1. #1

    Broms-oljenivån är låg!

    Tjenare

    Märkte nyss att själva oljebehållaren till bakbromsen är sjukt låg, man ser inte ens oljan!
    Bromsen fungerar konstigt nog utmärkt, däremot vet jag inte hur länge...
    Ser också att det finns små oljedroppar från slangen som går från behållaren till bakbromsen.

    Min fråga är då,
    Kan jag bara skruva av locket på behållaren och försiktigt hälla i ny olja? För jag har hört att det blir luft i broms-systemet då. Och jag har varken kunskapen eller sån lufttrycks-grej som man behöver för att lufta.
    Moppen är en Beta rr

    Tack på förhand!

  2. #2

  3. #3

    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    1 599
    Sen är frågan vem som har olja till bromsarna.

  4. #4
    Oljan gör så att bromsklossarna trycks ihop, och om det är luft i systemet så fungerar inte bromsarna!

  5. #5

    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    1 599
    Citat Ursprungligen postat av Meise Visa inlägg
    Oljan gör så att bromsklossarna trycks ihop, och om det är luft i systemet så fungerar inte bromsarna!
    Det där har du fått helt om bakfoten.

  6. #6

  7. #7
    Men det är fortfarande inte min fråga xD Eftersom nivån är så låg. när man häller i ny olja så kommer det väl bildas luftbubblor??

  8. #8

  9. #9

  10. #10

  11. #11

  12. #12

  13. #13
    Jag tror han menar att det är inte är nån vätska kvar alls och så att det kommer in luft i slangen så pressas det ner sen när man häller i vätskan?

  14. #14
    Du MÅSTE köra minst DOT 4 ! Sen om bromsen blir väldigt lång eller så då kan du lufta finns guider på www.twostrokerider.se men regga dig inte där ! helt förbjudet
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    köp ridstövlar och hjälm också när du ändå är i farten. sanslöst jävla bögigt med såna där jackor, ser mest ut som en snobb-bonde som kommer direkt från ridpolon. inte för att du bryr dig men ändå

  15. #15

  16. #16
    Bromsvätskebehållaren är just det, bara en behållare. Det är i bromssystemet under den man inte kan ha luft, och med låg bromsvätskenivå finns risk att du får det när som helst. Öppna och fyll på. Och kolla upp orsaken till att nivån är låg, det kan vara att bromsklossarna är slitna men det kan lika gärna vara p.g.a. läckage och det måste fixas i så fall.

  17. #17
    Ja som jag skrev så är det droppar från slangen, vilket betyder att slangen antagligen är paj. Ska försöka fixa allt imon.
    Tack för svar!

  18. #18
    Om det nu skulle komma luft i systemet så är det ju bara att lufta! Går på 5min

  19. #19

  20. #20

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Harlem sweden
    Inlägg
    32
    okej lennart....

  21. #21
    Bara öppna upp locket och fylla på med olja.....

  22. #22

  23. #23

  24. #24
    Eftersom det verkar vara ett läckage mellan behållare och huvudbromscylinder så börja med att åtgärda det. Bromsbeläggen behöver nödvändigtvis inte vara slitna, men det skadar inte att kolla dem också på samma gång.
    Är inga problem att öppna locket och bara fylla på, det är mellan huvudbromscylindern/pumpen och bromsoket som det inte får vara luft. Men eftersom du verkar ha läckage, åtgärda det först.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in