1. #1

    Köp av Scooter...behöver input

    Hej,

    Ny på forumet och ny blivande scooterägare...Skulle dock vilja ha lite hjälp med val av märke och modell...

    Är helt ny inom området men hade tänkt mig att köpa en scooter (eu-klass, inte 125cc) för att kunna ta mig till jobbet och samtidigt ha lite kul. Vill ha en scooter i retromodell och har tunnat ner mitt urval till fyra olika modeller i 4 prisklasser. Skulle vara oerhört tacksam om ni kunde hjälpa mig med input gällande nedan fyra moppar:

    ---

    Kymco Like 50cc - den billagste modellen jag tittat på...ser ok ut och kan vara prisvärd---är det någon som har erfarenhet av denna modell..?

    Piaggio Liberty 4t - Inte helt retro, men ser ändå helt ok ut...har större hjul vilket kanske kan vara bra för köregenskaperna...verkar prisvärd i förhållande till kvalitet...eller..?

    Peugeot Heritage - Den snyggaste av scootrarna som jag tittat på...fick dock omdömet på en verkstad som jag hade kontakt med att peugeot byggs numera i Kina vilket gör att du inte riktigt betalar vad moppen är värd (modellen kostar 28k vilket mekanikern menade var ett överpris)...

    Vespa - primavera eller sprint - dyraste alternativet men det mest klassiska..? Frågan är om de är värda 33-35k...återförsäljaren menade att dessa är den bästa investeringen pga av andrahandsvärdet..? Sedan kanske det är skönt med helkaross i plåt..?

    ---

    Som sagt är jag helt grön vad gäller mopedmodeller och åkning också egentligen...Vad är den bästa modellen för mig enligt ovan och ert tycke..?

    Mycket tacksam för hjälp...

    // LÖWE

  2. #2
    Jag har inte hållit på med scootrar så länge åtminstone inte på mopedsidan, har dock hunnit skaffa mig lite erfarenhet, med risk för att störa och verka för svart/vit så kommer här mina reflektioner.

    • Kina hojar är skrot
    • Peugeot har jag själv fungerar relativt smärtfritt när man väl får ordning på förgasaren som vållat mig en del bekymmer
    • Kymco har jag haft och den var jag till min stora förvåning riktigt glad för, trodde det skulle vara kina-skrot.
    • Vespa har jag haft och har, det är riktigt bra och genomtänkta hojar, det märks att de har haft en massa år på sig att bygga scootrar.
    • Jag har skruvat lite med Yamaha Aerox och den verkar riktigt bra, även om du nu inte frågade om den.

    Således skulle jag ranka Italienska och japanska hojar högst, utan tvivel. Kina är bara att glömma om du inte gillar att skruva, och skriva här på forumet
    Frankrike är säkert bra på tour de france men hojar, nää, bilar och moppar skall de nog inte hålla på med även om jag är relativt nöjd med min
    Återstår bastarden Kymco, det är väldigt mycket hoj för pengarna, den skulle jag nog satsa på om jag ville spara en slant.

    Lycka till
    /Carsten

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in