1. #1

    Ställa ventiler, btm sprint.

    Hej!

    Har fått i uppdrag att få igång en grannes moppe, en btm sprint. Har läst mig till att ventilerna måste justeras ibland. Har försökt 2ggr, men det vill inte ändå. Kan givetvis vara något annat som är fel också, men man måste ju börja någonstans

    När motorn är ställd i dödläge, så är vipparmarna helt obelastade. Ska vipparmarna ligga an mot kammen eller ventilerna när man justerar?

    Har bytt stift, bensin och gått igenom förgasaren också, utan resultat dock. Ibland hoppar den igång på startgas, men dör direkt igen.

    Många år sedan man skruvade med mopeder, och första gången med en fyrtaktare, så man är ju lite lost

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Försök mäta kompressionen. I grova drag så kan man säga att när kammen väl slutat trycka på ventilen/vipparmen så kan man kolla spelet.
    Kung på Piaggio Ape 50
    behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
    Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec

  3. #3
    Tack för ditt svar! Har ingen kompressionsprovare. Har svårt att tro att det skulle kunna ha något med det att göra. Den fungerade bra enligt förra ägaren, men dog sedan plötsligt. Har bytt tändspolen idag eftersom gnistan var lite dålig, utan resultat dock. Ventilerna är ställda till strax under 0.1. Har även provat med 0.05 för insug, och 0.08 för avgasventilen.

    Såg dock idag att o-ringarna i insuget såg dåliga ut, och att insuget har ett par små torrsprickor. Tänkte skära till packningar till insuget utav packningspapper istället för o-ringar. Kan det fungera bättre tro?
    Nåt annat man bör kolla?

    Mvh.

  4. #4
    Glömde nämna en sak. Det sitter nån grej på avgassystemet med en slang till luftburken. Antar att det är nåt avgasreningshittepå? Slangen var dock helt söndervittrad, så jag slet bort den och pluggade hålet i luftburken med en skruv, grejorna på avgassidan har jag inte rört! Kan det ha något med saken att göra?

    Mvh.

  5. #5
    Du verkar ha gjort en del och hittat lite grejer. Ett kompressionsprov är ett utmärkt test för att se motorns kondition. Tänk om tex en ventil är krökt eller skadad och inte tätar i sitt säte? Det märker du antingen genom att ta isär och titta på prylarna eller mäts kompressionen.
    Kung på Piaggio Ape 50
    behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
    Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec

  6. #6
    Har provat tejpa ihop slangen till avgasreningen, ställt ventilerna igen, kollat kablar, tätat insuget o.s.v. Tycker gnistan har blivit svag igen dock. Vad har cdi:n för uppgift? Kan problemen bero på en trasig sådan? Dålig jord? Kortsluten dödarknapp? Blir bara mer och mer förvirrad

    Hade uppskattat lite tips! Mvh.

  7. #7
    CDIn har till uppgift att styra tändningen. Jag är inte helt säker men jag tror inte den påverkar kvaliteten på gnistan.
    Kung på Piaggio Ape 50
    behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
    Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in