1. #1

    Talking sachs 3,5 - 5,5hk

    hej har en liten fråga bara som jag har funderat på ett tag om sachs cylindern.
    vad är det för skillnad mellan en 3,5hk och 5,5hk sachs cylinder? hur har de lyckats få ur 5,5hk ur en 50cc.
    det är ju kyrkports förgasare på 5,5an och vanlig 12mm förgasare på 3,5an.
    är det någon speciel portning på 5,5an?

  2. #2

  3. #3
    ok så enda skillnaden är större insug, större portar?

  4. #4
    Det är inte 5.5 hästar. Och om det skulle vara det så skulle det vara små ponnyhästar ute på bete.
    Most stickpeople are black

  5. #5
    javet att det inte är riktiga hästar (katalog hästar) men de kallas så 5,5 och 3,5

  6. #6
    Nej det där kan man ju aldrig veta. Men klart är ju att det är mer effekt i 5,5 än 3,5:an. Och det är klart att det är portningen som skiljer, det är ju det enda som påverkar effekten... När det gäller cyllen altså.

  7. #7
    ok men finns det tillräckligt med matrial i en ourpluggad cylle för att få ut samma effekt som i en 5,5 om man portar bra och förstorar insuget och så?

  8. #8
    Om inte minnet sviker så har en så kallad 60cc 7hk Sachscylinder gett 4,2hk i bromsbänk någonstans - 5½-hästaren är "samma" cylinder men med mindre cylinderdiameter = mindre volym och effekt... Men då kanske jag ska tillägga att det finns säkert 5 olika gjutningar med olika portar när det gäller dessa trimcylindrar, så det lär variera någon hästkraft mellan cylindrar som kallas likadant ändå.

    Går säkert få ut mer effekt ur en originalcylinder än vad trimcylindrarna har från fabrik - med rätt verktyg och kunskap.

  9. #9
    ok så då ska jag tästa trimma min orginal cylle så att jag (kasnske) kan hänga med kompisens så kallad 5,5 som är orörd
    Senast redigerat av sachsc50 den 2010-12-14 klockan 16:12.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in