1. #1

    bra drag i Kundo banzai?

    tjena

    jag har sett på ck att man kan köpa ett Kundo banzaii rör för 1299kr

    http://www.cykelkraft.se/index.php?c...p&code=D3706-2


    så jag undrar om det är bra effekt i dom?
    Why go to slow when you can ride 2fast?

  2. #2
    Om du stryper av de så kommer de bli bättre än orginal iaf
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    köp ridstövlar och hjälm också när du ändå är i farten. sanslöst jävla bögigt med såna där jackor, ser mest ut som en snobb-bonde som kommer direkt från ridpolon. inte för att du bryr dig men ändå

  3. #3
    fabbbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    vällingby
    Inlägg
    2 933
    Är det bara jag som tycker att du bara göra massa skit trådar om effekt rör? bestäm dig bara för ett bara..

    Jaa kundo det är väll ungefär samma effekt som alla andra rör....
    Citat Ursprungligen postat av larsamagnusson Visa inlägg
    yamaha neos är guldvärd, skönare att åka på bakhjulet med en sån än att knulla
    Citat Ursprungligen postat av beaver Visa inlägg
    hur vet du det när du har varken knullat eller kört bakhjul med en?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av fabbbe Visa inlägg
    Är det bara jag som tycker att du bara göra massa skit trådar om effekt rör? bestäm dig bara för ett bara..

    Jaa kundo det är väll ungefär samma effekt som alla andra rör....
    Han är moppenets största fucko enligt mig. ska bli kul och se vad han väljer om han någonsin väljer..

    Varför inte byta rubrik på en av dina gamla trådar och bumpa en av dom?

  5. #5
    han blir väl ett tk fucko tillslut ändå...
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    köp ridstövlar och hjälm också när du ändå är i farten. sanslöst jävla bögigt med såna där jackor, ser mest ut som en snobb-bonde som kommer direkt från ridpolon. inte för att du bryr dig men ändå

  6. #6
    fabbbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    vällingby
    Inlägg
    2 933
    Citat Ursprungligen postat av HilmeR Visa inlägg
    Han är moppenets största fucko enligt mig. ska bli kul och se vad han väljer om han någonsin väljer..

    Varför inte byta rubrik på en av dina gamla trådar och bumpa en av dom?
    jaa det största! så hemskt att forumet blir nedskräpat av en till effektrörstråd då han redan gjort 5 andra som har med effektrör att göra....

    Sen finns det en sån här tråd : http://www.moppenet.nu/showthread.ph...ivet-utav-Dahl!

    Denna tråd är till för att hjälpa såna som du , använd den Robe!
    Citat Ursprungligen postat av larsamagnusson Visa inlägg
    yamaha neos är guldvärd, skönare att åka på bakhjulet med en sån än att knulla
    Citat Ursprungligen postat av beaver Visa inlägg
    hur vet du det när du har varken knullat eller kört bakhjul med en?

  7. #7

  8. #8
    Robin alla rör är ju olika, för olika setuper. Går lixom inte svära på att ett rör ska gå som guuden med just din setup. Barkits BRK R45 rör är ju ett jävligt vasst rör till 70-80cc, eftersom att det är avstämt till en sån cylle en 50 cylle skkulle röret vara ganska kasst till då den alldrig kommer upp i så många rpm, så effekten hinner ju alldrig komma

  9. #9
    ja det är ju klart att ett hyper rör inte går så bra till 50 org . men undrade bara liksom men ska sluta på moppenet iaf för inget man gör passar ju
    Citat Ursprungligen postat av korren Visa inlägg
    Robin alla rör är ju olika, för olika setuper. Går lixom inte svära på att ett rör ska gå som guuden med just din setup. Barkits BRK R45 rör är ju ett jävligt vasst rör till 70-80cc, eftersom att det är avstämt till en sån cylle en 50 cylle skkulle röret vara ganska kasst till då den alldrig kommer upp i så många rpm, så effekten hinner ju alldrig komma
    Why go to slow when you can ride 2fast?

