Sidan 13 av 28 Första ... 3111213141523 ... Sista

Ämne: Studietråden

  1. #361
    Pimmes avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ort
    Gdansk
    Inlägg
    1 096
    Citat Ursprungligen postat av Anchull Visa inlägg
    Någon smart gosse som kan hjälpa mig med denna?

    Anna Karin simmar ett långlopp upp och nedför en älv.
    Det tar 1.5 timmar att simma uppför älven och 35 minuter att simma nedför.
    Anna karin simmar med hastigheten 5.5 km/h.
    Hur långt simmade hon och vilken hastighet hade vattnet i älven?

    Jag har bara funderat lite, och såhär har jag börjat.

    V*T = S
    5.5/3.6= m/s vi kallar det V=hastigheten
    t=35 min. 35*60 = 2100 sekunder.
    z=vattnets hastiget
    90min-35 = 55 min längre uppför strömmen.
    (V+Z)*T = (V-Z)*(t+3300) 3300= 55*60
    eftersom sträckan är samma båda vägarna.

    Asså känns som allt blir fel, har inget svar på frågan heller, så jag ber er. Har lite problem med enheterna.

    Sen så räknar man ut allt och använder pq-formeln om de behövs(kanske inte gör de). HUR mkt fel är jag?
    hehe, den hade vi på vårt förra prov!

    Jag pallar inte sitta och skriva hela skiten på datorn, men ett tips är att använda vattnets hastighet som X och de olika hastigheterna blir således 5.5/3.6-X samt 5.5/3.6+X

    Om du inte löser den m.h.a detta så kan jag fotta min utförliga lösning från provet imorgon

  2. #362
    Citat Ursprungligen postat av Pimme Visa inlägg
    hehe, den hade vi på vårt förra prov!

    Jag pallar inte sitta och skriva hela skiten på datorn, men ett tips är att använda vattnets hastighet som X och de olika hastigheterna blir således 5.5/3.6-X samt 5.5/3.6+X

    Om du inte löser den m.h.a detta så kan jag fotta min utförliga lösning från provet imorgon
    Jamen äre inte så jag gjort? iaf så var de i fysik A så frågan hörde inte hemma på provet pga de var saker vi inte lärt oss.
    Men jag tror jag fattar

  3. #363
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Någon mer än jag som tycker Fysik B är roligare än A kursen?

  4. #364
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Någon mer än jag som tycker Fysik B är roligare än A kursen?
    ja. fysik b är intressant, a-kursen är bajs

  5. #365
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Någon mer än jag som tycker Fysik B är roligare än A kursen?
    Tycker båda är skittråkiga, iaf just nu. B kanske blir bättre snart
    F.d. Almsarn

  6. #366
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    ja. fysik b är intressant, a-kursen är bajs
    Då blev man ju sugen på att läsa fysik B nu!!!

  7. #367
    Citat Ursprungligen postat av Anchull Visa inlägg
    Då blev man ju sugen på att läsa fysik B nu!!!
    gör det men se till att få en bra lärare för annars kan jag lova att det blir svårt

  8. #368
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    gör det men se till att få en bra lärare för annars kan jag lova att det blir svårt
    hmm.... min lärare är lite virrig, men tror de kan funka ändå, jag fick förklara för han att om man multiplicerar nått med 0,5 så är de samma sak som att dela med 2

  9. #369
    Citat Ursprungligen postat av Anchull Visa inlägg
    hmm.... min lärare är lite virrig, men tror de kan funka ändå, jag fick förklara för han att om man multiplicerar nått med 0,5 så är de samma sak som att dela med 2
    o du tycker han e LITE virrig, haha. Fast bara han lär ut de han ska så
    F.d. Almsarn

  10. #370
    Citat Ursprungligen postat av Alm Visa inlägg
    o du tycker han e LITE virrig, haha. Fast bara han lär ut de han ska så
    haha jamen han måste ha rökt nått när han frågade han ska även va lärare för mig i matte e ?

  11. #371
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av Anchull Visa inlägg
    haha jamen han måste ha rökt nått när han frågade han ska även va lärare för mig i matte e ?
    Men blir ju så också att desto svårare matte man har, tillslut så använder man inte enkla uträkningar längre, allting ska vara på en A4 för att räkna ut 1+1

  12. #372
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Men blir ju så också att desto svårare matte man har, tillslut så använder man inte enkla uträkningar längre, allting ska vara på en A4 för att räkna ut 1+1
    haha jaa precis !!! men jag tror de kommer gå bra men än så länge har jag bara matte B

  13. #373
    Linuss avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    644
    Någon som har skrivit en barnsaga i forntida stil i svenskan? Orkar verkligen inte komma på och skriva en.
    Någon intresserad av en 3vxl Zündapp motor eller en 24mm stage6 förgasare? Skicka PM!

  14. #374
    Kan någon förklara detta för mig?



    Edit: Jag löste det.
    Senast redigerat av Joha den 2011-03-21 klockan 23:17.

  15. #375
    "Fysiken har även en humanistisk dimension. Försök ta reda på från vilken tidsepok din laboration ursprungligen hör hemma. Mätningen kanske är förknippad med en speciell person. Ta reda på lite fakta om denna person och skriv in detta i rapporten."

    Gjorde en laboration där vi skulle bevisa att friktionen mellan olika föremål påverkas av massan, vilken yta de är och att även storleken på ytan påverkar friktionen.

    Någon som kan hjälpa med de dära med vilken person den hära laborationen är förknippad med?

    Kan de va, http://www.ne.se/friktion
    Coulombs friktionslagar ? är väldigt osäker.

