1. #1

  2. #2

  3. #3

  4. #4

  5. #5
    roxxors avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    nissafors/värnamo
    Inlägg
    913
    Lånat tråden lite. Passar denna http://twostroke.se/product.asp?product=7507 på en Vivacity -00? och vad skiljer sig den ifrån original tändhatt/kabel?
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    går det inte med våld så går det med mer våld och går det sönder så var det trasigt från början

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av roxxor Visa inlägg
    Lånat tråden lite. Passar denna http://twostroke.se/product.asp?product=7507 på en Vivacity -00? och vad skiljer sig den ifrån original tändhatt/kabel?
    1. Passar
    2. Original är inte gummerad

    Köp hellre nedanstående komplett med tändspole

    Har denna på min moppe och jag kör året runt ,startade fint igår trots minus 27 grader.....

    PS
    Finns billigare "no name" 31000volt spolar


  7. #7
    Jag har sett att du gör reklam här och där för dom tändspolarna, men jag vill gärna se kalla fakta på att dom faktiskt är bättre. Har du brytt dig om att mäta utspänningen dom kan ge jämfört med standardspolarna på diverse mopeder?

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Jag har sett att du gör reklam här och där för dom tändspolarna, men jag vill gärna se kalla fakta på att dom faktiskt är bättre. Har du brytt dig om att mäta utspänningen dom kan ge jämfört med standardspolarna på diverse mopeder?
    Nej jag litar på tillverkarna och min praktiska erfarenhet av tändspolarna.
    Och när du skriver "brytt dig om att mäta" så är det inte så lätt som du vill påskina.
    Det måste ju till ett oscilloscope för att mäta upp det och ett sådant kostar 12000kr och iaf för ett FLUKE.
    Ja ja jag DU har säker ett

    PS
    Jag kör moppe till mitt jobb varje arbetsdag och moppen startat trots -25 grader efter att den stått ute.
    OCH det är en Kina 4-taktare Och nej jag använder inte startgas
    Den är bara uppgraderad med Narakus 31000 volt tändspole, NGK Iridiumstift och Biltema syntetolja

    Sedan undrar jag varför du hackar på mina svar och inte försöker hjälpa killarna som frågar saker du verkar inte alltför aktiv annars?
    Kanske du känner dig lite hotad?

  9. #9

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Mina 30 år gamla mopeder startar utan problem i -25 grader. Inte behöver jag några special tändspolar för det?
    Kanske har farbror en 2-taktare och inte 4-taktare?

    Jämföra äpplen och päron...

  11. #11

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Så 4-taktare har svårare att starta i -25 än 2-taktare? Varför då?
    Alla vi norr om dalälven som äger en snöskoter vet att 2-taktaren är mer lättstartad.
    Du får väl googla?

  13. #13
    DennisLs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    hemligt...
    Inlägg
    1 248
    Citat Ursprungligen postat av HasSse666 Visa inlägg
    Alla vi norr om dalälven som äger en snöskoter vet att 2-taktaren är mer lättstartad.
    Du får väl googla?
    fel!, en 4 takts skoter har ju elstart och insprutning vilket underlättar det hela. så tror 4taktare är lättare att starta
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Den Robin kan höra hur mycket hästar en moped har, han är ett underverk....

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av HasSse666 Visa inlägg
    Nej jag litar på tillverkarna och min praktiska erfarenhet av tändspolarna.
    Och när du skriver "brytt dig om att mäta" så är det inte så lätt som du vill påskina.
    Det måste ju till ett oscilloscope för att mäta upp det och ett sådant kostar 12000kr och iaf för ett FLUKE.
    Ja ja jag DU har säker ett

    Sedan undrar jag varför du hackar på mina svar och inte försöker hjälpa killarna som frågar saker du verkar inte alltför aktiv annars?
    Kanske du känner dig lite hotad?
    Visst står det ett oscilloskop här, men vill man ha ett som kan mäta i 30kV-klassen så är det inte fråga om 12 000 kronor - en nolla till får man nog lägga på. Kan väl möjligen gå med ett "billigt" och rätt mätprobar, men knappast billiga grejer då heller...

