1. #1

    Yamaha FS1 - höga varv hackar, glapp i elektroniken?

    Hej

    Jag har en yamaha fs1 som jag håller på att fixa till. den går bra men på höga varv går den riktigt sunkigt... den brölar lite och hackar när jag varvar upp.

    men ibland så går den fint som bara den och inget bröl eller hackande.

    jag felsökte som en galning... gick igenom förgasare, kollade filter, brytarspetsar, tändstift, mätte gnista osv.
    allt såg okej ut.

    sedan började jag rucka lite i sladdarna från batteriet... då började den gå bättre och jag misstänker nu att det är något glapp där.
    men jag kan inte förstå vad det är från batteriet som gör att motorn skulle gå dåligt på höga varv?

    någon som kan förklara och kanske komma med något trevligt råd?

    ska försöka kolla över så alla kontakter är ordentligt åtskruvade och att kablarna till tändning, kondensator/brytarspetsar är hela.

  2. #2
    Låter som nån form av glapp eller dålig kontakt om det funkar ibland? Tändningslåset kanske? Jag hade strul med en gammal sachs en gång och klippte av kabeln till dödarknappen nere vid motorn för att felsöka. I det fallet var det strul med själva dödarknappen. Du kanske ska prova det? Då kan du ju utesluta det iallafall
    Kung på Piaggio Ape 50
    behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
    Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec

  3. #3
    Tack för svaret.
    Jag har nu uteslutit elfelen
    jag går nu på en teori om att det är dålig komprission vilket kan förklara varför den går dåligt i början och sedan plötsligt när den vart igång ett tag börjar gå bra.

    ska byta cylinder och kolv och se om det gör saken bättre eller kanske sämre pga av massa annat strul

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in