  16. #376
    Citat Ursprungligen postat av Anchull Visa inlägg
    "Fysiken har även en humanistisk dimension. Försök ta reda på från vilken tidsepok din laboration ursprungligen hör hemma. Mätningen kanske är förknippad med en speciell person. Ta reda på lite fakta om denna person och skriv in detta i rapporten."

    Gjorde en laboration där vi skulle bevisa att friktionen mellan olika föremål påverkas av massan, vilken yta de är och att även storleken på ytan påverkar friktionen.

    Någon som kan hjälpa med de dära med vilken person den hära laborationen är förknippad med?

    Kan de va, http://www.ne.se/friktion
    Coulombs friktionslagar ? är väldigt osäker.
    Coulomb låter bra, det var han som visade att den typen av friktion som du snackar om oftast beror linjärt av normalkraften (i detta fall pålagd massa).

  17. #377
    Citat Ursprungligen postat av Megavirre Visa inlägg
    Coulomb låter bra, det var han som visade att den typen av friktion som du snackar om oftast beror linjärt av normalkraften (i detta fall pålagd massa).
    Åhhh tackar tacktacktack !!!!! nu är dagen räddad !

  18. #378

  19. #379
    Pimmes avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ort
    Gdansk
    Inlägg
    1 096
    Hur i helvete löser man:

    (tanv)^2 + 2tanv = 3 ? ? ;O

  20. #380
    Citat Ursprungligen postat av Pimme Visa inlägg
    Hur i helvete löser man:

    (tanv)^2 + 2tanv = 3 ? ? ;O
    Gör ett variabelbyte, sätt tanv = x. Då får du ekvationen x^2 + 2x = 3, som har rötterna x = 1 och x = -3. Detta ger lösningarna tanv = 1 och tanv = -3. Detta ger två lösningar: v = arctan(1) + n*pi = pi/4 + n*pi, n = 0,1,2,3... samt v = arctan(-3) + n*pi , n = 0,1,2,3....

  21. #381
    Pimmes avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ort
    Gdansk
    Inlägg
    1 096
    Citat Ursprungligen postat av Megavirre Visa inlägg
    Gör ett variabelbyte, sätt tanv = x. Då får du ekvationen x^2 + 2x = 3, som har rötterna x = 1 och x = -3. Detta ger lösningarna tanv = 1 och tanv = -3. Detta ger två lösningar: v = arctan(1) + n*pi = pi/4 + n*pi, n = 0,1,2,3... samt v = arctan(-3) + n*pi , n = 0,1,2,3....
    Ja, jag fick också det till det, men måste ha fått fel på skiten ändå...
    Aja, tack för hjälpen!

  22. #382

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    härnösand
    Inlägg
    329
    Jag är gangster. Jag pluggar inte.

  23. #383
    Citat Ursprungligen postat av fingr Visa inlägg
    Jag är gangster. Jag pluggar inte.
    du är inte gangster du är lantis

  24. #384

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    härnösand
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    du är inte gangster du är lantis
    passa dig snorunge, jag kommer med mina kusiner och slår dig!
    Ironi

    ont ; måste skriva film-recension på en film som vettefan hur det stavas. "filadelfia" säger vi. och en bokrecension på Sandor / Ida, någon som har något gammalt/har läst boken?

  25. #385

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    någon person som är grym på fysik/matte som känner för att räkna ut hur stor diameter en Wall of death behöver ha för att man ska kunna köra i den i ca 40-50? räkna på att man har typ en vanlig scooter med 70cc och förare på ca 85 kg
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

  26. #386
    Själv får man använda sin iPod touch som miniräknare, utan att dom verkar veta att den har WLAN och att man kan surfa problemfritt i klassrummen!
    Ligger på Matte B och får inte grepp på faktoriseringen.. Lika frustrerande som att förlora på Starcraft 2 utan att fatta vad man gör för fel
    Har en drös med delar till Honda MT5! Cyllar topplock förgasare wires, you name it! säljer hela skiten för endast 1500:- !! Bara att skicka ett PM till mig vid intresse! Hämtas i stockholms området

  27. #387

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    Citat Ursprungligen postat av whatcrowbar Visa inlägg
    Själv får man använda sin iPod touch som miniräknare, utan att dom verkar veta att den har WLAN och att man kan surfa problemfritt i klassrummen!
    Ligger på Matte B och får inte grepp på faktoriseringen.. Lika frustrerande som att förlora på Starcraft 2 utan att fatta vad man gör för fel
    på vår skola har dom blockat allt WLAN men faktoriseringen är faktistk lite smådryg. man fattar ju aldrig hur det egentligen ska bli, kan ju göra det på typ 1000 sätt -.-' men som sagt, bara sitta och nöta..
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

  28. #388
    Hej mattekunniga, här kommer en fråga ur kursen Matematik B!

    Vet att den är banalt enkel men ändå kommer jag inte runt hur man skall räkna ut det!

    Frågan lyder: Bestäm priserna om: en kaffe och en havrekaka är 8 kr billigare än en ostfralla och ett glas juice.

    Kaffe kostar X kr.
    Havrekaka kostar X + 5 kr.
    Ostfralla kostar 2*X kr.
    Juice kostar X + 7 kr.

    Vill se uträkning från början till slut så jag fattar! Orkade inte stanna kvar efter lektionen och fråga läraren idag! Tack på förhand!
    ''Knäpp och noobig fråga nån ställt''

  29. #389
    x+x+5+8 = 2x+x+7
    2x+6 = 3x
    6 = x

    Kaffet kostade alltså 6 SEK.

  30. #390
    Någon som kan förklara vad man ska skriva i "Syfte" på en rapport? Det jag ska skriva om är varför man ska panta mer flaskor/burkar. Den enda beskrivningen jag har fått är: Berskriv ditt uppdrag; vad har du gjort och varför?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in