  10. #10
    fabbbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    vällingby
    Inlägg
    2 933
    Citat Ursprungligen postat av Robe Visa inlägg
    ja det är ju klart att ett hyper rör inte går så bra till 50 org . men undrade bara liksom men ska sluta på moppenet iaf för inget man gör passar ju
    Men du har liksom gjort två trådar om samma rör , 6 effektrörs trådar tillsammans varför?
    Citat Ursprungligen postat av larsamagnusson Visa inlägg
    yamaha neos är guldvärd, skönare att åka på bakhjulet med en sån än att knulla
    Citat Ursprungligen postat av beaver Visa inlägg
    hur vet du det när du har varken knullat eller kört bakhjul med en?

  11. #11

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    6 543
    Citat Ursprungligen postat av fabbbe Visa inlägg
    Men du har liksom gjort två trådar om samma rör , 6 effektrörs trådar tillsammans varför?
    +111111111

  12. #12
    lånar tråden litee, skulle kundo röret gå bättre än gianelli 2t med mhr replica cyllen?

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Robe Visa inlägg
    ja det är ju klart att ett hyper rör inte går så bra till 50 org . men undrade bara liksom men ska sluta på moppenet iaf för inget man gör passar ju
    FEL, ett hyperrör går som f*n med originalcylinder! har kört en dt50x med allt original utom ett yasuni r3 och den drog iväg duktigt. Den hade lätt piskat alla TK och gianelli moppar
    Men det är klart att ett hyperrör går bättre med en vassare cylinder.
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  14. #14

  15. #15

  16. #16
    Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 217
    Citat Ursprungligen postat av E.Hansson Visa inlägg
    FEL, ett hyperrör går som f*n med originalcylinder! har kört en dt50x med allt original utom ett yasuni r3 och den drog iväg duktigt. Den hade lätt piskat alla TK och gianelli moppar
    Men det är klart att ett hyperrör går bättre med en vassare cylinder.
    hmm, så ett rör som har effektband upp till 14k passar jävligt bra till en moppe som varvar 9-10k?
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

  17. #17
    Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 217
    Citat Ursprungligen postat av Sk0gis Visa inlägg
    Så du påstår att en Senda med ostrypt cdi och välinställd förgasare bara varvar 9-10k rpm?
    Stod inget om ostrypt cdi nej men vetefan vad det varvar med sånt rör, men kan väl fan inte vara sån kraft då cyllen inte är gjord för såna varv?? finns ju endå en anledning till att man kör sport rör på org cylle osv?
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

  18. #18
    Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kjula flygraka
    Inlägg
    688
    Citat Ursprungligen postat av Shöwtek Visa inlägg
    Stod inget om ostrypt cdi nej men vetefan vad det varvar med sånt rör, men kan väl fan inte vara sån kraft då cyllen inte är gjord för såna varv?? finns ju endå en anledning till att man kör sport rör på org cylle osv?
    Arbetsvarvet på rören beror också på avgasduration och avgastemp, alltså om du har en högre avgasduration så åker avgaspulsen ut tidigare i röret och studsar tillbaka tidigare, därför måste man ligga på högre varvtal för att pulsen ska komma tillbaka vid rätt tillfälle för maxeffekt. Pulsen färdas i ljudets hastighet och i högre temperatur går ljudet fortare, alltså går pulsen fortare på en hypermotor med högre avgastemp.

    Så ett rör som har maxeffekt på 13k rpm på en hypercylinder har maxeffekt på kanske 11k rpm på en originalcylinder, skulle man sätta röret på en riktigt lågvarvig cylinder som tex. DT MX original skulle maxeffekten ligga på kanske 7k rpm. Nu var siffrorna bara gissningar, men verkligenheten är inte så långt ifrån.

    Men ett hyperrör är ändå högvarvigare än ett sportrör, men de kan funka riktigt bra på originalcylindrar med.

    Lite extra kuriosa, ett Luhao trimrör till DT MX är högvarvigare än ett TK-rör om de sitter på samma cylinder och det är inte varje dag ni ser en DT på 12k rpm va? Det beror på att DT-cylindrarna är så snälla så att röret också jobbar på lägre varv.


    Och till slut svar på topic, Kundo Banzai är ett bra rör till det mesta!
    Don´t make excuses, make horsepower!