    Enklaste sättet att mäta utspänning från en tändspole är att mäta gnistlängd. Det finns någorlunda bra siffror att gå för när det gäller gnistlängd vs. spänning. Å andra sidan är det ju inte helt lätt att varva motorn till arbetsvarv samtidigt som man mäter gnistans maxlängd till jord, och om isoleringen inuti spolen är dålig så finns risk att man dödar tändspolen medan man gör testet. Men för all del, hellre en död tändspole hemma i garaget, än fem mil hemifrån när man åker...
    Förr var det vanligt att verkstäder hade en gnistprovare för att testa skick på tändspolar, enkla apparater som man helt enkelt kopplade in spolen till och sedan ändrade storleken på ett gnistgap för att se hur lång gnista spolen orkade ge. Borde inte vara några större problem att bygga något motsvarande för moderna CDI-spolar.


    Jag svarar på frågor där jag anser att jag har ett bra svar, om ingen annan redan har gett ett bra svar eller jag tror att någon snart kommer göra det. Om någon annan skriver ett svar innehållande detaljer jag inte helt litar på kan jag ifrågasätta deras svar för att senare antingen acceptera det när det kommit mer fakta som verkar rimliga, eller slå det i småbitar om fakta saknas eller är uppenbart felaktiga. Ber om ursäkt om jag råkat trampa på en öm tå eller två, men jag gör hellre det än låter uppgifter som jag tvivlar på passera.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av DennisL Visa inlägg
    fel!, en 4 takts skoter har ju elstart och insprutning vilket underlättar det hela. så tror 4taktare är lättare att starta
    Är mindre rörliga delar i en 2-taks motor vilket resulterar till att den blir mer lättstartad.

  16. #16
    DennisLs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    hemligt...
    Inlägg
    1 248
    Citat Ursprungligen postat av Sellstedt Visa inlägg
    Är mindre rörliga delar i en 2-taks motor vilket resulterar till att den blir mer lättstartad.
    men har man elstart är det ju inga problem?
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Den Robin kan höra hur mycket hästar en moped har, han är ett underverk....

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av DennisL Visa inlägg
    fel!, en 4 takts skoter har ju elstart och insprutning vilket underlättar det hela. så tror 4taktare är lättare att starta
    Hahah dagens skämt.
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Med en flaska starksprit och lite rökelse kan allt bli rätt intressant att läsa.

  18. #18
    Filips avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    7 325
    Citat Ursprungligen postat av DennisL Visa inlägg
    men har man elstart är det ju inga problem?
    haha vafan 2taktare har också elstart din pajas
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Oljeslangen sprack när man skulle sätta på den -.- ...

  19. #19
    roxxors avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    nissafors/värnamo
    Inlägg
    913
    Citat Ursprungligen postat av HasSse666 Visa inlägg
    1. Passar
    2. Original är inte gummerad

    Köp hellre nedanstående komplett med tändspole

    Har denna på min moppe och jag kör året runt ,startade fint igår trots minus 27 grader.....

    PS
    Finns billigare "no name" 31000volt spolar

    Taack ska nog köpa det
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    går det inte med våld så går det med mer våld och går det sönder så var det trasigt från början

  20. #20

  21. #21
    DennisLs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    hemligt...
    Inlägg
    1 248
    Citat Ursprungligen postat av Filip Visa inlägg
    haha vafan 2taktare har också elstart din pajas
    men 4taktare startar fortfarande lättare
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Den Robin kan höra hur mycket hästar en moped har, han är ett underverk....

  22. #22
    Citat Ursprungligen postat av DennisL Visa inlägg
    men 4taktare startar fortfarande lättare
    Vad grundar du det på ?

  23. #23
    DennisLs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    hemligt...
    Inlägg
    1 248
    Citat Ursprungligen postat av Sellstedt Visa inlägg
    Vad grundar du det på ?
    okej, om vi tar t.ex två sprillans nya snöskotrar en skidoo 600e-tec och en yamaha nytro då är självfallet att båda startar lika lätt, men om vi skulle jämföra en lite äldre skidoo med mot en lite äldre nytro så skulle nytron starta lättare efter som den har insprutning och kan dosera rätt mängd bensin för att starta. medan skidoon har förgasare och där med inte blir lika lätt startad! punkt slut
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Den Robin kan höra hur mycket hästar en moped har, han är ett underverk....

  24. #24
    Vad är de vanligaste Kohmet på en moppe? antar att de är 5kohm?
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

  25. #25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in