1. #1
    [FS]s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    125

    Vad är det för diameter på Klass A B C kolvar 50cc?

    Ska köpa ny kolv och behöver få reda på diametern på de olika klasserna
    Senast redigerat av [FS] den 2011-01-01 klockan 16:32.

  2. #2

  3. #3
    Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kjula flygraka
    Inlägg
    688
    Till PR´n? Isf står det under cylindern vid boostporten.
    Don´t make excuses, make horsepower!

  4. #4
    [FS]s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Emil123 Visa inlägg
    Till PR´n? Isf står det under cylindern vid boostporten.
    aa till pr'n de ska egentligen vara en A-kolv till den och den är på 40,25mm, men tänkte om en b-kolv är på kanske 40,30mm då får man ju lite bättre kompression iaf (A) har redan kollat med en annan kolv som är på 40,30mm och den går i nästan lika mjukt som a-kolven och har inga problem med att löpa igenom cylindern

  5. #5

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av [FS] Visa inlägg
    aa till pr'n de ska egentligen vara en A-kolv till den och den är på 40,25mm, men tänkte om en b-kolv är på kanske 40,30mm då får man ju lite bättre kompression iaf (A) har redan kollat med en annan kolv som är på 40,30mm och den går i nästan lika mjukt som a-kolven och har inga problem med att löpa igenom cylindern
    Nej, du ska ha rätt kolvspel. Vet inte exakt vad det rör sig om på din cylinder men med 4 hundradelars spel bör den gå hyffsat säkert med gjuten kolv. Med för litet spel kommer den att nypa. Med för stort spel kommer kolven att slitas ut i förtid och du kanske får lite lägre komp, men det är mest ringarna som håller emot kompet.
    Ska man ha det helt rätt gjort ska man alltså mäta upp cylindern. Har du inte verktyg till det så kolla upp vilket borr den har original, exakt.

  7. #7
    Vanligtvis skiljer det 0,01mm eller mindre mellan varje bokstavsklassning. Men som sagt, du måste ha ett kolvspel, och även om en motor inte nödvändigtvis nyper om det är en aning för tajt så kommer den tappa effekt p.g.a. ökad friktion. Köp den kolven som är avsedd för din cylinder.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Men som sagt, du måste ha ett kolvspel, och även om en motor inte nödvändigtvis nyper om det är en aning för tajt så kommer den tappa effekt p.g.a. ökad friktion.
    Nu har jag inget faktaunderlag, men jag fick en tanke.
    Jag tror att så länge den inte värmenyper så är kolven inte för stor. Blir det som du säger lite för tight så blir det mer friktion ja och då blir det mer värme. Värmen gör att kolven expanderar lite till och det blir en ond cirkel som leder till nypning. Vad tror du?

  9. #9
    Gillos avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    1 283
    Hej, förlåt att jag lånar tråden lite, men tänkte att det var onödigt att starta en ny för en fråga om kolv! Till frågan: Jag hade en kolv osm var på 40.27 mm i cyllen när jag köpte den, och då var den kolven skadad på 4 ställen, så då tänkte jag byta för att jag hade en kolv hemma. Sagt och gjort, men nu läste jag att det måste vara rätt kolv spel, och den kolven som sitter i nu är på 40.30 mm! Funkar det eller är det åt helvete ?
    Citat Ursprungligen postat av Drenner Visa inlägg
    varvstoppet 24/7!
    "Your friends are close but your enemies are closer" -The Way To Suicide

  10. #10
    [FS]s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Gillo Visa inlägg
    Hej, förlåt att jag lånar tråden lite, men tänkte att det var onödigt att starta en ny för en fråga om kolv! Till frågan: Jag hade en kolv osm var på 40.27 mm i cyllen när jag köpte den, och då var den kolven skadad på 4 ställen, så då tänkte jag byta för att jag hade en kolv hemma. Sagt och gjort, men nu läste jag att det måste vara rätt kolv spel, och den kolven som sitter i nu är på 40.30 mm! Funkar det eller är det åt helvete ?
    exakt de jag också vill veta! de känns ju som att de borde fungera eftersom kolv me ringar går i utan problem, men det är nog stor chans för att den nyper pga den extra friktionen som någon ovanför nämnde