  19. #19
    Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
    You might surprise people, but you're still gay

  20. #20
    Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 217
    Citat Ursprungligen postat av Emil123 Visa inlägg
    Arbetsvarvet på rören beror också på avgasduration och avgastemp, alltså om du har en högre avgasduration så åker avgaspulsen ut tidigare i röret och studsar tillbaka tidigare, därför måste man ligga på högre varvtal för att pulsen ska komma tillbaka vid rätt tillfälle för maxeffekt. Pulsen färdas i ljudets hastighet och i högre temperatur går ljudet fortare, alltså går pulsen fortare på en hypermotor med högre avgastemp.

    Så ett rör som har maxeffekt på 13k rpm på en hypercylinder har maxeffekt på kanske 11k rpm på en originalcylinder, skulle man sätta röret på en riktigt lågvarvig cylinder som tex. DT MX original skulle maxeffekten ligga på kanske 7k rpm. Nu var siffrorna bara gissningar, men verkligenheten är inte så långt ifrån.

    Men ett hyperrör är ändå högvarvigare än ett sportrör, men de kan funka riktigt bra på originalcylindrar med.

    Lite extra kuriosa, ett Luhao trimrör till DT MX är högvarvigare än ett TK-rör om de sitter på samma cylinder och det är inte varje dag ni ser en DT på 12k rpm va? Det beror på att DT-cylindrarna är så snälla så att röret också jobbar på lägre varv.


    Och till slut svar på topic, Kundo Banzai är ett bra rör till det mesta!
    Man lär sig något nytt varje dag!
    Men borde inte tex ett 2t rör vara bättre än Prorace/r3, för 2t är väl endå byggt för lägre durationer och avgastemp?
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

  21. #21
    Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kjula flygraka
    Inlägg
    688
    Citat Ursprungligen postat av Shöwtek Visa inlägg
    Man lär sig något nytt varje dag!
    Men borde inte tex ett 2t rör vara bättre än Prorace/r3, för 2t är väl endå byggt för lägre durationer och avgastemp?
    Både ja och nej, Ett Gianellirör är byggt för att ge en snällare karaktär på en halvvass cylinder som originalcylindrarna faktiskt är, det går att göra rör som presterar minst lika bra på högre varvtal men då är ett smalare effektband och mera kopplingsslir i startern konsekvenserna man få ta. Ett PR eller R3-rör är rätt universella då dom inte har så överdrivet tight effektband som man kan önska sig på en hyper så de fungerar hyfsat på en original eller sportcylinder. Maxeffektvarvet på dessa ligger bara drygt 1000 rpm högre än tex Gianelli.
    Jag har testat ett av mina avstämda rör där effektbandet är tunnare är Göran Greiders hår på en originalcylinder. Det slutade men en jävla ketchupeffet på de tre första växlarna och ett helvete att komma upp i effektbandet på fyran.
    Don´t make excuses, make horsepower!

  22. #22
    något jag märkt när jag lekt i exhaust calculator 2 är att om man höjer durationen så blir röret längre. alltså om man har ett rör till 190 i duration så kommer den varva mer när man portar cylindern till 195.
    så jag tolkar det iaf

    men hur gör man för att få ett bredare register då emil?
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  23. #23
    Tycker trådskaparen skall tänka på mer praktiska saker som ''När vill jag ha effekten?'' tex. Vill du åka och PISKA skiten ur din motor vareviga gång du kör, bara för att klara en liten uppförsbacke till exempel? Sånt diffar ju enormt på olika rör!

    Sen även, ljudet. Har för mig att detta röret låter duktigt mycket, och om du tänkt köra mycket kanske det blir ett problem.

    Såna saker, mer än exakt hur många km/h du kommer få ut av köpet!


    Mitt tips är, köp inget effektrör, plugga ur ditt orginal och köp en Sport 70 cc för samma peng istället, så får du ett gött bottendrag och bra fart utan att behöva pressa sönder motorn! Dock bara själv upplevt det på en Aprillia SR men principen är densamma!
    ''Knäpp och noobig fråga nån ställt''

  24. #24
    Jag kör med detta röret på min drd + 13/53 drevning det är ganska högvarvigt och låter ganska mycket men det har en härlig effektkurva och drar på ganska bra

  25. #25
    tack för alla svar
    Why go to slow when you can ride 2fast?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in