1. #1

    Hur slö är egentligen en "Kines"?

    Jag har precis köpt en BTM (Jula-moppen) som stått ett år och inte ville starta, fick liv i den genom att ha ett fräsch batteri och tömde ur ca 2 dl olja som förra ägaren måste ha fyllt i för mycket så nu startar den utan problem...
    Frågan jag har är helt enkelt om det är normalt att en 45-moppe går i ca 35 med en tjockis (105kg) som jag på eller är det något som inte är som det ska?
    Den går bra upp till 35 sen känner man hur det är något som stryper den, motorn vill inte varva ur och hela motorn känns seg, den går ner i varv och man känner nästan att den har mer att ge men "segar" sig fram...
    Så frågan är om den är så här slö original och jag ska leta strypningar att ta bort eller om det är något fel på den som jag bör åtgärda innan?
    Är dom gjorda för att gå i 45 med en liten Kines eller en 15 årig tjej som kör och att jag helt enkelt är för tung?
    mvh Magnus

  2. #2
    Har den stått så kanske förgasaren behöver ses över? Igensatt luftfilter?
    Kung på Piaggio Ape 50
    behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
    Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av TordM Visa inlägg
    En 4-taktare är bara häften så stark som en 2-taktare.du måste dubblera motoreffekten eftersom 4-taktaren bara tänder vart annat varv samt väger lite mer än 2-taktaren.
    Men hur tänkte du nu? En tvåtaktare har sämre vridmoment och mindre körbart rent generellt. Och om fyrtaktare vore sämre än tvåtaktare så tror jag inte resten av fordonsbranschen skulle syssla med just fyrtaktare?
    Kung på Piaggio Ape 50
    behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
    Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec

  4. #4

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    nånstans..
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av TordM Visa inlägg
    En 4-taktare är bara häften så stark som en 2-taktare.du måste dubblera motoreffekten eftersom 4-taktaren bara tänder vart annat varv samt väger lite mer än 2-taktaren.
    En 5hk 4-t är precis "lika stark" som en 5hk 2-takt... eller föralldel en 5hk elmotor eller gengasmotor eller... whatever.
    "En hk" är en hk oberoende av hur den framställts..

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in