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Gillo Visa inlägg
    Hej, förlåt att jag lånar tråden lite, men tänkte att det var onödigt att starta en ny för en fråga om kolv! Till frågan: Jag hade en kolv osm var på 40.27 mm i cyllen när jag köpte den, och då var den kolven skadad på 4 ställen, så då tänkte jag byta för att jag hade en kolv hemma. Sagt och gjort, men nu läste jag att det måste vara rätt kolv spel, och den kolven som sitter i nu är på 40.30 mm! Funkar det eller är det åt helvete ?
    Har du mätt kolvarna på samma ställe? (och på rätt ställe?) En 2t-kolv är både konisk och oval.

    Citat Ursprungligen postat av [FS] Visa inlägg
    exakt de jag också vill veta! de känns ju som att de borde fungera eftersom kolv me ringar går i utan problem, men det är nog stor chans för att den nyper pga den extra friktionen som någon ovanför nämnde
    En kolv som är en hundradel mindre än loppet går också i. Det handlar om att kolven expanderar mer än cylindern när det blir varmt.

  12. #12

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264
    kör på det som är till för din cylinder så länge du inte borrar upp cyllen så att cyllen blir större

  13. #13
    Gillos avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    1 283
    Citat Ursprungligen postat av Svenne100 Visa inlägg
    Har du mätt kolvarna på samma ställe? (och på rätt ställe?) En 2t-kolv är både konisk och oval.
    Jag mäte på båda kolvarna, på flera ställen. Den ena kolven är är 40.30 under kolvringarna, och den andra är 40.27 under kolvringarna! Kommer detta funka eller ej om man använder en 0.03 mm större kolv eller ?
    Citat Ursprungligen postat av Drenner Visa inlägg
    varvstoppet 24/7!
    "Your friends are close but your enemies are closer" -The Way To Suicide

  14. #14

  15. #15
    Gillos avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    1 283
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Det beror på måttet i cylinder också. Mät den!
    Åkaj, ska ut och göra det nu ^^
    Citat Ursprungligen postat av Drenner Visa inlägg
    varvstoppet 24/7!
    "Your friends are close but your enemies are closer" -The Way To Suicide

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Svenne100 Visa inlägg
    Nu har jag inget faktaunderlag, men jag fick en tanke.
    Jag tror att så länge den inte värmenyper så är kolven inte för stor. Blir det som du säger lite för tight så blir det mer friktion ja och då blir det mer värme. Värmen gör att kolven expanderar lite till och det blir en ond cirkel som leder till nypning. Vad tror du?
    Skulle kunna vara en rimlig förklaring, men man får också tänka på att kolven huvudsakligen kyls genom att värmen i kolven leds ut till cylindern. Tajtare mellan kolv och cylinder skulle möjligen kunna leda över mer värme från kolv till cylinder.

    Angående mätning av kolvdiameter ska det normalt sett göras långt ner på kolven, mellan insugs- och avgassidan. Högre upp har kolven mindre diameter eftersom den blir varmare där och därmed kommer utvidgas mer av värmen.

  17. #17
    [FS]s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    125
    Jag beställde en A-kolv i alla fall, tyckte det var bäst att vara på den säkra sidan Fortsätt gärna spekulera i ämnet!!

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Skulle kunna vara en rimlig förklaring, men man får också tänka på att kolven huvudsakligen kyls genom att värmen i kolven leds ut till cylindern. Tajtare mellan kolv och cylinder skulle möjligen kunna leda över mer värme från kolv till cylinder.

    Angående mätning av kolvdiameter ska det normalt sett göras långt ner på kolven, mellan insugs- och avgassidan. Högre upp har kolven mindre diameter eftersom den blir varmare där och därmed kommer utvidgas mer av värmen.
    Det är sant det du säger. Vet du hur pass bra oljan leder värme i förhållande till metall/metall?

    Ang. det andra så utvidgas kolven mer där uppe inte bara av den högre temperaturen, utan också för att där är mer material.

  19. #19

  20. #20
    [FS]s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av MikkoHein Visa inlägg
    kan man få bild på detta? en sådan bokstav

    Mvh MikkoHein
    Varde Bilder!

    mobil bilder men man ser iaf här är kolven då



    och här är i foten av cylindern


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in