1. #1
    armiinns avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Bunkeflostrand
    Inlägg
    185

    Ramager till Senda

    Tja
    Undrar vilka som e dom bästa ramlagren till en derbi senda 04 med orginal vev.
    Senast redigerat av Rexxy den 2010-11-30 klockan 20:58.

  2. #2
    Vevlager och ramlager är två olika saker Skf är bra lager
    Citat Ursprungligen postat av Emil123 Visa inlägg
    Vi har valt att gå skilda vägar och huvudsaken är att vi tror på oss själva, att diskutera saker med dig är som att få en muslim att äta stekt fläsk men jag gillar det så!

  3. #3

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av armiinn Visa inlägg
    Det är ju bra lager men jag hade nog inte kört C4 till orginal
    Citat Ursprungligen postat av Emil123 Visa inlägg
    Vi har valt att gå skilda vägar och huvudsaken är att vi tror på oss själva, att diskutera saker med dig är som att få en muslim att äta stekt fläsk men jag gillar det så!

  5. #5
    C3 lager ska du använda dig av.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av armiinn Visa inlägg
    Bra lager ja. Dock fel lager för dig, du skall ha C3.

  7. #7
    armiinns avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Bunkeflostrand
    Inlägg
    185
    Vad e det för skillnad på c3 och c4? vf inte köra med dom lagrena har aldrig fattat det haha

  8. #8

  9. #9
    [FS]s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av armiinn Visa inlägg
    Vad e det för skillnad på c3 och c4? vf inte köra med dom lagrena har aldrig fattat det haha
    c4 är starkare och byggda för höga varvtal och påfrestningar hos trimcylindrar, medans c3 är byggda för mildare omständigheter som en originalcylinder genererar

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av [FS] Visa inlägg
    c4 är starkare och byggda för höga varvtal och påfrestningar hos trimcylindrar, medans c3 är byggda för mildare omständigheter som en originalcylinder genererar
    Dom är inte starkare, dom har endast större kullagerspel som Rexxy skrev.

  11. #11
    Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kjula flygraka
    Inlägg
    688
    Citat Ursprungligen postat av [FS] Visa inlägg
    c4 är starkare och byggda för höga varvtal och påfrestningar hos trimcylindrar, medans c3 är byggda för mildare omständigheter som en originalcylinder genererar
    Exakt samma krav på dessa om vi snackar SKF, C3 och C4 är ett mått på spelet i lagerbanorna som vid rätt arbetstemp ska bli mindre för att bland annat minimera friktion och öka livslängd. Ju högre siffra, desto större spel.
    Don´t make excuses, make horsepower!

  12. #12

  13. #13
    armiinns avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Bunkeflostrand
    Inlägg
    185
    ska ha 70cc airsal portad. men ska köra på ny orginal vev med andra lager. det funkar väl

  14. #14
    I vilket skick är vevpartiet i? Fungerar ju givetvis med original bara det inte glappar för mycket i sidled och när du drar i vevstaken.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Daanne Visa inlägg
    I vilket skick är vevpartiet i? Fungerar ju givetvis med original bara det inte glappar för mycket i sidled och när du drar i vevstaken.
    vevstaken SKA glappa lite i sidled. upp och ned som det inte får glappa.
    och ja det går att köra med originalvev som folk kommit fram till i dena tråd: http://www.moppenet.nu/showthread.ph...5r-s%C3%B6nder
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av E.Hansson Visa inlägg
    vevstaken SKA glappa lite i sidled. upp och ned som det inte får glappa.
    och ja det går att köra med originalvev som folk kommit fram till i dena tråd: http://www.moppenet.nu/showthread.ph...5r-s%C3%B6nder
    Nu är det så att jag vet att den glappar lite i sidled. 1-2mm men jag skrev att den inte får vara för mycket..

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av [FS] Visa inlägg
    c4 är starkare och byggda för höga varvtal och påfrestningar hos trimcylindrar, medans c3 är byggda för mildare omständigheter som en originalcylinder genererar
    Nej. Föreslår att du tar reda på fakta innan du svarar med helt felaktiga svar
    C3 lager bör användas. 6204 och de andra lagren tål samma belasting oavsett C-klassificering.

    C3 lager med hål mellan 18-24mm har ett minspel på 13µm och ett maxspel på 28µm. C4 har minspel på 20µm samt maxspel på 36µm.
    T.ex. Derbi ramlagren 6204 har ett gränsvarvtal på 20000 rpm och referensvarvtal på 32000 rpm. För att få fram exakt max driftvarvtal multiplicerar man referensvarvtalet med en faktor, denna är dock inte helt lätt att ta fram då den beror på ett flertal olika faktorer, bl.a. belastning, temperatur och smörjning.
    C-beteckningen används alltså inte i första han för att klassificera max driftvarvtal utan för vilka temperaturområden lagret är tänkt att brukas i, temperaturen ökar lite av friktionen vid ökat varvtal, men C4 bör ändå sällan användas i mopedmotorer.

    Mått och spel är hämtat ur SKF katalogen..

  18. #18
    [FS]s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Crisse Visa inlägg
    Nej. Föreslår att du tar reda på fakta innan du svarar med helt felaktiga svar
    C3 lager bör användas. 6204 och de andra lagren tål samma belasting oavsett C-klassificering.

    C3 lager med hål mellan 18-24mm har ett minspel på 13µm och ett maxspel på 28µm. C4 har minspel på 20µm samt maxspel på 36µm.
    T.ex. Derbi ramlagren 6204 har ett gränsvarvtal på 20000 rpm och referensvarvtal på 32000 rpm. För att få fram exakt max driftvarvtal multiplicerar man referensvarvtalet med en faktor, denna är dock inte helt lätt att ta fram då den beror på ett flertal olika faktorer, bl.a. belastning, temperatur och smörjning.
    C-beteckningen används alltså inte i första han för att klassificera max driftvarvtal utan för vilka temperaturområden lagret är tänkt att brukas i, temperaturen ökar lite av friktionen vid ökat varvtal, men C4 bör ändå sällan användas i mopedmotorer.

    Mått och spel är hämtat ur SKF katalogen..
    sorry jag som fått de fel! allt jag visste var att dom var bäst på hårt trimmade motorer så jag antog att det var så som jag sa, men sammanfattningsvis så gav jag ju rätt information då jag sa att c3 bör användas under mildare omständigheter och c4 till hårdare trimmat

  19. #19

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Nej, C3 bör användas oavsett trimningsgrad på motorn. C4 ligger så högt upp i arbetsvarv så ingen mopedmotor varvar så mycket...
    Inte arbetsvarv, temperatur!

  21. #21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in