/kolv/ringar är slitna..
    "Trimma" slitet mög är meningslöst, grejerna ska vara i toppskick först, annars är det meningslöst...

    såg helt ok ut,rent osv. reedsen på ena sidan såg dock lite slappa utBifogad fil 14792 kan lite slappa reeds göra stor skillnad? antar att man förlorar kompression?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in